مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: گاز بهای مشترکانی که در فصل زمستان تاسقف ماهانه ۲۰۰مترمکعب و در فصل تابستان تاسقف ۴۵مترمکعب مصرف کنند، رایگان اعمال خواهد شد.

تمام روستاهای حاشیه شهر مشهد گاز رسانی شده یا میشوند

به گزارش قدس آنلاین، حسن افتخاری در نشست خبری پیرامون تشریح طرح گاز بهای رایگان مشترکین کم مصرف  در خراسان رضوی گفت:تعداد مصرف کنندگان گاز طبیعی در خراسان رضوی بالغ بر ۲میلیون و ۴۲۶هزار مشترک می باشد  که تقریبا ۹.۸درصد از مشترکان گاز کشور را شامل شده و  بعد از استان تهران در این زمینه دارای  رتبه دوم می باشد.

وی بابیان اینکه از نظر میزان شبکه اجرای گاز نیز در حال حاضر ۳۵۸۷۰کیلومتر شبکه گاز در خراسان رضوی وجود دارد که ۹.۴درصد کل کشور را شامل شده و در رتبه اول کشور  قرار دارد، افزود: یکی از حوزه هایی که در سال های قبل شرکت گاز خراسان رضوی نسبت به میانگین کشوری عقب افتادگی جزئی داشت گاز رسانی به روستاها بود که با تلاش های شبانه روزی و استفاده از بند ق تبصره بودجه یا همان ماده ۱۲رفع موانع تولید ، شرکت گاز بدون استفاده از بودجه عمومی دولت و با استفاده از سرمایه گذاری ، گاز رسانی به روستاها را سرعت بخشید به طوری که در حال حاضر ۴۸۵هزار خانوار روستایی استان تحت پوشش گاز طبیعی قرار دارند که خراسان رضوی در این زمینه بعد از مازندران رتبه دوم را در اختیار دارد.

*گاز رسانی به روستاها

وی بابیان اینکه خراسان رضوی به زودی وارد مرز یک میلیون علمک گاز می شود، افزود: تنها شهر خراسان رضوی که در حال حاضر دارای شبکه گاز نمی باشد شهر باجگیران است که تاکنون به فرایند عملیاتی برای برخورداری این شهر از نعمت گاز دست پیدا نکرده ایم و  در حال حاضر ۲۳۲۹روستا و آبادی استان نیز از نعمت الهی گاز طبیعی برخوردار هستند و ۲۵۹روستا را نیز در حال اجرا داریم که بابهره برداری از آنها نفوذ ضریب گاز روستایی استان به ۹۸.۵درصد خواهد رسید. همچنین برای ۹۲روستای استان که دارای شرایط گاز رسانی هستند برای تعدادی از آنها تا پایان سال جاری و برای تعدادی هم تا نیمه اول سال اینده پیمانکار تعیین و فرایند گازرسانی به انها تعیین خواهد شد تا پرونده گاز رسانی به روستاهای بالای ۲۰خانوار و دارای شرایط گاز رسانی استان بسته شود.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی  ادامه داد: همچنین یکی از محورهای تامین گاز حوزه حمل و نقل است که تقریبا ۱۹۵جایگاه CNGدر استان که متاسفانه تعدادی از انها غیر فعال هستند روزانه ۲میلیون مترمکعب در روز،  نیاز گاز این حوزه را تامین می کنند.

وی افزود: قبل از تفکیک خراسان به سه استان، پالایشگاه شهید هاشمی نژاد سرخس علاوه بر تامین گاز خراسان بخشی از نیاز گاز مصرفی استان های سمنان، مازندران و گلستان را نیز تامین می کرد اما در حال حاضر به دلیل افزایش شبکه گاز ، این پالایشگاه تنها نیاز مصرفی خراسان رضوی را تامین می کند که در این زمینه با اقدام خلاقانه ای که انجام شد مخازن زیر زمینی با رعایت همه استاندارد ها در این پالایشگاه ساخته شدند تا با استفاده از ظرفیت این  مخازن زیرزمینی ، گاز در فصل تابستان ذخیره و در فصل زمستان ، از آنها استفاده شود، به طوری که در حال حاضر  در فصل زمستان روزانه بین ۳۷تا ۴۰میلیون مترمکعب گاز از پالایشگاه شهیدهاشمی نژاد و ۱۷تا ۲۰میلیون مترمکعب از ذخائر این مخازن برای تامین گاز استان برداشت می کنیم.

