همزمان با هفتاد و هشتمین سالگرد تسلیم بی‌قید و شرط ژاپن در جنگ‌ جهانی دوم، روزنامه رسمی ارتش آزادی‌بخش خلق چین، چندین تفسیر و گزارش در انتقاد از سیاست‌های دفاعی ژاپن و تایوان منتشر کرد.

انتقاد روزنامه ارتش چین از سیاست‌های دفاعی ژاپن و تایوان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، یکی از مقاله‌های این روزنامه، ژاپن را به دلیل افزایش بودجه نظامی و کنار گذاشتن سیاست اختصاصی دفاع-محورش، به ایجاد یک «چالش خطرناک» علیه صلح جهان متهم می‌کند. ژاپن این سیاست مذکور را در سال ۱۹۵۴ تصویب کرد و به موجب آن قرار شد نیروهای مسلح کشورش را در تعداد حداقل و برای دفاع از خود حفظ کند.

در این مقاله با تیتر «قاطعانه از تاریخی که با خون و جان نوشته شده، دفاع کنید» آمده است: ژاپن در سال‌های اخیر به اصطلاح «توانایی ضدحمله» خود را توسعه بخشیده، از آن حمایت کرده و همچنین در مسیر توسعه‌طلبی نظامی حرکت کرده و در عین حال از برخی «قدرت‌های بزرگ» پیروی کرده است.

ژاپن در سال‌های اخیر با استراتژی ایالات متحده درخصوص هند-آرام که به گفته پکن هدف آن «مهار چین» است، همسو و هم‌قدم شده و همچنین نگرانی‌های امنیتی را پیرامون همکاری نظامی رو به رشد چین و روسیه مطرح کرده است.

ژاپن در ماه ژوئیه با انتشار سند دفاعی سالانه خود مدعی شد، پکن «بزرگترین و بی‌سابقه‌ترین چالش استراتژیک» محسوب می‌شود و «با زور و اجبار» به تغییر شرایط کنونی در دریاهای شرقی و جنوبی چین ادامه می‌دهد. ژاپن در این سند دفاعی خاطر نشان کرد: باید با همکاری متحدان و کشورهای هم‌فکر به «چالش چین» پاسخ دهیم.

روزنامه رسمی ارتش آزادی‌بخش خلق چین در تحلیل دیگری از موضع ژاپن در قبال تایوان انتقاد می‌کند.

پکن، جزیره تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و هرگونه روابط رسمی کشورها با این جزیره را «نقض حاکمیت» خود تلقی می‌کند. اگرچه بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا، تایوان را به عنوان «کشوری مستقل» به رسمیت نمی‌شناسند اما با تلاش‌های پکن هم برای تصاحب این جزیره با استفاده از «زور و اجبار» مخالفت می‌کنند.

روزنامه رسمی ارتش آزادی‌بخش خلق چین موسوم به «پی‌ال‌ای دیلی» در این خصوص چنین می‌نویسد: اخیرا برخی از سیاستمداران ژاپنی به‌رغم مخالفت قاطعانه چین، نسبت به بازدید از جزیره تایوان پافشاری می‌کنند و همین موضوع تنش‌ها را در تنگه تایوان افزایش داده و خطر رویارویی را برمی‌انگیزد. این مسئله بسیار اشتباه و خطرناک است.

در مقاله دیگر این روزنامه قید شده است که پیروزی چین بر ژاپن در جنگ جهانی دوم، جایگاه چین را به عنوان یک قدرت بزرگ در جهان تثبیت کرد. این مسئله همچنین مسیر را برای «جوان‌سازی بزرگ ملت چین»، شعار سیاسی فراگیر شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین هموار ساخت.

رسانه‌های دولتی چین از قدیم به‌طور معمول از سالگرد تسلیم ژاپن در جنگ جهانی دوم، برای انتقاد از سیاست دفاعی، نگرش این کشور نسبت به نقشش در جنگ جهانی دوم و بازدید مقامات ارشد ژاپن از معبد جنجالی «یاسوکنی» استفاده می‌کنند. «یاسوکنی» معبدی در توکیو است که در کشورهای آسیایی به ویژه چین و کره جنوبی نمادی از «نظامی‌گری گذشته ژاپن» تلقی می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.