سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: نبود زیرساخت های لازم در حوزه های مختلف و همچنین کمبود سرمایه در گردش مهمترین موانع صنایع استان در سال جاری هستند .

نبود زیرساخت ها و کمبود سرمایه درگردش مهمترین موانع صنایع  خراسان رضوی/۱۰۶واحد تولیدی استان در تملک بانک ها

به گزارش قدس آنلاین، جواد خزاعی در نشستی با خبرنگاران به مناسبت دهم تیرماه روز صنعت، معدن و تجارت و در پاسخ به سوال قدس آنلاین در مورد مهمترین موانع حوزه صنعت خراسان رضوی گفت: در حال حاضر مهمترین مانعی که در زمینه تولید در بخش صنعت استان وجود دارد نبود زیرساخت های لازم در حوزه های مختلف از جمله زمین می باشد.

*نبود زیرساخت ها و کمبود تسهیلات در گردش

وی با بیان اینکه واحدهای صنعتی استان همچنین با دو مساله جدی  آب و گاز برای فعالیت مواجه هستند،  افزود: در حالی که وظیفه وزارت نیرو و نفت تامین زیرساخت های لازم برای صنایع تا مکان احداث واحد تولیدی در شهرک های صنعتی است اما از ان جا که این دو وزارتخانه به وظایف خود عمل نمی کنند انگشت اشاره به سمت وزارت صمت نشان داده می شود  

خزاعی با اشاره به اینکه ۱۰۶واحد تولیدی استان در تملک بانک ها قرار دارند، ادامه داد: مانع بعدی در حوزه تسهیلات و سرمایه در گردش می باشد که یکی از دلایل اصلی آن ارائه طرح های مختلف و پراکنده تسهیلات برای  واحدهای فعال صنعتی از بانک های گوناگون می باشد این در حالی است که مدارک و وثایق بانکی یک واحد اغلب در یک یا دو بانک درگیرهستند از این رو پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی باید به صورت متمرکز و از طریق یک سامانه واحد انجام شود.همچنین نسبت منابع به مصارف بانکی استان باید شفاف سازی شود که استاندار خراسان رضوی درجلسه ای با شورای هماهنگی بانک های استان نسبت به این موضوع و همچنین  شفاف سازی عملکرد برخی بانک های خصوصی استان که به شورای هماهنگی بانک ها گزارش نمی دهند تاکید کردند.

*بازار مرغ

وی در پاسخ به سوال دیگر قدس آنلاین در مورد وضعیت کالاهای تنظیم بازار بویژه گوشت مرغ که طی روزهای اخیر مجددا با نرخی مغایر با قیمت مصوب قرار گاه مرغ در حال عرضه به مردم است نیز گفت: ساماندهی بازار مرغ نیاز به همکاری و تعامل همه دستگاه های مرتبط در قرارگاه مرغ  از جمله جهادکشاورزی را دارد .

*قطعی برق

خزاعی در ادامه این نشست افزود : در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها ، قطع برق واحد های صنعتی که باعث بروز خسارت های زیادی به این واحد ها شده است و به عنوان یک چالش جدی برای آنها مطرح می باشد قابل درک نیست. اگرچه طبق تحقیقات از دستگاه های زیربط به این نتیجه رسیده ایم که کمبود برق در کشور جدی است اما انتظار ما این است که قطعی برق با برنامه و با وضعیتی مشابه استان های دیگر باشد . از طرفی انتظار داریم برای واردات دیزل واحدهای تولیدی تسهیلاتی در نظرگرفته شود که در این زمینه تفاهم نامه ای نیز بین وزارت صمت و نفت به امضا رسیده است.

وی در باره این ادعا که واحدهای صنعتی که از قطعی برق گلایه دارند خود اقدام به تولید رمز ارز می کنند نیز بیان داشت: فعالیت ماینر و تولید رمز ارز در واحد های صنعتی خلاف است و در صورت شناسایی برخوردهای قانونی همانند سایر جرائم با متخلفین صورت خواهد گرفت .

*تمرکز زدایی

وی با اشاره به اینکه به شدت به دنبال تمرکز زدایی هستیم، بیان داشت: یکی از موضوعاتی که در سازمان صمت استان در حال پیگیری است تسهیل فرایندها و واگذاری  فعالیت ها به تشکل هایی نظیر خانه صنعت، معدن و تجارت استان می باشد و به دنبال این هستیم که رفت و امدواحدهای تولیدی به تهران را به حداقل رسانده و کاغذبازی در فرآیندهای کاری را حذف و تمام فعالیت های مرتبط با حوزه صنعت را به صورت الکترونیکی انجام دهیم .

*قیمت نان

خزاعی درباره نابسامانی توزیع آرد در بین نانوایی های استان و قیمت نان نیز گفت: قیمت نان از سال ۱۳۹۸تاکنون هیچ گونه افزایشی نداشته است و اصلاح قیمت نان یکی از مواردی است که می تواند به برخی مسائلی که در این زمینه در حال رخ دادن است پایان دهد به طوری که مثلا طبق مستنداتی که در اختیار ما قرار دارد برخی دامداران به صورت گروهی برای مصرف دام اقدام به خرید نان از نانوایی ها می کنند و باعث تامین تقاضای نان روستاها به شهرها شده است.