*سیاست های تشویقی

افتخاری ادامه داد: علی رغم اینکه ایران دومین منبع گاز در جهان است اما متاسفانه به دلیل عدم رعایت الگوی مصرف بویژه در بخش خانگی، جهش قابل تاملی در فصل زمستان در حوزه مصرف گاز رخ می دهد به طوری که میانگین مصرف خانگی در ایران در این فصل ۳تا۴برابر استاندارد های دنیا است که این موضوع دلایلی نظیر بی توجهی مردم در مصرف گاز و همچنین عدم استانداردهای لازم در موتورخانه ها و بخاری های تولید شده در ایران است به طوری که رده انرژی اغلب بخاری های تولید شده در ایران در رده Fو G قرار دارند این در حالی است که بهترین رده انرژی بخاری بایدA  باشد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی با بیان اینکه سیاست های تنبیهی تاثیری در فرهنگ سازی مصرف ندارد و باید به سمت سیاست های تشویقی در این زمینه سوق پیدا کنیم،   افزود: دولت  در راستای سیاست های تشویقی برای مدیریت مصرف گاز دو اقدام را در  سال جاری برنامه ریزی و آغاز کرده است به طوری که در اولین طرح موضوع اصلاح و بهینه سازی موتورخانه ها را ابلاغ کرد تا در راستای اجرای قانون هوای پاک ، همه موتورخانه های مسکونی، اداری و تجاری استانداردهای لازم را دریافت و موتورخانه های خود را بهینه سازی کنند.

*استاندارد سازی موتورخانه ها

وی با اشاره به اینکه  همچنین موتورخانه های واحدهای اداری غیرمسکونی تا پایان سال ۱۴۰۰و واحدهای مسکونی  نیز تا پایان سال ۱۴۰۱باید این گواهی نامه بهینه سازی مصرف  را دریافت کنند، افزود: تمام دستگاه های دولتی موظف هستند تا پایان سال جاری نسبت به استانداردسازی موتورخانه های خود اقدام کنند در غیر این صورت تخطی از قانون کرده و مورد پیگیری قرار خواهند گرفت . اما دولت در زمینه بهینه سازی موتورخانه های واحدهای اداری غیرمسکونی و واحدهای مسکونی سه اقدام اساسی شامل سرویس و تنظیم مشعل موتورخانه ها، عایق سازی تاسیسات و نصب رسوب گیر مغناطیسی را به صورت رایگان برای مشترکینی که بیش از ۲۵۰۰مترمکعب گاز در سال مصرف داشته باشند انجام خواهد داد.

افتخاری با بیان اینکه رسانه ها نقش برجسته ای  در  اطلاع رسانی برای برخوردار شدن رایگان مشترکین از این طرح دارند، ادامه داد: طبق برآورد، در خراسان رضوی ۱۷۹۳۴مشترک مشمول این طرح که اغلب در شهرهای مشهد، نیشابور، سبزوار، تربت حیدریه و طرقبه شاندیز قرار دارند می شوند که باید ابتدا از طریق سایت شرکت گاز به نشانی nigc.ir در قسمت طرح  اصلاح و بهینه سازی موتورخانه ثبت نام و اطلاعات مورد نیاز را تکمیل کنند.

وی افزود: اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح در خراسان رضوی ۱۴۷میلیارد تومان برآورد می شود که با اجرای این طرح کاهش بین ۱۰تا۱۵درصدی مصرف گاز در موتورخانه های استان که حدود ۱۸میلیون مترمکعب خواهد بود پیش بینی می شود.  

*۱۸هزار مشترک مشمول  طرح بهینه سازی موتورخانه ها

مدیر طرح اصلاح و بهینه سازی موتورخانه های گاز خراسان رضوی نیز در ادامه این جلسه  اظهار کرد: طرح ملی اصلاح و بهینه سازی رایگان موتورخانه های واحدهای تجاری و مسکونی در خراسان رضوی در حال انجام است.

