۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۴
کد خبر: 841595

برای کشاورزان شهر اصفهان که می‌خواهند به کاشت نهال گردو در شهر اصفهان بپردازند مهم است که بدانند کدام مناطق برای کاشت نهال گردو مناسب است.

در چه مناطقی از شهر اصفهان می‌توان نهال گردو کاشت

تعیین اقلیم استان اصفهان برای مشخص کردن کاشت انواع نهال گردو

اگر بخواهیم بهترین شرایط اقلیمی و جوی برای کاشت نهال گردو را مشخص کنیم، آنطور که اطلاعات گیاه پزشکی نشان می‌دهد، مناطقی که دارای آب و هوای سرد و کوهستانی هستند بسیار مناسب کاشت نهال گردو شناخته شده‌اند، ولی دقت کنید که میزان سرما و خشکی همچنین رطوبت هوای آن به اندازه بالا نباشد که باعث صدمه به گیاه شود، به طور معمول درخت بادام در زمستان تا دمای هوای منفی ۱۵ درجه و در تابستان تا دمای مثبت ۴۰ درجه را تحمل می‌کند.

از لحاظ ارتفاع نیز از ارتفاع ۱۲۰۰ متر تا ۲۰۰۰ متر بهترین مکان برای رشد آنها محسوب می‌شود، ولی در چند سال گذشته با تولید انواع نهال‌های اصلاح شده ژنوتیپ این ارتفاع از صفر تا ۳۰۰۰ متر تغییر پیدا کرده است، همچنین نهال‌های ژنوتیپ تولید شده در مناطق گرم و خشک و مناطق سرد و مرطوب نیز باردهی خوبی از خود نشان می‌دهند، منتها کشاورزان عزیز اصفهانی نسبت به این نهال‌های گردو آگاهی‌های لازم را کسب کنند.

images_1673422803.jpg

کشاورز نمی‌تواند نهال گردوی گرمسیری را در مناطق کوهستانی یا نهال گردوی سردسیری را در مناطقی با ارتفاع پست و اقلیم گرم و خشک شهر اصفهان کاشت کرده و انتظار بازدهی بالایی داشته باشد، از این رو به شما توصیه می‌شود قبل از کاشت انواع نهال گردو در اصفهان ( https://bartarnahal.ir/walnut-seedlings-isfahan ) حتماً با مشاوران و متخصصین گیاه پزشکی که در این زمینه تجربه کافی دارند نهایت استفاده را ببرید.

_ اقلیم کوهستانی: که در غرب و جنوب غربی استان اصفهان قرار دارد، زمستان‌های آن سرد بوده و تابستان‌های تقریباً معتدلی دارد به عنوان آب و هوای مدیترانه‌ای نیز از آن یاد می‌کنند بهترین نژاد گردو برای کاشت در این اقلیم عبارتند از:

  • نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ نه

  • نهال گردوی فرنور

نهال‌های مذکور جزو نهال‌های گردو اصلاح شده و ژنوتیپ محسوب می‌شود به خاطر و اصلاحی بودن میزان باردهی و بازدهی آن متفاوت‌تر از نهال‌های بذری است به خاطر طول عمر بالای ۱۰۰ سال همچنین سازگاری زیاد با مناطق کوهستانی استان اصفهان مورد توجه کشاورزان اصفهانی قرار گرفته است‌.

_ نواحی جلگه ای؛ در مرکز استان اصفهان قرار دارد، آب و هوای این مناطق در فصل تابستان نیمه خشک بوده و زمستان‌های آن نسبتاً سرد است، این نواحی هم برای رشد انواع نهال گردو بسیار مناسب است:

  • نهال ژنوتیپ پالیز

  • نهال فرنور پیوندی

  • نهال گردوی خوشه‌ای

مطمئناً کشاورزانی که در مناطق جلگه‌ای قرار دارند با کاشت ارقام نهال اصلاح شده و خرید آن از بزرگترین سایت نهالستان گردو در اصفهان می‌تواند باغ‌های تجاری و مدرن را احداث کنند و رضایت کامل از آن داشته باشند.

_ نواحی کویری در شمال: این مناطق دارای آب‌هوای خشک هستندد از این رو توصیه می‌شود در این مناطق نهال گردو ژنوتیپ را کشت کنید که بازدهی خوبی دارند.