وی افزود: در حال حاضر هر کیسه آرد یارانه ای حدود ۳۵هزار تومان ، آرد نیمه یارانه ای ۵۵هزار تومان و  آرد آزاد حدود  ۲۰۰هزار تومان در اختیار نانوایی ها قرار می گیرد.

*تفویض اختیار

سید حسن حسینی ، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست با بیان اینکه اصحاب رسانه یکی از ارکان مهم توسعه در هر منطقه ای هستند، اظهار کرد: در حال حاضر ارتباط خوبی بین سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با خانه صمت استان وجود دارد که نتیجه آن ارائه برخی تفویض اختیار ها به این خانه بوده است به طوری که مثلا از شنبه ۱۲ تیرماه صدور جواز تاسیس توسط خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با نظارت سازمان صمت صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در هفته گذشته سازمان داوری با سه شعبه در خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی توسط معاون اول قوه قضائیه و با حضور رئیس کل دادگستری استان افتتاح شد تا مسائل و پرونده های قضایی مربوط به حوزه صمت در این سازمان مورد رسیدگی قرار بگیرد .همچنین طبق سفارش اقای صادقی مقرر شده است پرونده های با موضوع حوزه صنعت که در حال حاضر در دادگاه های استان در حال رسیدگی هستند به این سازمان ارجاع داده شوند . طرفی  در حوزه ثبت اسناد نیز برنامه های مناسبی با حمایت از حوزه صنعت از طریق خانه صمت کشور در حال رایزنی می باشد.

حسینی  با بیان اینکه اجازه برگزاری مراسم روز ملی صنعت و معدن را به بهانه پیشگیری از شیوع ویروس هوشمند کرونا که زمان شناس است به ما داده نشد در حالی که طی هفته های اخیر شاهد برپایی مراسم هایی بسیار شلوغ به مناسبت های مختلف بودیم، افزود: صنعتگران قهرمانان جبهه تولید هستند و عدم خردورزی داخلی برخی مشکلات رابرای آنها طی سال های اخیر ایجاد کرد، از طرفی علی رغم درخواست های متعدد بخش خصوصی برای  واردات واکسن کرونا بدون دریافت مبلغی از سوی دولت اما این مجوز داده نشد .   

*انتخاب واحدهای نمونه

حسینی در مورد انتخاب واحدهای نمونه صنعتی استان نیز گفت: فرم های لازم برای این موضوع در سایت خانه صمت استان بارگزاری شده و متقاضیان می توانند نسبت به تکمیل و ارسال این فرم ها اقدام کنند و خانه صمت با همکاری سازمان صمت، شرکت شهرک های صنعتی و سایر مجموعه های مرتبط با این موضوع نسبت به بررسی فرم ها و انتخاب واحدهای نمونه اقدام خواهد کرد . در سال های گذشته انتقاداتی نسبت به انتخاب واحدهای نمونه صنعتی در استان وجود داشت که ما از انتقادهای سازنده و دلسوزانه استقبال می کنیم.

وی با تشکر از استاندار خراسان رضوی بابت یکشنبه های مانع زدایی و رفع مسائل حوزه صنعت و اینکه فعالان تولید پشت در اتاق استاندار معطل نمی شوند، افزود: ایجاد درآمد از مشاغلی نظیر دلال بازی و همچنین تولید رمز ارز باعث شده است که برخی واحدهای تولیدی با کمبود کارگر فنی مواجه شوند در حالی که اگر یک فرد واقعا قصد اشتغال با شرایط قانونی را داشته باشد ظرفیت های زیادی در واحدهای صنعتی استان وجود دارد.

*نبود اراده جدی برای برخورد با تولید رمز ارز

حسینی با بیان اینکه اراده جدی برای برخورد با ماینرها و تولید رمز ارز در کشور وجود ندارد، بیان داشت: وقتی برق مشهد از تهران قطع می شود و استان حتی اجازه ای در مدیریت برق تولیدی خود ندارد یا دولت مجوزهایی را به سایر کشورها برای تولید رمز ارز در نقاط مختلف ایران ارائه کرده است نمی توان انتظار داشت که قطعی برق و حوزه ماینرها در داخل سامان پیدا کند.

وی در مورد وضعیت آرد و نان استان نیز گفت: سخنان اقای خزاعی در مورد تاثیر نان روستاییان بر نانوایی شهری بویژه مشهد را قبول ندارم زیرا همه روستاییان از آرد یارانه ای برخوردار هستند . از طرفی حوزه صنعت استان ماهانه به ۱۵هزار تن آرد   برای تولید محصولاتی نظیر کیک، کلوچه و شیرینی نیاز دارد اما سازمان غله تنها ماهی ۲۳۰۰تن را در اختیار این صنایع قرار می دهد که این موضوع باعث می شود صنایع بخشی از نیاز خود را از سایر استان ها و بخشی را نیز از محل نانوایی ها و باقیمت های بالا تامین کنند.

