در حالی که روغن جامد در سطح سوپرمارکت ها و فروشگاه های خراسان رضوی کمیاب است اما افرادی در سایت دیوار این کالا را با قیمت های مختلف عرضه می کنند.

وفور روغن نباتی در دیوار /کمبود در بازار

به گزارش قدس آنلاین، از اردیبهشت ماه سال جاری به دلیل ایجاد مشکلاتی در  ترخیص روغن خام ، به تدریج  کمبود روغن در بازار شروع شد .

در این مدت اگرچه خبرهایی از وعده مسئولان مبنی بر افزایش سهمیه روغن و عرضه آن در بازار و رفع این کمبود به گوش می رسید، اما  آنچه در واقعیت و بر اساس مشاهدات میدانی مشهود و قابل لمس بود موضوع دیگری را نشان می داد به طوری که تاکنون و در آستانه عید نوروز و بهار ۱۴۰۰هنوز روغن به خصوص روغن جامد در مغازه‌ها و فروشگاه‌های سطح شهر با کمبودهای جدی  و یا به عبارتی نایاب است.

در این مدت متولیان توزیع روغن اذعان داشتند به اندازه کافی روغن در بازار توزیع کرده اند و مسئولان نظارتی نیز معتقد بودند تمام بازار را رصد کرده و زیر ذربین و نگاه تیز خود دارند.

*شرکت های بزرگ روغن

عباس اخوان،  کارشناس مسئول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز بر این باور بود که مشکل کمبود روغن در استان این است که  حدود ۹۰ درصد از سهم روغن بازار خراسان رضوی در دست شرکت‌های بزرگ تولید روغن خوراکی در ایران مانند "فامیلا، لادن و طبیعت" است که واحد تولیدی در  استان  ندارند .

بر اساس گفته های وی ،  واحدهای تولید روغن خوراکی در خراسان رضوی تنها ۱۰ درصد از نیاز بازار به این ماده غذایی را  تامین می‌کنند، زیرا روغن خام کافی در اختیار ندارند و هم اکنون نیز به دلیل کمبود دانه‌های روغنی مانند کنجاله سویا و کلزا یا روغن خام کمتر از ظرفیت اسمی خود تولید می‌کنند.

*شیرینی عید دلیل کمبود روغن

  تابش ، رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز چندی پیش در جلسه ستاد تنظیم بازار خراسان رضوی در خصوص تأمین روغن در کشور گفته بود که  کمی مشکل در تأمین روغن جامد و نیمه جامد وجود دارد اما در تأمین روغن مایع هیچ مشکلی نیست.

وی  عنوان کرده بود  یکی از دلایل کم شدن میزان روغن جامد و نیمه جامد در کشور افزایش استفاده از آن در شیرینی سازی به دلیل نزدیکی به ایام عید نوروز است که با تصمیمات اتخاذ شده این مشکل حل خواهد شد.

تابش  با اشاره به مشکل طولانی شدن فرآیند رسیدگی به تخلفات اقتصادی در تعزیرات نیز یادآور شده بود که در آخرین نشست با مسؤولان مربوطه مقرر شد به جای اینکه مأمور تعزیرات در گشتهای مشترک حضور یابد، همان وقت را برای رسیدگی به پرونده‌ها بگذارد.

*وفور روغن در دیوار

با همه این موارد و اظهارات مسئولان دلسوز، نکته قابل تاملی که وجود دارد این است که اگرچه در سطح بازار و حتی فروشگاه های زنجیره ای روغن جامد کمیاب شده است اما در اتفاقی عجیب این کالا در سایت دیوار و با قیمت ها و وزن های مختلف به راحتی قابل دستیابی است!!

اینجا است که مسئولان و بویژه متولیان حوزه نظارت باید تامل نمایند که روغن های موجود در این سایت از کجا تامین می شوند؟

شگرد افراد توزیع کننده این کالا در دیوار اینگونه است که برای اینکه کمتر جلب توجه نمایند همیشه تعداد اندکی را برای فروش گذاشته و با عناوینی نظیر اینکه اولویت با افرادی است که زودتر تماس بگیرند این کالا را باقیمت های بسیار بالا به فروش می رسانند.

حتی در مواردی این افراد در صورت تمایل افراد و پس از واریز وجه، این کالا را از طریق پیک موتوری به مقصد ارسال می کنند.

فروش این کالا در دیوار در شرایطی در حال انجام است که هنوز شرکت های بزرگ روغن در استان شعبه ای ندارند و همچنین عید نوروز هم فرا نرسیده است !!

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.