رییس اداره حفاظت محیط زیست سردشت گفت: ذرات معلق موجود در هوا به هشت برابر حد استاندارد رسید و این شهرستان در وضعیت ناسالم قرار گرفت.

ذرات معلق موجود در هوای سردشت به هشت برابر حد مجاز رسید

به گزارش قدس آنلاین خالد بایزیدی اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار ایستگاه سنجش آلودگی هوای سردشت میزان ریزگردهای موجود در هوا به یک هزار و ۱۶ میکروگرم در مترمکعب رسید که این مقدار هشت برابر شرایط استاندارد است.

وی با بیان اینکه روند ناسالم بودن هوا همچنان ادامه دارد، افزود: به لحاظ آلایندگی بیش از حد این ذرات معلق و تاثیر مستقیم بر سلامتی بیماران قلبی، آسمی و تنگی نفس و جانبازان شیمیایی دارد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سردشت به شهروندان توصیه کرد تا سالم شدن هوا در خانه بمانند و از ترددهای غیرضرور پرهیز و کسانی که مجبور هستند در فضای باز قرار گیرند، از ماسک استفاده کنند.

وی اضافه کرد: این وضعیت از بعدظهر امروز با ورود پدیده گرد و غبار از سمت کشور عراق در آسمان استان ایجاد شده و با توجه به پیش بینی هواشناسی تا فردا در منطقه ما حاکم خواهد بود.

 در فصل بهار و تابستان گرد و غبار و وزش باد مهمترین عامل آلایندگی هوای این شهرستان و کشور است که اغلب منشا آن خارجی است.

شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد و حدمجاز استاندارد

یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده است.

هم اکنون ۱۲ ایستگاه سنجش آنلاین آلودگی هوا شهرستان‌های مختلف استان وجود دارد از این تعداد ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، ۶ ایستگاه در شهر ارومیه قرار دارد و در شهرهای خوی، سلماس، اشنویه، پیرانشهر، بوکان و سردشت نیز هر کدام یک ایستگاه نصب شده‌ است.

شهرستان مرزی سردشت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و دارای جمعیت ۱۲۰ هزار نفر است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.