آشنایی با باغات نهال گردو در اصفهان

با توجه به آمار به دست آمده از سایت فروش اینترنتی و آنلاین نهالستان مرکزی استان اصفهان نشان می‌دهد که میزان خرید نهال گردو در اصفهان افزایش پیدا کرده است مخصوص از نهال‌های ژنتیک و اصلاح شده که سازگاری بیشتری با این شهر دارد باعث شده تا کشاورزان اصفهانی دچار مشکلات زیادی نشوند، ارتقاء ژنوم‌های نهال درخت گردو با استفاده از پایه‌های مقاوم و پیوندک‌های پربار برای تولید نهال اصلاح شده و فروش آن در شهر اصفهان یک بزرگترین نهال فروشی کشور باعث جهش تولید گردو در این شهر شده است.

طبق نظرسنجی انجام شده بیشتر کشاورزان اصفهانی دلیل افزایش احداث باغات گردو در این شهر را موارد زیر اعلام کردند:

  • در دسترس بودن نهال‌های اصلاح شده و ژنوتیپ توسط نهالستان‌های مجوز دار و باسابقه مانند برتر نهال

  • مقاومت بالای نهال‌های عرضه شده برابر مشکلاتی مانند رطوبت، خشکسالی و حمله آفت‌ها

  • استفاده از روش‌های نوین آبیاری

  • کاهش هزینه‌های نگهداری نهال گردو در طول سال

  • افزایش باردهی نهال‌های کاشته شده

اصلاح و بازسازی باغات گردو در شهر اصفهان

آمار نشان می‌دهد با اینکه بیشتر کشاورزان استان اصفهان به احداث و بازسازی باغ‌های مدرن و تجاری گردو پرداختند، بازهم کشاورزانی هستند که هنوز باغ‌های سنتی و درجه سه خود را حفظ کرده و با صرف هزینه زیاد، درآمد خود را کسب می‌کنند، اگر میزان آگاه سازی افزایش پیدا کند و کشاورزان این استان با شرایط و مزایای احداث باغ تجاری نوین آشنا شوند مطمئنا می‌توانند در یک بازه زمانی مناسب به تازه سازی باغ خود بپردازند.

images_1673423117.jpg

زمانی که صحبت از خرید نهال گردو است یکی از مهمترین دغدغه‌های کشاورزان اصفهانی قیمت نهال گردو در اصفهان بیان کردند از این‌رو نهالستان‌های با سابقه درخشان جهت راحتی کار کشاورزان اصفهانی اقدام به راه‌اندازی سایت‌های اینترنتی کردند تا به وسیله آن‌ها انواع نهال‌های گردو و دیگر نهال میوه با قیمت کاملا منصفانه و اقتصادی در دسترس این کشاورزان قرار دهند، کارشناسان گیاه پزشکی چند توصیه مهم برای کشاورزان اصفهانی دارند که عبارتند از:

  • قبل از خرید اینترنتی نهال گردو مطمئن شوید نهالستان عرضه کننده مجوز رسمی خود را از وزارت جهاد کشاورزی گرفته است.

  • نهال‌های شناسه‌دار را تهیه کنید، چون نهال‌های لیبل دار مراحل لازم تکامل زیر نظر ناظران وزارت کشاورزی گذرانده و هیچ عیب و ایرادی نداشته و کاملا سالم هستند.

  • نهال خریداری شده حتما تضمین کیفیت داشته باشد و به هنگام تحویل نهال‌ها کارت گارانتی آن را نیز تحویل بگیرید.

  • هنگام تحویل نهال از تحویل دهنده دقت داشته باشید تا نهال‌های خریداری شده از لحاظ ظاهر هیچ عیبی نداشته باشد، کوچکترین آفت، شکاف، زخم در تنه و ریشه درختان نشان از ناسالم بودن آنها است.

  • مطمئن باشید سن نهال خریداری شده بین یک الی دو سال باشد، معمولاً پایه نهال دوسال و پیوندک آن یک ساله است.

اگر با اطلاعات بالا نتوانستید تمامی سوالات خود را جواب دهید توصیه می‌شود در سری مقالات بعدبغ همراه ما باشید یا می‌توانید با کامنت گذاری در این سایت سوتل خود را بپرسید، البته برای آشنایی با انواع نهال میوه می‌توانید به لینک زیر مراجعه کرده و یا با شماره تماس‌های درج شده در تماس باشید.

https://digiro.ir/%D۸%B۳%D۹%۸۷-%D۸%B۴%D۹%۸۷%D۸%B۱-%D۸%B۱%DA%A۹%D۹%۸۸%D۸%B۱%D۸%AF%D۸%AF%D۸%A۷%D۸%B۱-%D۸%AA%D۹%۸۸%D۹%۸۴%DB%۸C%D۸%AF-%D۹%۸۶%D۹%۸۷%D۸%A۷%D۹%۸۴-%DA%AF%D۸%B۱%D۸%AF%D۹%۸۸

راه ارتباطی: ۰۹۱۴۱۸۳۲۳۹۳

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۳

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.