سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: قرار است کمیسیون مشترکی برای بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی شکل گیرد و احتمالا نمایندگان هشت کمیسیون وارد این کمیسیون خواهند شد.

سازوکار تشکیل کمیسیون مشترک بررسی طرح فضای مجازی در مجلس

قدس آنلاین: سیدنظام الدین موسوی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران درباره جلسه غیرعلنی و بررسی تقاضای لغو بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی،گفت: ما در جلسات غیرعلنی مجلس موضوعی را تصویب نمی کنیم و آن چیزی که به تصویب می رسد در صحن علنی مجلس باید درباره آن تصمیم گیری شود. در واقع ما در جلسات غیرعلنی مجلس درباره مسائل داخلی صحبت می کنیم و گاهی اوقات یک رای استمزاجی اتخاذ می کنیم.

وی بیان کرد: رای گیری استمزاجی همیشه در مجلس وجود داشته است، به طور مثال ما در آستانه معرفی وزرا به مجلس هستیم و ممکن است وزیری در استمزاجی ۱۰۰ رای بیاورد اما در صحن علنی مجلس و بعد از صحبت های موافقان و مخالفان آرای وی تغییر کند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با اشاره به اینکه نظر و رای استمزاجی نمایندگان به لحاظ حقوقی اعتبار ندارد و حجت نیست تصریح کرد: برخلاف آنچه مطرح می شود مجلس طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی را تصویب نکرده و صرفا شیوع بررسی این طرح بر اساس اصل ۸۵ به تصویب رسیده است.

موسوی ادامه داد: بر اساس آیین نامه داخلی مجلس اگر حداقل ۱۵ نفر از نمایندگان درخواست کنند که طرحی که مشمول اصل ۸۵ قانون اساسی شده به صحن علنی بازگردد، این موضوع در دستور کار قرار می گیرد و بر این اساس تقاضای جمعی از نمایندگان درباره لغو بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی بر اساس اصل ۸۵ امروز بررسی شد.

وی اظهار داشت: امروز جلسه غیرعلنی برگزار شد و نظرات موافقان و مخالفان درباره شیوه بررسی این طرح مورد بررسی قرار گرفت و رای استمزاجی از نمایندگان اتخاذ شد. اما در جلسه علنی مجلس نمایندگان درباره این طرح موافقت و مخالفت خود را مطرح کردند و در رای گیری هم لغو بررسی این طرح بر اساس اصل ۸۵ رای نیاورد.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: مصوبه مجلس در جلسه علنی با رای استمزاجی نمایندگان در جلسه غیرعلنی درباره شیوه بررسی این طرح اختلاف داشت اما هیچ فشاری در این باره روی نمایندگان نبود. به طور طبیعی رای تعدادی از نمایندگان در جلسه علنی تغییر کرد و آن چیزی که مبنای قانونی دارد، همان چیزی است که در صحن علنی به تصویب رسیده است.

موسوی درباره ضرورت طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی در فضای مجازی، گفت: برخی از نمایندگان معتقدند که در حال حاضر باید مسائل اقتصادی و معیشتی در صحن علنی مجلس رسیدگی شود و بر این اساس نظرشان بر این است که نباید وقت صحن علنی مجلس برای این طرح گرفته شود و باید در کمیسیون مشترک مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی افزود: فضای مجازی عرصه گسترده ای است و قرار است کمیسیون مشترکی برای بررسی طرح مذکور تشکیل شود و احتمالا نمایندگان هشت کمیسیون وارد این کمیسیون مشترک خواهند شد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس بیان کرد: تاکید رئیس مجلس شورای اسلامی بر این است که حتما از نخبگان و صاحب نظران دعوت و نظرات آنها شنیده شود و همچنین مشروح مذاکرات درباره این طرح به اصحاب رسانه منتقل شود و از سوی دیگر ممکن است این طرح دچار تغییر و تحولات زیادی شود و برخلاف پیش فرض ها و پیشگویی ها ما در این طرح به دنبال فیلتر و بگیر و ببند نیستیم.

موسوی تاکید کرد: قطعا بعد از اینکه این طرح به پختگی و بلوغ لازم برسد تصویب خواهد شد و آنچه در کمیسیون مشترک تصویب شود نیز آزمایشی تلقی خواهد شد و زمان اجرای آزمایشی آن بین شش ماه تا دو سال تعیین خواهد شد و بعد شورای نگهبان درباره آن اعلام نظر می‌کند و سپس قانون برای اجرای آزمایشی ابلاغ می شود.

وی درباره زمان معرفی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم به مجلس هم، تصریح کرد: هر زمانی که در این باره اعلام می شود گمانه زنی است اما طبق آیین نامه داخلی مجلس هم رئیس جمهور تا دو هفته پس از مراسم تحلیف زمان دارد وزرا را به مجلس معرفی کند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: هنوز از تحلیف رئیسی یک هفته نگذشته اما با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت تسریع در شکل گیری دولت، رئیس جمهور گفته لیست را قبل از پایان مهلت موعد دو هفته ای به مجلس ارسال می کند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.