معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور و رییس مرکزی ستاد اربعین گفت: برنامه‌ریزی برای عزیمت چهار میلیون زائر اربعین حسینی ، امسال از مرزهای پنج‌گانه برای شرکت در کنگره بین‌المللی اربعین راهی کربلای معلی می‌شوند.

معاون امنیتی وزیرکشور: چهار میلیون زائر اربعین حسینی امسال راهی کربلا می‌شوند

به گزارش قدس آنلاین سیدمجید میراحمدی شامگاه یکشنبه در حاشیه نشست ستاد اربعین خوزستان در استانداری خوزستان افزود:بر اساس برنامه تنظیم شده این زائران از مرزهای چذابه و شلمجه در استان خوزستان، مهران در استان ایلام، خسروی در استان کرمانشاه و باشماق در کردستان به کربلا عزیمت می‌کنند و مرز سومار در استان کرمانشاه برای انتقال تجهیزات موکب‌های اربعین به عراق تعیین شده است.

به گفته وی اربعین سال گذشته در مجموع حدود ۳.۸ میلیون زائر (ایرانی و اتباع خارجی) از مرزهای پنچ‌گانه کشور راهی شهرهای مقدس عراق به خصوص کربلای معلا و نجف اشرف شدند.

وی گفت: زیرساخت‌های کشور عراق بیشتر از ۳ میلیون زائر ظرفیت پذیرش ندارند ضمن آنکه زیرساخت‌های کشور به خصوص در بحث وسایل حمل ونقل مشکلات زیادی داریم و حدود ۶ هزار دستگاه اتوبوس کم داریم.

رییس ستاد مرکزی اربعین در ادامه افزود: البته طرف عراقی امسال خیلی روی محدودیت‌های پذیرش زائران اربعین اصرار نکرده ولی ما باید شرایطی را فراهم کنیم تا زائران با آرامش ، نظم و برخورداری از امکانات رفاهی بتوانند از مرزهای ما عبور و به سلامت برگردند.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور در ادامه افزود:دوستان عراقی از ما درخواست کرده اند که برای جا به جایی زائران در عراق به آنان کمک کنیم تا زائران با توجه به گرمای امسال ، مشکلات کمتری داشته باشند.

میراحمدی افزود: البته امکانات حمل و نقل کشور عراق برای جا به جایی زائران محدود است و اربعین پارسال برای انتقال و بازگشت زائران مشکلات زیادی داشتیم.

وی گفت: ما و طرف عراقی برای عزیمت زائران ایرانی و اتباع خارجی محدودیتی ایجاد نکرده‌ایم و حتی اگر زائران بیشتر از چهار میلیون نفر باشند منعی برای عزیمت زائران ایجاد نخواهد شد.

تمهیدات لازم برای عزیمت زائران اربعین با ۳ نوع گذرنامه

میراحمدی گفت: با هماهنگی طرف عراقی، امسال تمهیدات بسیار خوبی برای عبور آسان زائران از مرزهای پنج‌گانه کشور با ۳ نوع گذرنامه اندیشیده شده استت.

وی در این باره توضیح داد: این گذرنامه‌ها شامل گذرنامه بین‌المللی که مدت آن پنج سال اعتبار دارد، گذرنامه ویژه اربعین که از اول تا ۳۰ صفر اعتبار دارد و گذرنامه‌هایی که مدت اعتبار آن به پایان رسیده و ما آن را تمدید می‌کنیم.

رییس ستاد مرکزی اربعین حسینی افزود: شرایط تردد زائران به گونه‌ای خواهد بود که این عزیزان کمترین معطلی را در پایانه‌ها داشته باشند.

زائران خارجی تنها از مرز شلمچه به کربلا عزیمت می‌کنند

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور گفت: اربعین امسال نیز مرز شلمچه برای عزیمت زائران خارجی به کربلای معلا در نظر گرفته شده است.

میراحمدی با اشاره مشکلات و معطلی عزیمت زائران خارجی به خصوص زائران پاکستانی در اربعین سال گذشته افزود: با طرف عراقی هماهنگی لازم برای عبور زائران خارجی از مرز بین‌المللی انجام شده است.

وی گفت: از دیدگاه ما هیچ‌گونه فرقی بین زائران ایرانی و خارجی از نظر برخورداری از امکانات رفاهی وجود ندارد.

به گزارش ایرنا بررسی چگونگی پیشرفت زیرساخت‌های مرز شلمچه برای ایام اربعین حسینی از برنامه‌های سفر معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و رییس ستاد مرکزی اربعین حسینی به خوزستان بود.

پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه ۲ گذرگاه تردد زائران اربعین حسینی در خوزستان هستند. براساس تقویم رسمی کشور ۱۵ شهریور ۲۰ صفر ۱۴۴۵ هجری قمری روز اربعین حسینی است.

اربعین سال گذشته حدود ۲۳ درصد زائران از مرز شلمچه و ۱۲ درصد زائران از چذابه به کربلای معلا عزیمت کردند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.