با نزدیک شدن به ۲۸ خرداد، موعد برگزاری سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری، کم کم لیست‌های حزبی تکمیل شده و اسامی افرادی که آمادگی خود را برای حضور در این ماراتن بزرگ اعلام می‌کنند، بیشتر بر سر زبان‌ها می‌افتد.

درباره نامزد ضربه‌گیر  روحانی...

در این بین اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری شخصی است که گرچه برخی معتقدند وی یکی از گزینه‌های اصلی اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات امسال است، اما عده ای دیگر نیز این موضوع را به‌کلی رد می‌کنند. معاون اول روحانی اما در گفت و گویی که شامگاه جمعه در شبکه اجتماعی کلاب هاوس  داشت مدعی شد وی نگفته نامزد انتخابات نخواهد شد و به این طریق گمانه‌ها در مورد حضور احتمالی خود در این رقابت را تقویت کرد. در گفت و گو با مسعود رضایی پژوهشگر مسائل سیاسی این موضوع را  که جهانگیری با توجه به کارنامه نسبتاً غیرقابل قبول دولت روحانی، تا چه میزان از این ظرفیت برخوردار است که در انتخابات پیش رو نقش آفرینی کند، به بحث گذاشته‌ایم.

در ابتدا کمی برای ما درباره راهبرد کلی اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ بگویید.

در بیان راهبرد اصلاح طلبان در انتخابات آتی باید توجه داشت این جریان به‌طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شود. جریان تندرو و رادیکال با واقعیت ناکامی دولت اصلاح طلب روحانی و اینکه با توجه به این تجربه مردم دیگر حاضر به رأی دادن به این طیف نخواهند شد، ظاهراً دنبال این هستند که موضوع نظارت شورای نگهبان را دستمایه قرار دهند و خود را از این رقابت کنار بکشند. در مقابل جریان معتدل‌تر معتقدند باوجود همه ناکامی‌ها نباید حضور در انتخابات را رها کنند. در اینجا ما به طیف نخست کاری نداریم، ولی جریان دوم مطمئناً به دنبال آن است که همانند سال‌های گذشته در نهایت بر سر یک نامزد واحد به اجماع برسد تا از پراکندگی رأی خود جلوگیری کنند. آن‌ها در تحلیل درون گروهی خود به تجربه سال ۱۳۸۴ و شکست در این انتخابات اشاره دارند و معتقدند به دلیل تعدد نامزدها رقابت را به حریف واگذار کردند. البته این نوع تفکر در بین اصول‌گرایان هم مطرح است؛ چون آن‌ها هم این را تجربه کردند که با معرفی نامزدهای مختلف، تفرق آرا امکان شکست آن‌ها را بیشتر خواهد کرد. پس به اعتقاد من به نظر دو جریان اصلاح‌طلب و اصول‌گرا برای معرفی نامزد نهایی خود تا روز آخر نام‌نویسی صبر می‌کنند و سرانجام با توجه به حرکت جریان رقیب مهره اصلی خود را رو خواهند کرد.

تا جایی که یادمان هست جهانگیری در انتخابات سال ۹۶ بیشتر نقشی پوششی و به نوعی ضربه گیر را برای روحانی بازی کرد. در انتخابات پیش رو تکرار این سناریو را چقدر محتمل می‌دانید؟

همان‌گونه که گفته شد به اعتقاد من شورای هماهنگی اصلاح طلبان باوجود همه اختلافات تلاش خواهد کرد بر سر یک نامزد به اجماع برسد. اما اینکه امکان تکرار سناریو گذشته برای اصلاح طلبان - به این معنی که از نامزدهای پوششی هم استفاده کنند، وجود داشته باشد - بعید به نظر می‌رسد؛ چرا که این شیوه در گذشته استفاده شده و مردم هم نسبت به این ترفند شناخت پیدا کرده اند. به همین دلیل این روش دیگر نمی تواند مانند گذشته کارایی داشته باشد. نام‌نویسی از داوطلبان انتخابات از روز سه‌شنبه مورخ ۲۱ اردیبهشت آغاز و تا پایان وقت اداری روز شنبه مورخ ۲۵ اردیبهشت به مدت پنج روز ادامه می‌یابد. از آنجا که تا این تاریخ مدت زمان زیادی نمانده، به نظر برخی نامزدهای اصلاح طلب و از جمله جهانگیری به دنبال این هستند تا با بر سر زبان انداختن خود از یک طرف خود را بیشتر مطرح کنند و از سوی دیگر میزان مقبولیتشان در افکار عمومی را بسنجند و با دریافت بازخوردهای اجتماعی موقعیت خود را درک کنند. فاکتور دیگر که نشان می‌دهد جهانگیری نامزد پوششی نخواهد بود به این حقیقت می‌رسد که نباید فراموش کنیم وی به عنوان معاون اول رئیس جمهور از شأنیت بالاتری نسبت به افرادی مانند ظریف، لاریجانی و پزشکیان برخوردار است و هرگز حاضر نخواهد بود نقش نامزد حمایتی را برای آن‌ها بازی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.