مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: کاروانسرای تاریخی نفت قطور در محوری خوی به قطور برای ثبت جهانی آماده سازی می شود.

کاروانسرای تاریخی قطور خوی ثبت جهانی می شود

به گزارش قدس آنلاین، جلیل جباری با بیان اینکه ۲۵ کاروانسرای تاریخی کشور در قالب یک پرونده برای ثبت جهانی آماده شده است افزود: از میان کاروانسراهای تاریخی کاروانسرای قطور خوی نیز قرار دارد، این کاروانسرا در دل بناهای تاریخی و در مسیر جاده ابریشم در استان قرار دارد و ثبت، حفاظت و نگهداری این کاروانسرا در فهرست آثار ملی و جهانی پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه این کاروانسرا ۲۴ مهرماه مورد بازدید بازرسان یونسکو قرار می‌گیرد، ادامه داد: در صورت ثبت جهانی این اثر تعداد آثار تاریخی ثبت جهانی شده استان به ۴ اثر افزایش پیدا می‌کند که نشان دهنده قدمت بالای تاریخی استان است.

جباری با بیان اینکه تشکیل کارگروه مشترک با شهرداری‌ها گام مهمی در احیای آثار تاریخی است، ادامه داد: ۵۰ بنای تاریخی استان نیازمند مرمت اضطراری و تأمین اعتبار بوده و ۱۰۰ اثر دیگر نیز نیازمند مرمت است که با توجه به میزان اعتبار تخصیصی، عملیات مرمت آنها انجام می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی با بیان اینکه به مناسبت هفته گردشگری ۱۱ طرح در سطح استان به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: مجموع اعتبار هزینه شده برای این طرح‌ها برابر با ۹۴۰ میلیارد ریال است و با بهره‌برداری از آن برای ۱۷۳ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

جباری خاطرنشان کرد: در ارومیه دو هتل به بهره‌برداری می‌رسد که یکی از آنها هتل سه ستاره با ۶۵ اتاق و ۱۲۰ تخت بوده و دیگری یک هتل تک‌ستاره با ۲۴ اتاق و ۵۲ تخت است که با افتتاح این هتل‌ها برای ۱۰۳ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در هفته گردشگری دو واحد اقامتگاه بوم‌گردی هر کدام با چهار اتاق در سردشت و یک واحد بوم‌گردی با چهار اتاق در خوی به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: افتتاح یک مهمان‌پذیر با هفت اتاق و ۲۵ تخت در سلماس، افتتاح یک دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری در خوی با اشتغال چهار نفر، افتتاح حمام بیگ‌جوان قره‌ضیاالدین با کاربری سفره‌خانه سنتی با اشتغال ۱۰ نفر و افتتاح کارگاه صنایع‌دستی ساخت سازه‌های سنتی از دیگر برنامه‌های هفته گردشگری هستند.»

یک هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی آذربایجان غربی در ردیف آثار ملی و ۲ اثر رد ردیف آثار جهانی قرار دارند که شامل تخت سلیمان تکاب و قره کلیسای چالدران است؛ از جمله آثار ملی این استان می‌توان به مسجد جامع ارومیه، تالاب کانی برازان مهاباد، سه گنبد ارومیه، کاخ موزه و عمارت کلاه فرنگی ماکو، خان تختی سلماس، مقبره شیخ صدرالدین چالدران، موزه مردم شناسی ارومیه و مسجد سردار اشاره کرد.

تاکنون ۱۵ موزه اعم از باستان شناسی، مردم شناسی، تاریخ طبیعی، ساعت و سایر موزه‌ها در استان پذیرای علاقه مندان بوده‌است؛ افزون بر ۱۱ هزار قلم اشیا در موزه‌ها و تعداد کثیری نیز در مخازن استان نگهداری می‌شود.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.