ناظر گمرکات استان کردستان از صادرات بیش از یک میلیون تن کالا به ارزش ۴۲۲ میلیون دلار از مرزهای استان به خارج از کشور خبر داد.

صادرات یک میلیون تن کالا از مرزهای استان کردستان

به گزارش قدس آنلاین، خلیل حیدری   از صادرات بیش از یک میلیون تن کالا به ارزش ۴۲۲ میلیون دلار از مرزهای کردستان به خارج از کشور خبر داد و اظهار داشت: این میزان کالا از لحاظ وزنی ۱۷ درصد و از نظر ارزشی ۱۳ درصد کاهش دارد.

وی افزود: ۵۲ درصد از کالاهای صادره شامل محصولات کشاورزی، ۳۰ درصد محصولات شیمیایی و معدنی و ۱۸ درصد محصولات صنعتی بوده است.

ناظر گمرکات کردستان درباره ترانزیت کالا از مرزهای استان گفت: در سال گذشته دو میلیون و ۳۸۰ هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۷۲۲ میلیون دلار کالا در مرز باشماق اعم از ورودی و خروجی صورت گرفته که نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد از لحاظ وزنی و ۳۱ درصد از نظر ارزشی کاهش داشته است.

وی دلیل کاهش ترانزیت کالا از مرزهای کردستان را مربوط به مشکلات آن سوی مرزها دانست و از واردات ۳۹ هزار تن کالا به ارزش ۱۵۵ میلیون دلار به کشور خبر داد و گفت: این میزان واردات، از نظر وزنی ۱۶ درصد کاهش و از نظر ارزشی ۳۱ درصد افزایش دارد.

حیدری بیان کرد: شمش، ضایعات آلومینیوم و مواد اولیه کارخانجات از جمله کالاهای وارد شده از طریق مرزهای باشماق مریوان و سیران‌بند بانه به کشور بوده است.

ناظر گمرکات کردستان از ارائه خدمات تجاری در مرزهای باشماق مریوان و سیران‌بند بانه خبر داد و عنوان کرد: تلاشمان بر این است که تعداد انبارهای اختصاصی کارخانجاتی که مواد اولیه‌شان از خارج کشور به مرزهای استان وارد می‌شود، بیشتر کرده و طی قراردادهایی به عنوان انبار گمرکی مدنظر قرار دهیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.