معاون دادستان مشهد از اجرای طرح برخورد با مالکان دستگاه‌های مکانیکی خبر داد که بازوی افراد زمین‌خوارهستند و افزود: در این زمینه بیش از پنج دستگاه لودر و بیل مکانیکی توقیف شده است.

هزینه زمین خواری بالا رفت

سیدهادی شریعت‌یار، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای مرکز استان خراسان‌رضوی به قدس گفت: در بحث تغییر کاربری‌های غیرمجازی که در اراضی کشاورزی و ... صورت می‌گیرد، در پی آن تخریب منابع طبیعی، تصرف و تجاوز به حریم و بستر و مسیل رودخانه‌ها نیز صورت می‌گیرد که خسارت‌های فراوانی در پی دارد. وی تصریح کرد: برخی از این موارد اگر دیر مورد برخورد قانونی قرار بگیرند، اعاده آن به وضع سابق حتی اگر رفع تصرف هم صورت بگیرد، به آسانی نخواهد بود.

هزینه تخلف را بالا می‌بریم

معاون دادستان مشهد بیان کرد: این موضوع مهم از سوی  رهبر معظم انقلاب در مقوله مبارزه با کوه‌خواری و زمین‌خواری بارها مورد تأکید قرار گرفته است. متأسفانه وقتی اطراف شهر مشهد را به صورت میدانی مورد بررسی قرار دادیم مشخص شد همچنان این پدیده نامبارک در حال گسترش است و در کنار قلع بنای ساخته شده روی زمین‌های تغییرکاربری غیرمجاز داده شده، باید روش تازه‌ای به کار بست تا هزینه تغییر کاربری برای عاملان اصلی و حتی افرادی که ادوات مکانیکی خود را در این مسیر به کار می‌گیرند، بسیار بالا برود.

شریعت‌یار گفت: تغییر کاربری غیرمجاز روی یک زمین کشاورزی و ... دارای زیان و تبعات فراوانی است که اگر بخواهیم به گوشه‌ای از آن‌ها اشاره کنیم باید بیان کرد وقتی به دشت مراجعه و مشاهده می‌کنید یک‌شبه یک چهاردیواری وسط آن دشت برپا شده و در حال تبدیل شدن به یک باغ‌ویلاست، این تصویر در مرحله نخست به عنوان یک چراغ سبزی دیده می‌شود که دیگران هم می‌توانند به محل رفته و تیشه به ریشه تولیدات کشاورزی بزنند و جای آن باغ‌ویلای غیرمجاز بسازند تا منافع مادی عده‌ای تأمین شود.

مشکلات ایجاد باغ‌ویلای غیرمجاز

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی مشهد ادامه داد: از سوی دیگر اگر از دید امنیتی به ماجرا نگاه کنیم هم متوجه خواهیم شد در صورتی که در این باغ‌ویلاهای غیرمجاز اتفاقی رخ بدهد، حضور یک مأمور پلیس در این منطقه زمان زیادی می‌برد و تبعات اخلاقی و خدماتی فراوانی را هم به دنبال خواهد داشت. با توجه به جمیع موضوع‌های پیش‌رو و اهمیتی که این ماجرا برای دستگاه قضایی داشت، موضوع در شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان مطرح و تصمیم گرفته شد با این متخلفان در هر سطحی که باشند با قاطعیت بیشتری برخورد شود.

این مقام‌قضایی بیان کرد: برای رسیدن به هدف هم از توان تمامی دستگاه‌های متولی، مردمی، بسیج، دهیاری‌ها و...استفاده می‌شود، چنانکه از چند روز پیش این اقدام در دستور کار قرار گرفته است. با این کار تمامی افراد زمین‌خوار در تمامی نقاط مانند حاشیه شهر مشهد، طرقبه، شاندیز، نقندر و... به سرعت شناسایی و با آن‌ها برخورد قاطع خواهد شد.

هم تخریب بنا هم توقیف ادوات مکانیکی

شریعت‌یار افزود: مسلماً در کنار آن‌هایی که دست به زمین‌خواری می‌زنند، هستند افرادی که مالک ادواتی چون بیل مکانیکی، لودر، کامیون‌های حمل سنگ و... هستند و به متخلفان در رسیدن به آنچه می‌خواهند، کمک می‌کنند. در این مرحله مالکان این ادوات را شناسایی و آن‌ها را ملزم می‌کنیم محلی را که تخریب کرده‌اند و روی آن بنا و... ایجاد شده را تا حد امکان به حالت اولیه اعاده کنند.

برای آنکه برای متخلفان درس عبرتی باشد و هزینه این‌گونه اقدام‌ها برای آن‌ها بالا برود، ادوات مذکور را هم برای مدت طولانی توقیف و به پارکینگ منتقل می‌کنیم و تصمیم گرفته شد دستگاه‌های مورد استفاده در تغییرکاربری‌ها مانند لودر، بیل مکانیکی و... در محل تخلف قرار داده شوند و با نصب بنر روی آن‌ها، دیگران از اعمال قانون قاطع در این زمینه مطلع شوند.

معاون دادستان مشهد بیان کرد: در همین راستا در سه روز گذشته بیش از پنج دستگاه بیل مکانیکی، لودر و... که در اطراف شهر مشهد در حال انجام تغییر کاربری و تخریب کوه‌ها و ... بودند توقیف شده و به پارکینگ منتقل شدند.

متخلفان در گذشته برای آنکه از اعمال قانون دور بمانند شب‌ها و روزهای تعطیل که تصور می‌کردند مأموران دستگاه‌های متولی حضور ندارند اقدام‌های خود را رقم می‌زدند که با اجرای این طرح دیگر زمان و مکان هم برای آن‌ها هیچ امنیتی ایجاد نخواهد کرد.

وی در پایان به مالکان خودروهای سنگین و دستگاه‌های مکانیکی مورد استفاده در تخریب و تصرف منابع طبیعی و ... هشدار داد: این افراد بدانند به هیچ عنوان با آن‌ها مماشاتی نخواهد شد و برخورد قاطع دستگاه قضایی با آن‌ها پشیمان‌کننده خواهد بود، مگر اینکه دیگر زمین‌خواران را همراهی نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.