گسترش فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی می‌تواند نقش مهمی در توسعه اجتماعی و فرهنگی و حتی اقتصادی ‏در یک سرزمین داشته باشد و در عین حال یکی از مهم‌ترین نقش‌ها را برای بالا بردن سواد خواندن و نوشتن بچه‌هایی که عملاً جز کتاب‌های درسی ابزار دیگری برای مطالعه ندارند، داشته باشد.

دلیل کتاب نخوانی مردم فقط اقتصادی نیست

جشنواره تقدیر از مروجان کتاب هم با نیت گسترش ترویج کتاب راه‌اندازی شده تا با شناسایی و ترویج مروجان کتاب زمینه تبلیغ کتاب‌خوانی را در کشور فراهم کند. 

هفدمین جشنواره تقدیر از مروجان کتاب در اسفند سال گذشته پایان یافت. در این جشنواره از مروجان کتاب و کتاب‌خوانی تقدیر شد.

سعید حیدری یک از تقدیرشدگان این جشنواره بود که به عنوان ناشر مروج کتاب در بخش ویژه این جشنواره برگزیده شد.

حیدری ۱۵ سال در بخش عرضه کتاب فعالیت دارد، سه سال است که مجوز نشر گرفته و علاوه بر عرضه کتاب در حوزه تولید یار مهربان نیز فعالیت خود را ادامه داده است. با او درباره ترویج مطالعه و کتاب‌خوانی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که می‌خوانید.

چطور شد به عنوان ناشر مروج کتاب انتخاب شدید؟

کیفیت کار برایم خیلی مهم است، بنابراین تصمیم گرفتم در حوزه تولید و عرضه کتاب، کار خوبی به مردم ارائه کنم، به عنوان مثال وقتی کتابی ترجمه می‌شود، شاید لازم نباشد دوباره بازخوانی شود تا اشکال‌های آن گرفته شود، اما من همه متون ترجمه را پیش از چاپ دوباره به مرحله بازخوانی می‌سپارم تا در نهایت کتابی که چاپ می‌شود و به دست مردم می‌رسد اشکال محتوایی و ساختاری نداشته باشد و ارزش کار حفظ شود.

سال گذشته تصمیم گرفتم در جشنواره مروجان کتاب ایران شرکت کنم که خوشبختانه مسئولان این جشنواره نیز مجموعه انتشاراتی ما را به دلیل ایده جدیدی که برای ترویج کتاب داشتیم، به عنوان ناشر مروج کتاب انتخاب کردند.

ایده شما برای ترویج کتاب چه بود؟

ما از شماری از فعالان حوزه کتاب به عنوان مروجان کتاب دعوت به همکاری کردیم که وظیفه آن‌ها معرفی و توضیح کامل کتاب‌ها به علاقه‌مندان در مقابل درب منازل است، هر کدام از آن‌ها با توجه به اطلاعاتی که مناسب مخاطب است کتاب‌ها را معرفی کرده و در صورت رضایت مخاطب، کتاب را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد، این ایده سبب شده در حال حاضر بیش از هزار نفر به صورت مستقیم با مجموعه انتشاراتی ما همکاری کنند.

گفته می‌شود ناشران بیشتر به دنبال سود هستند و کمتر دغدغه فرهنگی دارند. با توجه به اینکه شما به عنوان ناشر مروج انتخاب شدید چه دغدغه‌هایی داشتید؟

نمی‌توان این نکته را برای همه ناشران گفت، زیرا ناشران هم پیش از اینکه به حرفه خود مشغول شوند انسان هستند و هر کدام دغدغه‌هایی دارند، ممکن است دغدغه یک ناشر موضوعات اقتصادی باشد اما این دلیل نمی‌شود که دغدغه فرهنگی نداشته باشد، ما در حال حاضر ناشران زیادی داریم که کارهای خوب و باارزشی تولید می‌کنند که می‌تواند هم دغدغه اقتصادی آن‌ها را با توجه به شرایط اقتصادی امروز رفع کند و هم آثاری را تولید کنند که مخاطب خود را از دست ندهند و دغدغه فرهنگیشان را حفظ کنند.

به عنوان ناشر که دغدغه ترویج مطالعه هم دارید، فکر می‌کنید چه  باید کرد که مردم ایران بیشتر کتاب بخوانند؟

 یکی از موضوعاتی که سبب تفاوت ما شده کاری است که برای مطالعه مردم انجام می‌دهیم، آن‌ها به جای اینکه برای خرید کتاب هزینه رفت و آمد متقبل شوند، درب منزل خود کتاب مورد علاقه خود را تحویل می‌گیرند، بنابراین باید در معرفی و تحویل کتاب به مخاطب ایده‌های جدیدی را در نظر بگیریم.

ضمن اینکه ممکن است کتابفروش‌ها با انتشاراتی که اولویتشان موضوعات اقتصادی است و تخفیف کمتری داده‌اند، کمتر همکاری کنند و از سوی دیگر این موضوع روی ارائه کتاب آن‌ها به مشتری تأثیرگذار باشد، اما وقتی ما مروجان کتاب را به درب منازل می‌فرستیم، مخاطب دیگر با چنین موضوعاتی روبه‌رو نمی‌شود و در کمترین زمان می‌تواند کتاب مورد علاقه خود را خریداری کند.

به نظر شما، مردم ایران به چه کتاب‌هایی بیشتر علاقه‌مند هستند و چه می‌خوانند؟

 کتاب‌های کودک برای والدین جذاب‌تر است، زیرا شاید خرید یک کتاب برای خود والدین سخت باشد، اما آن‌ها ترجیح می‌دهند برای رشد مناسب فرزندان خود کتاب‌هایی که لازم است، خریداری کنند، در مرحله بعد کتاب‌های روان‌شناسی و رمان‌های روز دنیا چه خارجی چه ایرانی بیشتر مورد علاقه مردم است.

برگزاری جشنواره‌هایی نظیر تقدیر از مروجان کتاب‌خوانی چه اندازه می‌تواند سبب ترویج کتاب‌خوانی و افزایش سرانه مطالعه در کشور شود؟

 برگزاری این جشنواره‌ها اتفاق خوبی است و می‌تواند برای مجموعه‌هایی که در عرصه ترویج کتاب تلاش می‌کنند نوعی تشویق و انگیزه مضاعف باشد و سبب شود هر کدام از این مجموعه‌ها تلاش کنند جایگاه خوب خود را حفظ کرده و آن را توسعه دهند.

بسیاری معتقدند در شرایط اقتصادی، کتاب اولویت اول زندگی مردم نیست. به نظر شما ادبیات چقدر می‌تواند به مردم کمک کند این شرایط را تحمل کنند و نقش مروجان کتاب در این شرایط چیست؟

 اتفاقاً بر خلاف تصور عموم، دلیل کتاب نخواندن مردم شرایط اقتصادی نیست.

مردم باید جایگاه کتاب‌خوانی را در زندگیشان درک کنند و به این نقطه برسند که با مطالعه کتاب می‌توانند تصمیم‌های بهتری در زندگی خود بگیرند، با کتاب می‌توانند جایگاه خود را در جامعه ارتقا بخشند و چگونگی مواجهه با مشکلات زندگی را یاد بگیرند و آن را در زندگی خود به کار بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.