مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد گفت: با گذشت حدود ۵۰ سال از زمان ایجاد بهشت رضا (ع) و تدفین نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر در آن، ظرفیت این آرامستان تا دو سال دیگر تکمیل می‌شود.

بهشت‌رضا (ع) تا ۲ سال آینده ظرفیت پذیرش دارد

به گزارش قدس خراسان آنلاین، علی آبادی اظهار کرد: با توجه به ظرفیت فعلی بهشت‌رضا (ع)، تعداد ۱۳ هزار و۸۰۰ قبر خالی در بلوک‌های عمومی موجود است و در شرایط عادی و با وسعت فعلی، حدوداً تا دو سال آینده این آرامستان قادر به پذیرش اموات خواهد بود؛ هرچند سرعت تکمیل ظرفیت در بحران‌هایی مانند کرونا و زلزله متفاوت است.

مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد تصریح کرد: از چند سال گذشته علاوه بر آرامستان‌های کوچکی که در روستاها و در برخی دیگر از مناطق وجود دارد، آرامستان بهشت رضوان نیز برای دفن اموات در ضلع شمالی شهرستان مشهد ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۴۰۰ هزار نفر در آرامستان بهشت‌رضا (ع) دفن شده‌اند، ادامه داد: به‌طورمیانگین روزانه حدود ۷۵ نفر در این آرامستان پذیرش می‌شوند که از این تعداد، ۳۳ نفر در آرامستان‌های تحت نظارت این سازمان، دفن و مابقی متوفیان به آرامستان‌های دیگر مشهد یا شهرهای دیگر منتقل می‌شوند.

علی آبادی ادامه داد: هزینه قبر در بلوک‌های عمومی رایگان است و صرفاً مبلغ دومیلیون و ۷۰۰ هزار تومان بابت هزینه‌های خدمات امور اداری، تغسیل، تکفین و آمبولانس دریافت می‌شود، البته درصورت درخواست اعزام اختصاصی و قبور هم‌جوار، مبالغ دریافتی تغییر می‌کند.

مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد با اشاره به اقدامات انجام‌شده درباره تملک زمین‌ها در ضلع شمالی و شرقی برای گسترش بهشت‌رضا (ع)، تصریح کرد: درباره ضلع شرقی، بعد از مکاتبات انجام‌شده با آستان قدس، واگذار نشدن این زمین‌ها به سازمان اعلام شد.

وی ادامه داد: در زمین‌های ضلع شمالی نیز در مرحله نخست باید حق زارعانه از طرف سازمان پرداخت و بعد سیر مراحل تغییر مالکیت از آستان قدس رضوی به شهرداری مشهد طی شود که با توجه به تعلق حقابه و پساب به این زمین‌ها و دایربودن زمین‌های زراعی ذکر شده، اقناع مالکان مبنی‌بر فروش زمین‌ها بسیار دشوار است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.