پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات مستقر در گرمدره کرج یکی از ظرفیت هایی ملی برای بالندگی دانش بنیان ها است که در این سال ها اخبار مسرت بخشی از دستاوردهای علمی و نوآوری های آن به دنیا مخابره می شود.

خلاقیت و نوآوری/ هدفگذاری فاوا برای خودنمایی در عرصه جهانی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، استان البرز ظرفیت های فراوانی در آن تجمیع و شکل گرفته که از جمله آنها می توان به پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات وابسته به وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات با ۸۸ شرکت دانش بنیان اشاره کرد. همچنین پارک علم وفناوری البرز وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حدود ۱۸۰ شرکت دانش بنیان و فناور و منطقه ویژه اقتصادی پیام با حدود ۳۰۰ شرکت دانش بنیان از دیگر ظرفیت ها در بخش شرکت های با دانش بالا است.

در این بین ۲ مجموعه علمی اقتصادی یعنی منطقه ویژه اقتصادی پیام و پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات(فاوا) زیر نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان البرز پا گرفته که این مجموعه ها بر دانش بنیان ها و شرکت های فناور متمرکز هستند. این استان نیز کلکسیونی از صنایع سنتی و مدرن در خود جای داده که بخش عمده محصولات آن صادراتی است ؛ مجموعه های بزرگی مانند شرکت های تولید مواد غذایی ، کارخانه های بتن سازی با اشتغالزایی فراوان وسایر صنایع از ظرفیت های ملی به شمار می رود که در بخش تامین نیازهای داخلی و صادرات حرف برای گفتن دارند. فعالیت سه هزارو۷۳۰ واحد تولیدی و صنعتی با اشتغالزایی حدود ۱۵۰ هزار نفر بیانگر توانمندی و ظرفیت بالای اقتصادی استان است. در این میان فعالیت دانش بنیان ها در این سال ها موجب شد تا استان البرز به ویژه در بحران جهانی کرونا بتواند آوازه خوبی از خود برجای بگذارد.

یکی از مجموعه هایی که افتخارات فراوانی به ثبت رسانده ، پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) است که از صنایع هواپیمایی گرفته تا هوش مصنوعی طیف وسیعی از خلاقیت ونوآوری در آن نهفته است.

این مجموعه که در سال های اخیر پا گرفته به رغم جوان بودن ، به یکی از شناسه های معتبر علمی در جهان تبدیل شده و دیپلماسی علمی و آموزشی در خارج از کشور از جمله قاره آفریقا به راه انداخته است.

فاوا را بیشتر بشناسیم

خلاقیت و نوآوری/ هدفگذاری فاوا برای خودنمایی در عرصه جهانی

خلاقیت و نوآوری/ هدفگذاری فاوا برای خودنمایی در عرصه جهانی

تأسیس پارک‌های علم و فناوری جدیدترین رویکرد کشورها به مقوله دانش و فناوری است که با هدف عملیاتی کردن آموخته‌های علمی در محیط کسب و کار، فراهم سازی زیرساخت بقاء، رشد و توسعه شرکت‌های نوپا و در نهایت افزایش ثروت جامعه از طریق ترویج و گسترش نوآوری مبتنی بر فرهنگ رقابت در میان شرکت‌های عضو در هر پارک علمی و فناوری است.

در همین راستا، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (فاوا) با هدف حمایت از واحدهای فناور و کسب و کارهای فعال در حوزه ICT، در سال ۱۳۹۶ اقدام به تأسیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) کرد. پارک فاوا به عنوان یک پارک ملی، در زمان حاضر قطب تولید فناوری در کشور و نیز ارائه دهنده خدمات، تسهیلات و تجهیزات برای شرکت‌های فناور داخلی در حوزه آی.سی.تی محسوب می‌شود.

پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات حامی و پشتیبان تمامی شرکت‌های فناوری در حوزه آی.سی.تی است که به مرحله محصول رسیده و قصد ورود به بازار فناوری آی.سی.تی در سطوح داخلی، منطقه ای و بین المللی را دارند.

چشم انداز بین المللی پارک فاوا

خلاقیت و نوآوری/ هدفگذاری فاوا برای خودنمایی در عرصه جهانی

بین‌المللی‌سازی و توسعه همکاری‌های بین‌المللی شرکت‌های فناور عضو، از جمله مهمترین برنامه‌های پارک فاوا است. پارک فاوا، به عنوان اولین پارک بازار محور کشور، به دنبال «تبدیل شدن به یک پارک فناوری در کلاس جهانی با حضور شرکت‌های نامی و پیشرو داخلی و بین‌المللی و معتبرترین مرکز توسعه فناوریICT و کسب و کارهای مرتبط با آن در کشور است.

با توجه به این رویکرد بین‌المللی، پارک فاوا علاوه بر کمک به بین‌المللی شدن شرکت‌های فناور داخلی، همچنین آمادگی فراهم ساختن زیرساخت‌ها و خدمات مورد نیاز برای جذب شرکت‌های بزرگ منطقه‌ای و بین‌المللی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را نیز دارد. اهداف و مأموریت پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات هدف نهایی پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات، جذب شرکت‌ها و واحدهای فناور داخلی و خارجی، ارتقای آن‌ها در حوزه تولید محصولات آی.سی.تی مدرن و تسهیل حضور آن‌ها در بازارهای داخلی و خارجی است.