حمید رضا افشون  با اشاره به اینکه طبق بررسی های انجام شده، حدود ۱۸هزار مشترک در خراسان رضوی مشمول این طرح هستند تصریح کرد: مشترکان دارای موتورخانه که مصرف سالانه گاز طبیعی آنها بیش از ۲۵۰۰مترمکعب است مشمول این طرح می شوند. از این رو مشمولین برای برخورداری از این طرح باید به سایت شرکت ملی گاز ایران به نشانی  nigc.ir مراجعه کرده و با وارد شدن به قسمت طرح بهینه سازی موتور خانه ها نسبت به ثبت شماره اشتراک خود اقدام کنند.

وی افزود: شرکت گاز به ازای میانگین هر مترمکعب مصرف دو سال قبل ، مبلغ ۸۰۰تومان برای بهینه سازی موتور خانه متقاضیان هزینه خواهد کرد که این هزینه ها شامل سرویس و تنظیم مشعل، عایقکاری و نصب رسوب گیر مغناطیسی است.

افشون با بیان اینکه برای انجام این طرح برای هر مشترک، سقف هزینه ای در نظر گرفته شده است، ادامه داد: اجرای این طرح توسط شرکت های مجاز و مورد تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی و اتحادیه شوفاژ کاران صورت خواهد گرفت و شرکت گاز هزینه اقدامات انجام شده را تا سقف تعیین شده پرداخت خواهد کرد.

رییس پژوهش و فناوری شرکت گاز استان خراسان رضوی تصریح کرد: شرکتهای دارای رتبه تاسیساتی ۵ از سازمان مدیریت و برنامه می توانند با مراجعه به سایت طرح بعنوان مجری ثبت نام نموده و پس از انتخاب مشترکین واجد شرایط نسبت به عقد موافقت نامه با آنها اقدام نمایند که مشترکین و شرکت های مجری موظف به رعایت مفاد این توافق نامه هستند.

وی با بیان اینکه طی یک هفته ای که اجرای این طرح در استان آغاز شده است تاکنون۴۸۵مشترک ثبت نام کرده اند ، ادامه داد: بعد از ثبت نام مشترکین و حضور ناظر در محل موتورخانه و بازدید ،  از طریق پیامک   اطلاع رسانی در مورد سقف هزینه انجام شده برای اجرای این طرح توسط شرکت گاز به افراد  صورت خواهد گرفت زیرا شرکت گاز برای هر مترمکعب مشترکینی که مشمول این طرح شوند ۸۰۰تومان هزینه خواهد کرد و ممکن است هزینه این اصلاح و بهینه سازی از  سقف هزینه درنظرگرفته شده تجاوز کند که در صورت موافقت مشترک مبنی بر پرداخت هزینه های افزایش یافته از سقف،  طرح به طور کامل اجرا  و در غیر این صورت تا سقف در نظر گرفته شده ،  شرکت مجری پروژه  را اجرا خواهد کرد.  

*قطع گاز ۲۸۳مشترک دولتی  

افتخاری در ادامه این نشست  با بیان اینکه دستگاه های دولتی باید در زمینه مصرف گاز الگو باشند، افزود: بر اساس بخش نامه ابلاغی از سوی معاون اول رئیس جمهور دستگاه های اجرایی باید دمای رفاه را که بین ۱۸تا ۲۱سانتی گراد است را رعایت کرده و  در روزهای تعطیل وسایل گرمایشی خود را خاموش کنند و همچنین در طول چهار ماه پایانی سال جاری مصرف گاز خود را نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰درصد کاهش دهند .

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی  ادامه داد: همچنین شرکت گاز استان  در راستای اجرای این بخش نامه پایش و نظارت مستمر بر دستگاه های اجرایی و اداری استان را انجام می دهد که به ناچار و به دلیل عدم رعایت برخی ادارات و دستگاه های اجرایی گاز ۲۸۳مشترک که اغلب آنها شامل برخی شعب بانکی و حتی  مدارسی که اگرچه آموزش از طریق مجازی در حال انجام است اما موتورخانه های آنها روشن بود، را قطع و اسامی آنها را نیز به استانداری خراسان رضوی اعلام کرد.   

