مدیر کل دامپزشکی استان همدان از صدور کارت شناسایی بازرسین موکب ها خبر داد و گفت: اداره کل دامپزشکی استان با صدور کارت شناسایی برای بازرسین وظیفه نظارت بر موکب های داخل استان، آشپز خانه ها را به عهده دارد.

نظارت بازرسین دامپزشکی بر موکب های استان همدان

به گزارش  خبرنگار قدس آنلاین،دکتر امیر حسین نقی پور درجمع خبرنگاران به مناسبت هفته دولت، ضمن تبریک این ایام و گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر، اظهار کرد: در راستای تامین سلامت و ارتقا سطح بهداشت عمومی جامعه برنامه های مختلفی را دنبال می کنیم از جمله بازدید های روزانه از مراکز عرضه فرآورده های مواد خام دامی و پیگیر گزارشات بازرسین هستیم.

وی با بیان اینکه حوزه تامین بهداشت و سلامت فرآورده های خام دامی، و تامین سلامت و رفاه دام و ایجاد زمینه برای صادرات واحدهای وابسته به حوزه دام، سه وظیفه اصلی دامپزشکی است، تصریح کرد: تامین سلامت و رفاه دام ازطریق واکسیناسیون و آموزش و ترویج و نظارت بر صنایع و واحدهای وابسته دامی و همچنین سلامت فرآورده های دامی نیز از طریق نظارت بر کشتارگاه ها و مراکز عرضه و حمل و نقل فرآورده های دامی و مراکز تولید دام تامین می شود.

مدیر کل دامپزشکی استان همدان از کاهش بیماریهای دام و طیور در استان خبر داد و گفت: امسال در بخش بیماریهای طیور کاهش ۲۰ درصدی و در بخش بیماریهای دامی کاهش ۵۹ درصدی  داشته ایم

وی با اشاره به اینکه دو بیماری آنفولانزای  فوق حاد پرندگان و تب کریمه کنگو دو بیماری مهم است که خوشبختانه ما امسال با آن مواجه نشده ایم، افزود: عواملی متعددی در این امر نقش دارند یکی از آنها عملکرد خوب کشتارگاه ها است وقتی کشتاری صورت می گیرد ۲۴ ساعت در پیش سرد نگهداری می شود و و همین امر باعث پیشگیری از بیماری  تب کنگواست. 

نقی پور در ادامه ازروند افزایشی جوجه ریزی در استان خبر داد و گفت:  در حال حاضر ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی انجام شده و با مقایسه با ماه گذشته روند افزایشی داشته است.

وی در ادامه با اشاره به برنامه های انجام شده در زمینه پیشگیری از بیماریها خاطرنشان ساخت: در سال جاری تاکنون ۱۱۰هزار راس بدن دام با افزایش صد در صدی و ۳۲۰ هزارمتر مربع جایگاه دام با ۴۴ درصد افزایش نسبت به سال مشابه سمپاشی صورت گرفته است. 

نقی پور با اشاره به افزایش نظارت در  بخشهای مختلف در بحث فر آورده های گوشتی، نیز گفت: حوزه نظارت و بازرسی فر آورده های خام دامی شامل کشتارگاه ها، رستوران ها، آشپزخانه ها، بیمارستانها و تمامی مراکزی که با فر آورده های دامی سر و کار دارند را  شامل می شود.

وی تصریح کرد : در ۵ ماهه گذشته ۲۹ هزار و ۵۰۰ مورد بازرسی از مراکز انجام شده که ۳۷ هزار و ۵۰۰ کیلو فرآورده دامی فاسد، شناسایی و از چرخه مصرف شهروندان خارج شده است.

این مقام مسئول در خصوص صادرات محصولات دامی نیز گفت: در صادرات فرآورده های خام دامی در مقایسه با سال گذشته ۶۶ درصد افزایش داشته ایم.

نقی پوربا اشاره به آمار واکسیناسیون بروسلوز (تب مالت) در ۵ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲، نیزگفت: تاکنون واکسیناسیون ۲۶۷ هزار و ۱۵۸ راس دام سبک و ۲۷ هزار و ۸۰۰ راس دام سنگین در استان انجام شده است.

 وی درادامه از آغاز تست بروسلوز (پایش و مراقبت بیماری) در جمعیت دام سنگین خبر داد و تصریح کرد: در سال جاری ۱۹ هزار و ۳۳۸ راس دام سنگین مورد تست بروسلوز قرار گرفته اند.

وی در پایان به رزمایش جهادی در خصوص واکسیناسیون دام ها در مناطق صعب العبور و مناطق عشایری و روستایی اشاره کردو گفت: این رزمایش در تیر ماه جاری به مدت ۲ روز برگزار و یک هزار و ۱۳۲ نوبت سرواکسیناسیون دام ها در ۴۲ روستای کبودراهنگ، ملایر، تویسرکان و همدان انجام شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.