آمارها حاکی از این است که آلاینده خطرناک «ازن» در مشهد کاهشی محسوس داشته و شاید یکی از علل آن برخورد قاطع با خودروهای آلاینده بوده است.

برخورد قاطع با خودروهای دودزا/کاهش محسوس آلاینده «ازن» در مشهد

به گزارش قدس آنلاین، مهدی یعقوبی اظهار داشت: گاز ازن که از ترکیب سه اتم اکسیژن تشکیل شده در لایه‌های بالایی جو مانع ورود اشعه ماورای بنفش به زمین می‌شود و از این رو حضور آن در جو بسیار ضروری است و به حفظ سلامتی و حیات بشر کمک می‌کند اما همین گاز زمانی که در سطح زمین حضور داشته باشد به عنوان یک آلاینده سمی خطرات گسترده‌ای را برای سلامت مردم ایجاد می‌کند.

 وی افزود: تحقیقات نشان می‌دهد که این آلاینده به طور مستقیم در هوا منتشر نمی‌شود بلکه توسط واکنش های شیمیایی بین اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار در حضور نور خورشید ایجاد و همین موضوع سبب شده تا میزان آن در تابستان و طی ساعت‌های میانی روز بیشتر از سایر مواقع باشد.

یعقوبی ادامه داد: خودروهای دیزلی، موتورسیکلت‌های فرسوده و بخارات بنزین پیش سازهای ازن هستند و تمامی این منابع در حضور گرما و نور خورشید سبب تولید ازن در سطح زمین می شوند و از سوی دیگر استفاده از سوخت گازوئیل در نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها می‌تواند در افزایش غلظت ازن نقش موثری داشته باشد.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد افزود: اندازه‌گیری‌ها و بررسی‌های صورت گرفته بر روی این آلاینده در شهر مشهد نشان می‌دهد، مقادیر این آلاینده در تابستان در ساعت ۱۸ به اوج خود می‌رسد.

وی ادامه داد: در حال حاضر در شهر مشهد ۴ ایستگاه سنجنده ازن جانمایی و سبب شده است تا مشهد یکی از پیشروترین کلانشهرهای ایران در زمینه سنجش این آلاینده خطرناک باشد.

یعقوبی بیان کرد: آمارها حاکی از آن است که میانگین سالانه تولید آلاینده ازن در شهر مشهد ۲۵ قسمت در میلیارد(ppb) است و در سال جاری بالاترین عدد شاخص ثبت شده در روز ۱۵ تیر ماه با عدد ۳۴ قسمت در میلیارد(ppb) به ثبت رسیده و این درحالی است که استاندارد جهانی این آلاینده در این بازه زمانی ۸ ساعته، ۷۵ قسمت در میلیارد(ppb) و در بازه زمانی یک ساعته ۱۲۵ قسمت در میلیارد(ppb) در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: یکی از دلایل پایین تر بودن  میزان آلاینده ازن در شهر مشهد نسبت به استانداردهای جهانی، نوسازی سیستم حمل و نقل عمومی در شهر مشهد طی سال‌های اخیر، توسعه قابل توجه فضای سبز شهری و راه‌اندازی اکیپ‌های گشت مقابله با آلاینده‌های زیست محیطی است و در حال حاضر ۷ اکیپ مشترک شهرداری مشهد و پلیس راهور در قالب خودروهای "سمام" نسبت به برخورد با خودروهای آلاینده اقدام می‌کنند.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.