در راستای هدف فوق، مأموریت اصلی پارک فاوا «توسعه اقتصادی و تعمیق فناوری شرکت‌ها با هدف افزایش توان رقابت‌پذیری است». همچنین کمک به رشد شرکت‌ها و واحدهای فناور متوسط به شرکت‌های توسعه یافته از طریق ورود آن‏ها به زنجیره تأمین بخش ICT داخل و خارج، توسعه تعاملات بین‌المللی شرکت‌های فناور عضو در سطح منطقه و جهان، شبکه‌سازی شرکت‌های فناور عضو و جهت‏ دهی به تولیدات آنها بر اساس نیاز بازارهای داخلی و خارجی و برنامه‌ریزی برای جذب متخصصان ایرانی حوزه ICT در خارج از کشور و کمک جهت مهاجرت معکوس آنها از دیگر اهداف این مجموعه است.

جدیدترین دستاوردهای فاوا

خلاقیت و نوآوری/ هدفگذاری فاوا برای خودنمایی در عرصه جهانی

پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات هفته گذشته با رونمایی از چهار محصول جدید گوشه دیگری از توانمندی ها را به نمایش گذاشت. «سیستم هوشمند مانیتورینگ و مدیریت تجهیزات» از شرکت گروه صنعتی آراد کنترل، «کلودگارد» از شرکت نرم‌افزاری امن پرداز، «سیستم نظارت و پایش خط تولید» از شرکت پیام ارتباط کندوان و «ماژول دور کاری_نرم‌افزار ERP تیم یار» از شرکت تیم‌یار با حضور مسوولان کشوری و استانی رونمایی شد. در ادامه همچنین سامانه مرکزی شبکه گلخانه‌های هوشمند، سالن و آزمایشگاه‌های مرکزی نوآوری پیشروان، سیستم مرکزی مانیتورینگ و مجموعه ورودی پارک علم و فناوری از جمله طرح های توسعه ای پارک علم فناوری هم در این مراسم به بهره برداری رسید.

به گفته مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس پارک فناوری اطلاعات (فاوا) ، یکی از دستاوردهای جدید این پارک یک نرم افزار و ماژول دورکاری است که امکان دورکاری را برای تمام کسب و کارها به ویژه کارمندان و کارگران را فراهم می کند و صرفه جویی بالایی دارد.

"محمدجعفر صدیق دامغانی" ادامه داد: یکی دیگر از این دستاوردها در زمینه افزایش بهره وری و ایجاد ارزش افزوده با هوشمندسازی خطوط تولیدی و ماشین آلات مختلف محقق شده است.

وی بیان کرد: این سیستم تمام اطلاعات فعالیت ماشین آلات صنعتی و وضعیت قطعات و کارکرد آنها را به صورت برخط ثبت و ضبط می کند.

رییس پارک فناوری اطلاعات (فاوا) ادامه داد: دستاورد دیگر مربوط به " سیستم نظارت و پایش خط تولید کندوان است" که آخرین دستاوردهای ارتباطی در لحظه را ثبت می کند و به اطلاع افراد می رساند.

صدیق دامغانی گفت: همچنین سیستم ارائه خدمات به مراکز تلفن الکترونیکی یا دیجیتال کشور با هدف جلوگیری از حملات سایبری امروز در فاوا رونمایی شد.

وی تاکید کرد: این دستاوردهای علمی نقش موثری در ارتقای خدمات ارتباطی کشور و بهبود کسب و کارها دارند.

خلاقیت و نوآوری/ هدفگذاری فاوا برای خودنمایی در عرصه جهانی

"سیف الله اسداللهی" معاون امورهماهنگی اقتصادی استانداری البرز نیز در آیین رونمایی از این دستاوردها گفت: امروز به رغم تحریم های ظالمانه دشمنان، کشور با بهره گیری از نخبگان در حال رشد و بالندگی است.

وی بهره گیری پارک فناوری اطلاعات (فاوا) از ظرفیت نخبگان علمی را ستودنی دانست و افزود: این پارک باید بیش از پیش با جذب نخبگان و شرکت های خلاق و نوآور به سمت اقتصاد دانش محور حرکت کند.

اسدللهی گفت: تولید ثروت و جلوگیری از خام فروشی و بهبود کیفیت و سرعت در تولید لازمه خودکفایی در کشور است که با اتکا به دانش و خلاقیت در نوآری به دست می آید.

معاون استاندار البرز گفت: باید بیش از پیش به جوانان تحصیلکرده بها داد و از ظرفیت علمی آنها بهره گرفت.

وی تاکید کرد: فاوا باید در گام نخست با جذب شرکت های دانش بنیان زمینه را برای فعالیت گسترده آنها در سایر بخش ها فراهم کند.

وی گفت: اکنون در منطقه ویژه اقتصادی پیام شرکت های دانش بنیان در حال فعالیت هستند که بخش عمده این شرکت ها در زمینه فناوری اطلاعات فعالیت دارند.

اینک پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) با توسعه مراکز علمی خود در کشور درصدد جذب حداکثری نخبگان ، نوآوران و دانش بنیان ها برای شتاب بخشی به تولید و نوآوری است. این مجموعه که بر فناوری و کسب وکارهای نوین متمرکز است ظرفیت هایی برای حضور فناوران و نخگان فراهم آورده تا بتوانند در تامین نیازهای داخلی مطابق با استانداردهای جهانی و بیشتر گام بردارند و هوش و استعداد ایرانی را به رخ جهانیان بکشند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.