کرمان- نشانی کوره‌های آهک‌پزی کرمان را از شهروندی که سراغ بگیری نامی آشناست اما از سرنوشت و مصائبی که ساکنان این کوره‌ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند کمتر شخصی خبر دارد.

بازگشایی گره کور«کوره داران» کرمان

قدس آنلاین-گروه ستان ها: کوره‌های آهک‌پزی انتهای شهرک صنعتی یکی از سوژه‌های قدیمی است که هرچند هرازگاهی پای یکی از خبرنگاران ازجمله ما به آن باز می‌شود و مسئولان خط و نشانی برای آن می‌کشند و تا سال آینده به دست فراموشی سپرده می‌شود.

اسکان یافتن جمع کثیری از شهروندان کم‌بضاعت که قالب آن را طبقه کارگر تشکیل می‌دهد خود به حاشیه‌ای پررنگ در جوار این کوره‌ها تبدیل‌شده است که پاک کردن این حاشیه به همین راحتی امکان‌پذیر نیست.

سال‌هاست که مسئولان درصدد انتقال این کوره‌ها به خارج از شهر هستند اما تعلل دستگاه‌های اجرایی در این موضوع که از سال ۹۶ ادامه دارد موجب شده تا رئیس دادگستری برای مدیران خاطی خط‌ونشان کشیده و ضرب‌الاجل تعیین کند.

آنچه دیدیم و  شنیدیم

نمی‌دانم برای این تکه از شهر که مانند وصله‌ای ناموزون به کرمان و شهرک صنعتی چسبیده است باید نام بافت مسکونی بگذارم و یا کارگاهی اما هر آنچه که هست محیطی درهم‌آمیخته از بی‌نظمی و آشفتگی است که بدون هیچ ضابطه‌ای جمعیت کثیری را در خود جای‌داده است.

در هر خیابان و یا معبری که پا می‌گذاریم با عبور هر خودرو انبوهی از گردوخاک شامل ذرات آهک به سمت آسمان طغیان می‌کند و عابران را در خیابان‌های خاکی این منطقه در هاله‌ای از غبار ناپدید می‌کند.

در این منطقه تیر برق چندانی وجود ندارد و حتی در بسیاری از خانه ها از آب‌لوله‌کشی هم خبری نیست و لذا خانه‌هایش با آب گرم و تجهیزاتی مانند آب‌گرم‌کن غریبه بوده و نبود بهداشت تهدیدی جدی محسوب می‌شود.

کوره‌ها که روشن می‌شود تازه داغ دل مردم محروم این منطقه تازه می‌شود بنا بر گفته اهالی کوره داران از هر ضایعاتی برای آتش افروختن کوره استفاده می‌کنند که دود و بوی نامطبوع آن‌ها همه را آزار می‌دهد.

مردم این منطقه همگی کارگر هستند و لذا بنا بر گفته خودشان پولی برای آسفالت و یا فراهم‌سازی امکانات ندارند.

مردم می‌گویند شهرداری شهرک امام حسن عسکری را رایگان آسفالت کرده است اما به شهرک صنعتی که می‌رسد از ما پول می‌خواهند.

آن‌ها سال‌هاست که چشم به همت مسئولان دوختند تا یاری‌دهنده آن‌ها باشند.

کوره داران در کوره مشکلات

در این منطقه کوره داران هم چندان از این وضعیت خوشایند نیستند.گل محمد یکی از کوره داران به ما می‌گوید: در حال حاضر بسیاری از همین افراد ساکن در این منطقه در همین کوره‌ها کار می‌کنند که جمع‌آوری و انتقال این کوره‌ها آن‌ها بیکار می‌کند.

وی در پاسخ به نارضایتی مردم از فعالیت کوره‌ها و سوخت‌هایی که آن‌ها را می‌آزارد بیان می‌کند: موقعی که ما اینجا کوره را بنا کردیم خانه‌ای نبود اما آن‌قدر شبانه خانه ساختند تا تبدیل به شهرک شد و حالا شغل ما را مزاحم می‌دانند.

این کوره دار بیان می‌کند: ما آن‌قدر سرمایه نداریم که کوره‌ها را از حالت سنتی خارج کرده و مشعل‌های جدید بخریم لذا جابجایی این کوره‌ها نان ما و بسیاری از افراد این محله را آجر می‌کند.

ضرب‌الاجل دستگاه قضاء

رئیس‌کل دادگستری استان کرمان  بابیان اینکه حاشیه شهر کرمان ازجمله شهرک صنعتی کانون آسیب‌های اجتماعی است اظهار کرد: فعالیت کوره‌های آهک‌پزی در شهرک صنعتی و در جوار منازل مسکونی تهدیدی برای سلامت و بهداشت عمومی به شمار می‌رود و انتقال آن‌ها از سال ۱۳۹۶ همواره مطرح بوده اما تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

یدالله موحد در این رابطه افزود: دستگاه قضایی مهلت سه‌ماهه‌ای برای انتقال کوره‌های آهک‌پزی از شهرک صنعتی را تعیین کرده که باگذشت دو ماه از این فرصت، تا یک ماه آینده باید تمام این کوره‌ها به محل جدید تعیین‌شده در دشت زحمتکشان منتقل شوند.

کمک به محرومان

موحد با بیان این که تعرض به اراضی دولتی از سوی زمین‌خواران یکی از مشکلات جدی حاشیه‌نشینی است، خاطرنشان کرد: ضمن شناسایی و برخورد با سر شبکه‌های تصرف اراضی دولتی در حاشیه شهر، باید برای افراد و خانواده‌های محرومی که ناچار به سکونت در فضاهای غیر ایمن و آلونک‌های ساخته‌شده در اراضی تصرفی هستند، بر اساس یک برنامه مشخص تأمین مسکن از سوی حاکمیت اقدام کرد و سپس نسبت به‌سوی تعیین تکلیف اراضی دولتی تصرفی در این منطقه پیش رفت.

وی تأکید کرد: یکی از وظایف حاکمیت این است که برای افراد بی‌بضاعت در قالب برنامه‌های عملیاتی مناسب زمینه اسکان را فراهم کرده و وضعیت موجود را ساماندهی کند.

وی عنوان کرد: بر اساس پیگیری‌های دستگاه قضایی یک هکتار از اراضی دولتی از سوی راه و شهرسازی به‌منظور تأمین مسکن محرومان در شهرک صنعتی به کمیته امداد واگذار خواهد شد تا نسبت به ساخت مسکن محرومان در این منطقه اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.