*گاز بهای رایگان

وی ادامه داد:  امسال برای اولین بار دولت در حوزه مصرف گاز نیز مصوبه  ای را برای برخورداری مشترکین کم مصرف به تایید رساند به طوری که مشترکینی که الگوی تعیین شده درمورد مصرف گاز را رعایت کنند از تخفیف ۱۰۰درصدی در پرداخت گاز بها برخوردار خواهند شد.

وی با بیان اینکه این تخفیف شامل هم مصرف گاز و هم موارد دیگر نظیر مالیات و عوارض موجود  در  قبوض می شود، افزود: این تخفیف تابعی از اقلیم است و الگوی مصرف در اقلیم های ۱، ۲ و ۳ که اقلیم های موجود در خراسان رضوی هستند برای برخورداری از تخفیف ۱۰۰درصدی گاز بها،  یکسان است. طبق این الگو اگر مشترکان در فصل زمستان مورد نظر شرکت گاز که از ۱۶آبان هر سال اغاز می شود و تا ۱۵فروردین سال بعد ادامه دارد تاسقف ماهانه ۲۰۰مترمکعب و در فصل تابستان که از ۱۶فروردین هر سال آغاز و تا ۱۵آبان همان سال ادامه دارد ماهیانه ۴۵مترمکعب گاز مصرف کنند مشمول گاز بهای رایگان خواهند شد ولی اگر مصرف مشترکین حتی ۱ مترمکعب از سقف تعیین شده افزایش پیدا کند باید تمام هزینه گاز بها را پرداخت کنند.

افتخاری افزود: دولت همچنین برای افرادی که قادر به رعایت الگوی مصرف نیستند اما مصرف خود را نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰درصد کاهش دهند سیاست های تشویقی در زمینه صرفه جویی و مدیریت مصرف گاز ارائه خواهد کرد .

وی با بیان اینکه  دولت همچنین به کسانی که الگوی مصرف را رعایت نکنند ۶ماه فرصت خواهد داد تا مصرف گاز طبیعی خود را مدیریت و کاهش دهند، افزود: با اجرای طرح گاز بهای رایگان پیش بینی می شود مصرف گاز در استان خراسان رضوی ۱۵درصد کاهش پیدا کند و ۳۵درصد قبوض مشترکین استان  در طول سال و ۶۵درصد قبوض در  فصل تابستان رایگان اعمال شود. این طرح از ابتدای دی ماه  سال جاری اعمال خواهد شد و قبوض افرادی که در الگوی تعریف شده قرار بگیرد ۱۰۰درصد رایگان خواهد بود.  

وی بابیان اینکه در طول ۹ماهه ابتدایی سال جاری ۷.۵درصد گاز نسبت به مدت مشابه سال قبل به نیروگاه های استان داده شده است، افزود: متاسفانه راندمان نیروگاه های استان در حال حاضر بسیار پایین و بین ۲۵تا۳۰درصد است در حالی که راندمان مفید یک نیروگاه باید حداقل ۴۵درصد باشد. از طرفی در هیچ جای دنیا نیروگاه ها گاز سوز نیستند .

*گاز روستاهای حاشیه شهر مشهد

وی در پاسخ به سوال قدس آنلاین درباره گاز رسانی به روستاهای حاشیه شهر مشهد نیز گفت: تمام روستاهای حاشیه شهر مشهد که دارای شرایط گاز رسانی می باشند گاز دار و یا در مرحله گاز رسانی هستند به طوری که طبق آخرین آمار ۸۰ درصد این روستاها در حال حاضر از نعمت گاز طبیعی برخوردار و ۲۰درصد نیز در مرحله گاز رسانی می باشند اما نکته ای که باید در این زمینه به آن اشاره کرد این است که ما مسئولیتی برای گاز رسانی به واحدهایی که خارج از بافت روستایی که اغلب باغ ویلا و واحدهای غیرمجاز هستند  نداریم.  

افتخاری در پاسخ به سوال دیگر قدس آنلاین درباره قطع گاز مشاغل آسیب دیده از کرونا نیز گفت:  در راستای همراهی با سیاست های دولت و ستاد ملی کرونا با ۱۴صنف متضرر شده از کرونا ، مساعدت لازم در مورد پرداخت گاز بهای آنها در استان انجام و از قطع گاز آنها تا حدممکن خود داری می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.