پیام‌آور عید و شادمانی‌اند. همان ریسه‌های نورانی که شب‌های حرم را چشمنوازتر از هر زمان دیگری می‌کنند. پیش از همه بشارت عید و ولادت می‌دهند و چند روز پیش از موعد همه بسیج می‌شوند تا با آذین‌بندی در و دیوار و سقف صحن‌های حرم مطهر نه تنها حرم بلکه چشم و دل هر بیننده‌ای را روشن کنند. چه زیبا بشارتی است مژده شادمانی.

میهمانی ریسه‌ها

نگهداری از ۳۰ هزار شعله لامپ

سالروز تولد حضرت زینب(س) فرا رسیده است و باز خادمان روشنایی حرم، آستین همت بالا زده‌اند. از چند روز پیش ریسه‌بندی‌ها آغاز شده است. آخر چند ده هزار متر یا به عبارتی چندین کیلومتر ریسه‌بندی به بیان، ساده است اما برای اجرای آن باید از روی روزشمار مناسبتی، مهیا شد تا پیش از فرارسیدن ولادت بستر شادمانی در همه جای حرم گسترده شود.

این کار همیشه خادمان اداره روشنایی بارگاه منور رضوی است؛ تعمیر ریسه‌های جمع‌آوری شده پس از مناسبت، تنظیف و حتی تولید دوباره ریسه، دوباره با طرحی نو در و دیوارهای حرم را برای نورافشانی‌های تازه آراستن. ریسه‌های حبابی سنتی روی دیوارها جا خوش می‌کنند و ریسه‌های ال‌ای‌دی همچون سقفی صحن‌های انقلاب و آزادی را نورباران می‌کنند.

نورآرایی تنها یکی از رسالت‌های خادمان اداره روشنایی حرم مطهر رضوی است. همان طور که از نام آن پیداست بیشتر روشنایی حرم مطهر رضوی بر عهده این واحد است. رواق‌های بارگاه منور رضوی با هزار و ۴۰۰ لوستر و ۳۰ هزار شعله لامپ روشن شده که نگهداری، ساخت، بازسازی، تعمیر و طراحی لوستر و همچنین تنظیف آن‌ها از دیگر خدمات این حوزه به شمار می‌رود.

این‌ها را محمدمهدی حق‌طلب، رئیس اداره روشنایی می‌گوید و می‌افزاید: این مجموعه با ۲۰ نیروی رسمی و همراهی ۷۸۰ نیروی افتخاری در هشت کشیک دوشیفته صبح و شب خدمت می‌کنند که بیشتر آن‌ها در رشته‌های برق، طراحی هنری تأسیساتی، مکانیکی و رشته‌های مرتبط دیگر تخصص دارند و یا در این حوزه صاحب تجربه‌اند و روزانه به طور میانگین ۹۰ نفر به ارائه خدمات می‌پردازند که به فراخور زمان و مناسبت‌هایی که اقتضا می‌کند نیز فراخوان می‌شوند.

تنوع کار، جاذبه خدمت

خدمات دیگری همچون سیاه‌پوشی بارگاه منور رضوی، تنظیف دو ساعت قدیمی گلدسته صحن آزادی و صحن انقلاب و ۲۸۰ ساعت دیجیتال در داخل رواق‌ها، تنظیف ۵۸ هزار مترمربع آینه‌کاری، ۵ هزار مترمربع سنگ و ازاره و ۱۸ هزار مترمربع کاشی و معرق نیز از دیگر فعالیت‌های اداره روشنایی است که هر ساله به طور میانگین چهار تا پنج بار تنظیف می‌شوند.

او تنوع خدمات این حوزه را یکی از جاذبه‌های اداره روشنایی حرم می‌داند و می‌گوید: ۱۰۰ روز از ۳۶۵ روز، حرم مطهر سیاه‌پوش است که بیشترین زمان مربوط به ماه‌های محرم و صفر می‌شود و در روزهای وفات و شهادت و مناسبت‌های ملی یکروزه باید طی حداکثر سه روز حرم سیاه‌پوش باشد و دوباره از سیاهی خارج شود.

حق‌طلب ادامه می‌دهد: بر خلاف تصور خیلی‌ها که شاید محرم و صفر به دلیل نداشتن چراغانی و طولانی بودن سیاه‌پوشی حرم همکاران ما در این حوزه روزهای پرفراغتی داشته باشند باید بگویم که این دو ماه هم یکی از پرمشغله‌ترین ماه‌های خدمتی همکاران ماست به ‌طوری که تمام ریسه‌هایی که طی یک سال نصب بوده‌اند، جمع‌آوری شده و ریسه‌های قدیمی و پاتروم‌های از کارافتاده از مدار خارج می‌شوند و به جای آن‌ها ریسه‌های تولید شده جدید قرار می‌گیرند. امسال به همت خادمان این حوزه ۶ هزار متر ریسه جدید تولید شد و بین ۵ تا ۶ هزار ریسه قدیمی از مدار خارج شد و امیدواریم ریسه‌های جدید حداقل ۱۰ تا ۱۲ سال عمر داشته باشند.

تنظیف هم یکی دیگر از مهم‌ترین فعالیت‌های این حوزه است؛ چرا که معمولاً درب رواق‌ها باز است و باد و طوفان نیز بر گرد و غبار معمول در جای جای حرم می‌افزاید و خادمان اداره روشنایی خود را موظف می‌دانند همیشه حرم را تمیز نگه دارند.

روزگاری شیفتگان و ارادتمندان حضرت رضا(ع) اموال و دارایی‌های کم و بسیار خود را و چه بسا فانوسی را وقف روشنایی حرم می‌کردند و حالا کم نیستند شیفتگانی که لباس خدمت می‌پوشند تا افتخار روشن کردن چراغی در حرم را داشته باشند و چه شیرین است بسترساز روشنایی حرم بودن.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.