۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷
کد خبر: 734842

پیام‌های تجمع بزرگ مردمی در میدان آزادی عراق

حسین محمدی اصل/ پژوهشگر مطالعات منطقه غرب آسیا

به میدان‌آمدن عموم مردم عراق در گرامیداشت نخستین سالروز ترور ناجوانمردانه فرماندهان مقاومت شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس همزمان با هفته شهادت و حاکمیت عراقی‌ها، اتحاد مثال‌زدنی ملتی را به ارمغان آورد که پس از سقوط صدام، سالیان متمادی را در مقاومت و مبارزه با استکبار آمریکا و تروریسم داعش، پشت سر گذاشته‌اند و این‌روزها به خونخواهی شهادت فرماندهان مقاومت، اخراج هرچه سریع‌تر سربازان تروریست آمریکا را از عراق مطالبه می‌کنند.

یکی از پیام‌هایی که اجتماع میلیونی بغداد به واشنگتن مخابره کرد، این بود که آمریکا و متحدانش، دیگر در عراق نقطه امنی برای ماندن ندارند و علاوه بر گروه‌های مقاومت عراقی، دیگر مردم این کشور نیز تمایلی به حضور بیگانگان در مملکتشان ندارند؛ زیرا ترور ناجوانمردانه فرماندهان مقاومت، به معنی دست‌درازی هرچه بیشتر آمریکا و سردمداران استکبار جهانی به هویت این ملت بود و اگر آن‌ها از عراق خارج نشوند، قطعاً نفرت مردم عراق از مستکبران کار دست آن‌ها می‌دهد و ممکن است آن‌وقت با تلفات سنگین‌تری عراق را ترک کنند. اصلی‌ترین دلایل آمریکا برای حمله به عراق، مقابله با هژمونی ایران و تأمین امنیت رژیم اشغالگر قدس بود که با توجه به رشد نفرت ملت عراق، از حکام کاخ سفید و حماقت آن‌ها در انجام ترور فرودگاه بغداد، شاهد این هستیم که امنیت اسرائیل، دیگر تأمین نخواهد شد. این مسئله‌ای جدی است؛ چرا که چند روز قبل رزمایش «رکن الشدید» نیروهای مقاومت فلسطین در باریکه غزه (در مبارزه با دشمن فرضی اسرائیل) و اجتماع میلیونی یکشنبه میدان التحریر بغداد، به‌منزله چراغ خطر قطعی برای تل‌آویو و همپیمانان او است.

پیام دیگری که از این حرکت میلیونی به خارج از عراق ارسال شد، مسئله تجدید پیوند ملت ایران و عراق بود. این مسئله برای کشورهای ائتلاف عربستان سعودی و مصالحه‌گران با رژیم اشغالگر قدس، بسیار ناراحت کننده و زجرآور است؛ چرا که آن‌ها با حمایت از داعش، به دنبال سرایت‌دادن ناامنی از عراق، به خاک ایران اسلامی بودند، اما همدلی و مقاومت دو ملت، امروز کریدور امنیتی ایران و عراق را رقم زده است و دو کشور به تعاملی مثال‌زدنی دست پیداکرده‌اند و از این پس، خون فرماندهان شهید ایران و عراق، ضامن این دوستی و برادری خواهد بود. البته محور اعراب متحد رژیم اسرائیل، قطعاً برای شکستن این بهت و حیرت، دست به اقداماتی خواهند زد که باید آن‌ها را بررسی کرد.

قدردانی ملت عراق از فرماندهان شهید مقاومت، گزاره‌های فتنه انگیز را که توسط جوکرها و معارضان با محور مقاومت مطرح شده بود به‌کلی کنار زد و اثبات کرد حرکت اصلی مردم عراق، آن حرکتی است که به دنبال استقلال، عزت و آرامش مردم این کشور است. اگر چه جوکرهای آشوبگر و گروه‌های مجازی تحت حمایت کاخ سفید در دوسال گذشته، میدان التحریر بغداد را عرصه تاخت‌وتاز و خونریزی و حمله به یگان‌های مقاومت کردند، اما با به میدان آمدن مردم از همه شهرها، و رقم خوردن این تجمع بزرگ، اثبات شد که اثر واحد از کلمه واحد، منبعث می‌شود و خروج آمریکا و آغاز رفع فتنه از این کشور، تبدیل به یک کلمه واحد و خواست و مطالبه عموم مردم این سرزمین شده است.

محاکمه عوامل ترور شهدا و احقاق حقوق مردم، در اخراج آمریکایی‌ها و نیز سامان‌دهی به مدیریت کلان عراق، مطالبه آن‌هاست، اما نخست‌وزیر موقت –الکاظمی- از بدو آغاز به کار در سازمان سیاسی عراق، نشان داد که قصد نزدیک شدن به عربستان و جلب حمایت آمریکایی‌ها را دارد که میان خواست خودش و جریان حمایت‌کننده او و ارتباط صمیمی ملت و گروه‌های مقاومت عراق با ایران اسلامی، دچار تذبذب شده است و به همین دلیل از یک‌سو، سودای به چنگ آوردن پست نخست‌وزیری در انتخابات آینده عراق، آن‌هم با حمایت آمریکا، او را وسوسه می‌کند و از طرف دیگر تضادهای او با ملت عراق، مانع از پویایی و ابتکار عمل وی، در تصمیم‌گیری درست می‌شود.  از این‌رو، شاهد آن هستیم که آینده دیپلماسی سیاسی دولت موقت الکاظمی، برای ماندن در صحنه قدرت و یا ترک آن، در هاله‌ای از ابهام است و عاقلانه‌ترین راه ممکن برای وی، این است که با مردم عراق، در مسیر مقاومت تا اخراج آمریکا از خاک کشور، همراه و همقدم شود؛ چیزی که شواهد، خلاف آن را نشان می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.