رئیس اداره فرش اداره کل صنعت،معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: پیش‌بینی شده است که احیای روابط ایران و عربستان و برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در کشورهای دیگر از جمله لبنان و عربستان در سال جاری موجب افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی صادارت فرش از استان شود.

پیش‌بینی افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی صادرات فرش خراسان رضوی

به گزارش قدس خراسان، شادی قاسمی درباره تولید فرش دستباف در خراسان رضوی طی سال جاری اظهار کرد: استان ما ۹۰ هزار بافنده دارد که از این تعداد ۴۰ هزار بافنده فعال هستند و برای سایر بافندگان قالیبافی شغل دوم و فصلی محسوب می‌شود.

رئیس اداره فرش اداره کل صنعت،معدن و تجارت خراسان رضوی درباره سرانه تولید فرش دستباف در خراسان رضوی افزود: سرانه تولید فرش دستباف به ازای هر قالیباف سالانه ۶ مترمربع است و از ابتدای سال جاری تا کنون ۶۰ هزار مترمربع فرش دستباف در استان بافته شده است.

وی بیان کرد: با توجه به تاکیدات دولت سیزدهم مبنی برافزایش مراودات تجاری با همسایگان و با توجه به احیای روابط میان ایران و عربستان فرصت بسیار خوبی ایجادشده تا دوباره صادارت فرش دستباف ایرانی از جمله فرش خراسانی جان تازه‌ای به خود بگیرد. در حال حاضر کشورهای عربی از جمله کشورهای خلیج  فارس به فرش‌های بزرگ بافت نیاز داشته و بیشترین مشتری فرش دستباف استان از این کشورها هستند.

قاسمی تصریح کرد: پیش‌بینی شده است که احیای روابط ایران و عربستان و برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در کشورهای دیگر از جمله لبنان و عربستان در سال جاری موجب افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی صادارت فرش از استان شود. استان ما در حوزه  فرش دستباف بسیار سرآمد بوده و طرح و نقشه‌های فرش خراسانی در دنیا بی‌نظیر است.

رئیس اداره فرش اداره کل صنعت،معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: امید است از این فرصت به خوبی استفاده شده و این موضوع موجب افزایش ارزآوری به کشور شود.

وی درباره شناسنامه دار شدن فرش دستباف تاکید کرد: مرکز ملی فرش پیگیر اجرای کامل شناسنامه‌دار شدن فرش دستباف است، در همین راستا این طرح به صورت پایلوت در کشور در حال اجراست که پس از بررسی نتایج این طرح، در سایر استان‌های کشور اجرا خواهد شد. مرکز ملی فرش در این زمینه برای کارگزارها ۱۲ شاخص مشخص کرده است تا بر اساس این شاخص‌ها کارگزارها انتخاب شده و به آنها مجوز داده می‌شود تا اصالت فرش را تایید کنند. این موضوع مانع از قاچاق فرش و رعایت حقوق مصرف کننده می‌شود.

قاسمی با اشاره به اینکه تولید فرش نیز مانند سایر کالا متاثر از قوانین در کشور است، درباره قیمت مواد اولیه فرش بیان کرد: تعرفه وارداتی برخی از مواد اولیه در تولید فرش کاهش پیدا کرده است که این موضوع موجب کاهش هزینه‌های تولید فرش دستباف خواهد شد.

رئیس اداره فرش اداره کل صنعت،معدن و تجارت خراسان رضوی درباره صدور پروانه بهره برداری واحد تولیدی فرش دستباف در سال جاری در خراسان رضوی عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون تمدید پروانه در استان بیشتر صورت گرفته و چندین درخواست برای  صدور پروانه جدید در سامانه بهین یاب ثبت شده است که پس از بررسی  لازم نتایج مشخص خواهد شد. 

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.