اوایل سال ۱۳۹۹ بود که راه‌آهن همدان-سنندج جزو پروژه‌های اولویت‌دار و مؤثر در تحقق جهش تولید نام‌گذاری شد. همین امر باعث شد به همت شرکت مسکن و عمران رضوی، پروژه‌ای که بیش از یک دهه پیش آغاز شده بود، جان تازه‌ای بگیرد.

رویای ده‌ساله در گام های آخر/ پیشرفت ۸۳ درصدی راه‌آهن همدان-سنندج

راه‌آهن همدان-سنندج نه‌تنها برای اتصال استان‌های همدان و کردستان به شبکه راه‌آهن سراسری مهم بود، بلکه حلقه مفقوده محرومیت‌زدایی و تحول رونق اقتصادی این منطقه نیز به شمار می‌رفت که از سوی شرکت مسکن و عمران قدس رضوی، از شرکت‌های زیرمجموعه در بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی، به عنوان مجری بخشی از این طرح، در دست احداث است.

راه‌آهن ۶۴ کیومتری

عملیات زیرسازی قطعه اول راه‌آهن همدان-سنندج به طول ۶۴ کیلومتر، بخشی از طرح ۴۱۰ کیلومتری راه‌آهن تهران-همدان-سنندج و به صورت یک‌خطه است که همه عملیات زیرسازی آن به عرض ۶ متر شامل عملیات خاکی و اجرای ابنیه فنی به تعداد ۶ دستگاه پل خاص و ۱۶۴ دستگاه آبرو توسط شرکت مسکن و عمران قدس رضوی انجام شده و هم‌اکنون از حدود ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

محمد دلبری، مدیرعامل شرکت مسکن و عمران قدس رضوی، دراین‌باره می‌گوید: با توجه به اولویت پروژه و متناسب با تخصیص منابع مالی از سوی کارفرما و نحوه تملک اراضی و تحویل زمین برای شروع کار، عملیات اجرایی در حال اجراست.

او ادامه می‌دهد: قرارداد اول از سال ۱۳۸۵ آغاز شد و با توجه به اولویت پروژه و تخصیص منابع مالی، در مقاطعی دچار رکود شد اما در سال ۱۳۹۸، به دلیل قرار گرفتن در فهرست پروژه‌های دارای اولویت و تزریق منابع مالی قابل توجه، عملیات اجرایی با سرعت چشمگیری انجام شد به گونه‌ای که حدود ۵ ماه زودتر از برنامه زمان‌بندی، عملیات اجرایی قرارداد اول به پایان رسید.

صدور خدمات فنی‌مهندسی برای آبادانی

شرکت مسکن و عمران قدس رضوی با رویکرد صدور خدمات فنی و مهندسی در مسیر عمران و آبادانی کشور، تاکنون بیش از ۳۰ پروژه عمرانی انجام داده است. در همه این پروژه‌ها نیز سعی بر این بوده است که با بهترین کیفیت تحویل کارفرما داده شوند.

بهزاد نمازی، مدیر پروژه عملیات زیرسازی قطعه اول راه‌آهن همدان-سنندج، می‌گوید: با توجه به انجام بخشی از عملیات اجرایی مسیر در قالب قرارداد اولیه، قرارداد تکمیلی به مدت ۱۲ ماه پیش‌بینی شده که شامل همه عملیات خاکی و احداث ابنیه فنی است.

او ادامه می‌دهد: با توجه به برآوردهای انجام‌شده، اعتبار مورد نیاز برای اتمام پروژه حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال است که با در نظر گرفتن تعدیل قیمت‌ها، بالغ بر هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال خواهد شد.

با توجه به شرایط جغرافیایی استان همدان، عملیات اجرایی در ماه‌های سرد سال همواره با دشواری دوچندان مواجه بوده که به همت تلاش شبانه‌روزی نیروهای شرکت مسکن و عمران قدس رضوی رفع شده است.

بهزاد نمازی درباره دشواری‌های این پروژه می‌گوید: وجود زمین‌های کشاورزی مرغوب در مسیر پروژه، علاوه بر سختی و طولانی شدن فرایند تملک اراضی، امکان اجرای عملیات را به دلیل وجود باغات و آب موجود در منطقه دشوار می‌کرد. ضمن اینکه محور مذکور با بزرگراه تهران-همدان دارای تقاطع است و با اینکه ترافیک زیاد موجود در این بزرگراه و هدایت ترافیک از کارهای سخت این پروژه بود، اما با همت کارگران و مهندسان شرکت و در سایه الطاف ولی‌نعمتمان حضرت علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع)، به نحو احسن اجرا شده است.

اتصال به شبکه راه‌آهن سراسری

این پروژه علاوه بر آنکه از لحاظ حمل‌ونقل داخلی بار و مسافر، و استان‌های همدان و کردستان را به شبکه راه‌آهن سراسری متصل می‌کند، باعث فراهم آوردن بستری مناسب به منظور بهبود و گسترش شبکه ترابری منطقه و هم‌چنین افزایش ایمنی سیر و کاهش مصرف سوخت می‌شود.

علاوه بر این، راه‌آهن همدان-سنندج تأثیر بسزایی بر محرومیت‌زدایی منطقه، تحول و افزایش رونق اقتصادی، توسعه سهم ترانزیت در کشور، دگرگونی این منطقه در زمینه‌های اقتصادی و تجاری، سهولت در حمل‌ونقل بین‌شهری، افزایش میزان گردشگری و ... خواهد داشت.

دلبری می‌گوید: با توجه به اینکه توسعه شبکه ریلی خواست دولت و هم‌چنین درخواست اهالی مناطق حوزه نفوذ این طرح است، اتصال جنوب و شمال کشور در بخش غربی از طریق سیستم ریلی از اهداف این طرح به شمار می‌رود.

او ادامه می‌دهد: این خط مرزهای بازرگان، رازی و جلفا در شمال غربی را به بندر امام در جنوب غربی کشور متصل می‌کند و با توجه به اینکه مرز بازرگان بزرگ‌ترین نقطه مرزی زمینی و مرز آبی بندر امام دومین مرز آبی بزرگ کشور به حساب می‌آید، توسعه بخش غربی کشور از طریق توسعه شبکه خطوط مواصلاتی با در نظر گرفتن آثار مثبت زیست‌محیطی، اجرای این طرح را ضرور و توجیه‌پذیر می‌کند.

با تسریع در اجرا و بهره‌برداری از پروژه، نه‌تنها شاهد ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و عمران و آبادانی کشور با استفاده از دانش مهندسی جوانان این مرز و بوم خواهیم بود، بلکه در زمینه رشد اقتصادی، موجبات امکان جابه‌جایی مسافر و بار فراهم خواهد شد. همه این موارد در راستای تحقق بیش‌ازپیش شعار سال است.

مدیر پروژه عملیات زیرسازی قطعه اول راه‌آهن همدان-سنندج می‌گوید: این پروژه زمینه اشتغال مستقیم ماهانه حدود ۲۵۰ نفر و غیرمستقیم ماهانه نزدیک به هزار نفر را فراهم کرده است.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.