با چرخش فرمان بازار ارز، سکه و بورس به ‌عنوان عوامل بیرونی تأثیرگذار بر قیمت و حجم معاملات ملک در کشور، بازار مسکن رکورد بیشترین کاهش قیمت در ۱۸ ماه گذشته را تجربه کرد و به کما رفت.

بازار مسکن در کُما

براساس آخرین گزارشی که بانک‌مرکزی منتشر کرده، ماه گذشته میزان خرید آپارتمان در تهران ۶۰ درصد نسبت به اسفند ۹۹ افت کرده به‌ طوری‌ که فروش در این بازار به کمترین میزان طی ۱۱ ماه اخیر رسیده است. میانگین نرخ مسکن نیز ۳درصد نسبت به اسفند سال گذشته کاهش پیدا کرده که بیشترین افت ماهانه قیمت طی یک سال و نیم اخیر محسوب می‌شود.

در حالی که این گمانه وجود دارد با ادامه ریزشها در بازارهای موازی، انتظارات تورمی در این حوزه نیز کاهش یابد و بازار مسکن برای تخلیه حباب قیمت آماده شود، نگاه دیگری نیز وجود دارد که ثبات یا سقوط دیگر بازارها را دلیل احتمالی حرکت سرمایهها به سمت بازار ملک میداند.

آمار نشان می‌دهد در حالی ‌که طی ماه گذشته بازار ارز، سکه و بورس به ترتیب با کاهش منفی ۳.۵، ۸.۵، ۶.۷ درصدی بازدهی، سرمایه‌گذاران را ناامید کرده‌اند، تورم ماهانه در بازار مسکن منفی ۳درصد بوده و پایین‌ترین رتبه ریزش را در این ماه به خود اختصاص داده است. می‌شود گفت با ادامه این روند گروهی که به ملک به دید سرمایه نگاه می‌کنند، مسکن را به‌ عنوان مقصد بعدی خود انتخاب می‌کنند.

حسین عبداللهی، تحلیلگر بازارمسکن در گفت‌وگو با خبرنگار ما هر دو گزینه را برای بازار مسکن محتمل دانسته و توضیح می‌دهد: کاهش حجم معاملات و نرخ مسکن با کاهش قدرت خرید مردم مرتبط  است و بی‌ثباتی اقتصادی نیز به این موارد اضافه ‌شده و مردم را برای خرید مسکن مردد کرده است.

کاهش قیمت مسکن نیازمند کاتالیزور مالیاتی

وی با اشاره به اینکه قیمت مسکن به اشباع رسیده و ناچار به عقبگرد در این مسیر است، می‌گوید: بازار در این شرایط زمانی نیاز به کاتالیزوری (مثل اخذ مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر عایدی‌سرمایه) دارد که افزایش عرضه و کاهش قیمت را در کشور سرعت ببخشد.

این تحلیلگر بازارمسکن می‌گوید: در بازارمسکن همیشه یک تقاضای مصرفی پنهان از سوی خانوار وجود دارد که با افزایش قدرت خرید به‌ وسیله وام ۳۰۰میلیون تومانی ساخت مسکن می‌تواند در کوتاه‌مدت علاوه بر تحریک سمت تقاضا، زمینه افزایش تولید و عرضه واحدهای مسکونی را فراهم کند.

وی با بیان اینکه نقدینگی سرگردان زیادی در کشور وجود دارد که به هر سمتی که سود باشد، گسیل می‌شود، بر این باور است اگر هزینه ورود به بازار مسکن را با اخذ مالیات برای سوداگران بالا ببریم، می‌توانیم کنترل ورود تقاضای سرمایه‌ای به این بخش را به دست بگیریم.

نقش سامانه املاک در افزایش عرضه مسکن

عبداللهی با اشاره به نقش سامانه املاک و اسکان کشور در افزایش مقطعی و کوتاه عرضه در اوایل سال میگوید: متأسفانه با فروش کردن تبلیغات و اخبار درباره ضرورت ثبت اطلاعات در سامانه و مالیاتستانی از خانههای خالی، ملاکان بزرگ که نبض قیمت را در دست دارند با حاشیه امنی که انتخابات برایشان ایجاد کرد، دست از عرضه مسکن برداشتند. به گفته وی، تجربه در کشور تایلند نشان میدهد به ازای هر یکدرصد اخذ مالیات از خانههای خالی، ۸درصد قیمت مسکن پایین آمده است که نشان میدهد این اقدام تأثیر بسزایی در قیمت مسکن و اجارهبها دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.