مسعود نجابتی جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) را بستری مناسب برای ایجاد ارتباطی تنگاتنگ بین هنر گرافیک و رسانه دانست و افزود: این جشنواره می‌تواند یکی از چالش‌های هنر گرافیک را که دیده شدن در فضای مجازی است رفع کند.

جشواره رسانه‌ای امام رضا(ع) می‌تواند ارتباطی تنگاتنگ بین گرافیک و رسانه ایجاد کند

به گزارش قدس آنلاین، مسعود نجابتی متولد سال ۱۳۴۶، طراح گرافیک، مدیر هنری و خوش‌نویس معاصر ایرانی است. فعالیت‌های وی بر طراحی گرافیک از جمله طراحی پوستر، نشانه، کتاب به‌ویژه گرافیک نشر با تأکید بر روش تایپوگرافی متمرکز است.

وی درباره اهمیت جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) اظهار کرد: آثاری که بنده در بخش گرافیک با موضوع و محوریت سیره رضوی ارائه کرده‌ام بیشتر بر اساس سفارش‌های آستان قدس رضوی یا مؤسسه‌های وابسته به آن بوده است. در این زمینه، کار گرافیکی در قالب پوسترهایی به مناسبت شهادت یا ولادت حضرت رضا(ع) و یا طراحی جلد برخی کتب انتشارت آستان قدس یا تبلیغات و اطلاع رسانی بوده است.

وی با اشاره به تأثیر هنر گرافیگ در تغییر سبک زندگی افراد به سبک زندگی رضوی گفت: هنر گرافیک به دلیل ماهیت متکثر و بعد رسانه‌ای بودن، از قالب تولیدهای شخصی خارج و وارد بعد اجتماعی می‌شود و در زندگی افراد حضور پیدا کند.

گرافیست برجسته کشورمان در ادامه افزود: با توجه به سطح و نوع کار گرافیکی، این هنر می‌تواند در حد یک اطلاع‌رسانی صرف باقی بماند، اما گاهی با آمیخته شدن با رشته‌های هنری دیگر از جمله موسیقی، انیمیشن و کلیپ، نقش و حضورش در زندگی مردم پررنگ‌تر و مؤثرتر است. در نهایت، تأثیر گرافیک و سهولت تبیین پیام به کمک آن، به دلیل ماهیت و مأموریتی که دارد، انکارناپذیر است.

وی در بخش دیگری بیان کرد: در سال‌های اخیر، جشنواره‌ها از بحث‌های محتوایی غافل بودند. به‌ویژه در بخش گرافیک در جشنواره‌ها در این راستا ضعف داشتیم. طوری بود که موضوعات ارائه‌شده در جشنواره به صورت کلی فراخوان داده می‌شد و هیچ‌وقت متناسب با هر رشته محتوا و موضوعات ارائه نمی‌شد.

نجابتی خاطرنشان کرد: در حوزه گرافیگ، ضعف ما دیده شدن است. بستری می‌خواهیم که آثار گرافیکی پس از داوری، در فضای رسانه یا در بستر فضاهای شهری در معرض دید عموم قرار گیرد. دیگر اینکه حوزه گرافیک بسیار گسترده است و نگاه متولیان امر به گرافیک نباید به مثابه رویکرد به پوستر باشد.

وی ادامه داد: گرافیک تنها جنبه تزیینی ندارد و چه بسا بیشتر جنبه کاربردی دارد. بنابراین جشنواره‌ها از جمله جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) باید اهتمامی ویژه به دیده شدن آثار گرافیکی داشته باشد.

این هنرمند برجسته کشورمان ضمن اشاره به اینکه جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) می‌تواند ارتباطی تنگاتنگ بین هنر گرافیک و رسانه ایجاد کند، تأکید کرد: این جشنواره می‌تواند کار را از فضای ایستا خارج کند و به فضای متحرک و موشن و همراه با افکت‌های مختلف سوق دهد.

منبع:

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.