*تعطیلی ۶۷۱واحد تولیدی

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این جلسه  گفت: در سال گذشته ۱۲۲واحد تولیدی استان که تعطیل بودند را به چرخه فعالیت بازگرداندیم.

ابراهیم ناصری افزود: یکی از موضوعات دیگری که در سال گذشته تاکید ویژه ای بر ان صورت گرفت صرفه جویی اقتصادی از محل جایگزینی محصولات داخلی با نمونه های خارجی بود که در این زمینه برای خراسان رضوی ۱۳۴میلیون دلار هدف گذاری شده بود که ما موفق به ۱۴۰میلیون دلار صرفه جویی اقتصادی از این محل در سال گذشته شدیم. همچنین برای این موضوع در سال جاری نیز ۱۵۰میلیون دلار در نظر گرفته شده است که در سه ماهه اول سال ۵۰میلیون دلار آن محقق شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر و طبق آمار ۶۷۱واحد صنعتی در شهرستان های استان به جز مشهد  تعطیل هستند که ۵۴۵واحد آن تاکنون شناسایی شده اند و شناسایی واحدهای تعطیل شهرستان مشهد نیز در حال انجام است .

ناصری با بیان اینکه در حال حاضر هیچ گونه پرونده معطلی برای ثبت سفارش در حوزه صنایع استان وجود ندارد، افزود: یکی از مهمترین مشکلات حوزه صنعت استان نبود زیرساخت های لازم از جمله زمین است . یکی از مواردی را که در این زمینه پیگیری کردیم این بود که واحدهای صنعتی که دارای سالن ها و فضاهای مسقف بدون استفاده هستند برای راه اندازی یک فعالیت صنعتی جدید مورد استفاده قرار بگیرند که طبق قانون مجوز صدور پروانه ثبتی برای دو واحد تولیدی در یک محل وجود نداشت که با تلاش های انجام شده این مساله برطرف شد.

ناصری  با اشاره به اینکه ۶۴میلیارد ریال تسهیلات از صندوق شکوفایی برای حوزه صنعت استان گرفته شده است، ادامه داد: قبل از شیوع کرونا ، دو واحد تولیدی در زمینه ماسک در استان با استعداد ۱۰۰هزار عدد و با ۵۰درصد ظرفیت فعالیت داشتند اما در حال حاضر ۲۹واحد تولیدی با ظرفیت تولید روزانه  ۲میلیون ماسک در استان فعال هستند که تولیدات آنها مازاد نیاز استان هستند و تقاضای ارائه مجوز برای صادرات آنها می باشند . همچنین ۲۵واحد تولیدی نیز در حوزه مواد ضدعفونی در خراسان رضوی فعالیت می کنند.

* فعالیت ۱۱۶۲معدن در خراسان رضوی

توکلی، معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: در حال حاضر ۱۱۶۲معدن در خراسان رضوی فعال هستند که از حیث کیفیت رتبه اول و در زمینه کمیت نیز رتبه سوم را در کشور اختیار داریم.

وی با بیان اینکه بر واگذاری معادن به افراد دارای صلاحیت فنی و تخصصی تاکید ویژه ای داریم، ادامه داد: ۱۱هزار نفر در معادن استان مشغول به کار هستند و ظرفیت اسمی تولید معادن خراسان رضوی ۴۰میلیون تن و ظرفیت تولیدی واقعی انها در حال حاضر ۳۱ تن می باشد . همچنین ذخائر معدنی استان بالغ بر ۲میلیارد و ۸۰۰میلیون تن می باشد و از لحاظ برخی منابع معدنی نظیر کرومت و مس  نیز در سطح کشور خراسان رضوی به عنوان برند مطرح می باشد.

توکلی با بیان اینکه در حال بومی سازی تجارب  برخی از کشورها نظیر کانادا در زمینه اکتشافات زیرسطحی هستیم ، بیان داشت:  با مکاتبات صورت گرفته با استانداری ، اجازه پهنه بندی معدنی در سطح استان را دریافت کرده و در ۷منطقه این پهنه بندی انجام شد و ۳پهنه دیگر در مناطق صالح اباد، جغتای و بردسکن نیز شناسایی و در مرحله واگذاری می باشند.

*ماشین آلات فرسوده

وی ادامه داد: یکی از مسائل مهمی که معادن استان در حال حاضر با ان مواجه هستند ماشین الات فرسوده می باشد که برای ورود ماشین آلات دست دوم با ۱۰سال فعالیت از محل ارز اشخاص و یا ارز حاصل از صادرات  مجوزهای لازم دریافت شده است.

توکلی با اشاره به اینکه در سال گذشته دو تفویض اختیار به سازمان نظام مهندسی معدن استان و ۴تفویض اختیار نیز به خانه معدن خراسان رضوی انجام شد، افزود: از محل حقوق دولتی معادن ، سال گذشته ۸۰۰میلیارد تومان از معادن استان دریافت و به حساب خزانه واریز شد که تنها ۸میلیارد تومان به استان بازگردانده و در پروژه هایی نظیر معدن بردسکن و فیروزه نیشابور صرف شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.