تولد چند نوزاد با هم شاید برای کسی که رفتارهای آنان را به صورت گذرا و مقطعی می‌بیند جالب و جذاب باشد اما برای والدین آن‌ها که باید به طور همزمان برنامه رسیدگی و مراقبت از چند نوزاد را برعهده داشته باشند، کاری طاقت‌فرساست.

دغدغه‌های چند قلویی

ضمن آنکه براساس بررسی‌ها، بسیاری از خانواده‌های چندقلوزا از طبقه متوسط جامعه هستند و در برنامه زادآوری با توجه به اقتصاد خانوار، خود را برای یک فرزند آماده کرده بودند، اما با تولد دو یا چند نوزاد آنان به یکباره و دست تنها در نگهداری و مراقبت از نوزادان و مشکل مالی گرفتار می‌شوند، چرا که افزوده شدن هرعضو تازه به خانواده با افزایش هزینه‌های سبد خانوار همراه است و خانواده‌هایی که یکباره با چند فرزندی مواجه می‌شوند اگر از حمایت مؤثر نهادها برخوردار نشوند با چالش‌های جدی مواجه خواهند شد.

دشواری مضاعف مادران چندقلوها

الهه، مادری است که دو فرزند دوقلوی دانشجو دارد. او می‌گوید: مادران چندقلوها در قلب ماجرا و کانون مدیریت مشکلات مراقبتی نوزادان قرار دارند و شرایط دشوار آن‌ها در بسیاری موارد موجب می‌شود از نظر جسمی و روانی شکننده ‌شوند و اگر شاغل باشند دشواری‌های دوچندانی را متحمل می‌شوند. پدر نیز در خانواده چندقلوزا با مشکلات بسیاری روبه‌رو است؛ از طرفی به دلیل مراقبت از چند فرزند استراحت کمتری در خانه دارد و از سوی دیگر باید بتواند هزینه‌های بالای نگهداری این نوزادان را با کار بیشتر جبران کند که البته با بزرگ‌تر شدن آن‌ها مشکلات خانواده نیز بیشتر می‌شود.

حمایتی از خانواده‌هایی که فرزند دوقلو دارند نمی‌شود

یکی از مخاطبان روزنامه نیز در تماس تلفنی با ما می‌گوید: سازمان بهزیستی تنها نهادی است که از خانواده‌هایی که فرزند چند قلو دارند حمایت می‌کند و متأسفانه حمایتی از خانواده‌هایی که فرزند دوقلو دارند نمی‌شود.

به گفته وی در شرایطی که دولت مردم را ترغیب به فرزندآوری می‌کند باید در چنین مواردی از خانواده‌ها حمایت کند چون در شرایط اقتصادی فعلی و با حقوق‌های اندک کارگری تأمین نیازهای دوفرزند به طور همزمان بسیار دشوار است.

دغدغه والدین چندقلوها از تولد تا ازدواج

ایمان خاصه تراش، مؤسس و مدیر اجرایی انجمن دوقلوها و چندقلوهای پارسی (ایران) نیز در گفت‌وگو با ما می‌گوید: مهم‌ترین مشکلی که خانواده‌های دارای فرزند دو یا چند قلو دارند همزمان بودن رسیدگی به آن‌هاست که باوجود شیرینی‌هایی که دارد هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ مراقبت و نگهداری در مرحله نوزادی و کودکی، خانواده‌ها را با مشکل مواجه می‌کند؛ ضمن آنکه ممکن است این فرزندان دو یا چند قلو نخستین فرزندان خانواده نباشند و پیش از آن‌ها نیز خانواده فرزنددار شده باشد.

وی ادامه می‌دهد: تولد و بزرگ کردن همه فرزندان برای والدین زحمت دارد، اما فرزند دو یا چند قلو با زحمت و فشار اقتصادی دوچندان برای خانواده است و تا زمان ازدواج و حتی پس از آن هم بر دغدغه این خانواده‌ها در مقایسه با سایر خانواده‌ها می‌افزاید. بنابراین حمایت‌های دولتی از خانواده‌های دارای فرزند دو یا چندقلو درشرایط اقتصادی فعلی بسیارضروری است.

حمایت از افزایش جمعیت

معاون دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور نیز می‌گوید: سازمان بهزیستی در راستای حمایت از افزایش جمعیت و سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب از همه خانواده‌های دارای فرزند سه قلو و بیشتر در هر یک از دهک‌های درآمدی‌ای که قرار داشته باشند حمایت می‌کند؛ دراین راستا تاکنون بیش از ۴هزار و ۷۰۰خانواده زیر پوشش قرار گرفته‌اند و ماهانه مستمری‌ای به مبلغ ۴۷۹ هزار تومان به آن‌ها می‌پردازد.

تهمینه ریحان صفت ادامه می‌دهد: از بین خانواده‌های دارای فرزند دوقلو فقط خانواده‌هایی که در دهک‌های درآمدی یک تا سه قرار دارند زیر پوشش سازمان بهزیستی قرار می‌گیرند و اکنون بیش از ۱۱هزار خانواده دارای فرزند دوقلومستمری‌بگیر سازمان بهزیستی کشور هستند که تا ۶ سالگی فرزندانشان ماهانه بین ۴۴۲ تا ۴۷۹ هزارتومان دریافت می‌کنند.

میزان مستمری دو و چندقلوها کم است

وی می‌افزاید: با توجه به اینکه تعداد خانواده‌های دارای فرزند دو قلو از سه قلو و به بالاتر بیشتر است، سال گذشته ۱۸ هزار خانواده دارای فرزند دوقلو متقاضی دریافت مستمری بوده‌اند که براساس بررسی‌ها از طریق سامانه آزمون وسع و بانک اطلاعات ایرانیان ۶ هزار نفر آن‌ها مشمول حمایت شده‌اند.

ریحان صفت با اشاره به اینکه میزان مستمری دو و چندقلوها کم است اما از طریق وزارت رفاه و سازمان مدیریت کشور تعیین و به سازمان‌های حمایتی ابلاغ می‌شود، اظهار می‌کند: خانواده‌های دارای فرزند دوقلو و چند قلو مشمول دریافت خدمات و تسهیلات اشتغال، وام مسکن و سایر مشوق‌های حمایتی نیز می‌شوند. ضمن آنکه در صورتی که مادر توانایی شیردهی به فرزندان خود را نداشته باشد می‌توانند از طریق سازمان‌ بهزیستی استان‌ها شیر خشک نیز دریافت کنند.

مشوق‌های طرح «جمعیت و تعالی خانواده»

امیرحسین بانکی پور فرد، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه در طرح «جمعیت و تعالی خانواده» مشوق‌هایی برای خانواده‌های دارای فرزند دو و چند قلو در نظر گرفته شده، به ما می‌گوید: در چند ماده از طرح «جمعیت و تعالی خانواده» برای این خانواده‌ها مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است که یکی از این موارد شامل یک سال مرخصی زایمان برای مادران و یک ماه مرخصی برای پدران می‌شود. همچنین در زمینه ارائه و پرداخت وام مسکن و تسهیلات نیز تمهیدات ویژه‌ای برای خانواده‌های دارای فرزند دو و چند قلو درنظر گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
    0 0
    همش مزخرفه هیچ کمکی نمیکنن.فقط حرف میزنن از عمل خبری نیس.من خودم دو قلو دارم تا حالا هیچ کمکی ندیدم
  • اسی ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
    0 0
    اره همش دروغه منم دوقلودارم الان ۴ساله هیچ کمکی نکردن حتی ی شیرخشکم بهمون نداده بعداینجا مینویسن وام بلاعوض برادوقلوها پ کو