۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 912160

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه به استقبال اتفاق‌هایی که ممکن است در مهر ماه و موعد اجرای بند غروب برجام با امتناع اروپاییها در رفع برخی تحریم ها رخ دهد نمی‌رویم، گفت: ما برای هر رخداد و سناریویی که ممکن است اتفاق بیفتد پیش‌بینی و برنامه ریزی داریم و متناسب با آن اقدام می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به قدس آنلاین: برای هر اتفاقی در مهرماه و فرارسیدن بند غروب برجام سناریوی آماده داریم

ناصر کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در خصوص برنامه دولت در برابر بن بست و رکود یک ساله در روند مذاکرات احیای برجام و نردیک شدن مهر ماه موعد اجرای دومین بند غروب در توافق هسته‌ای در پایان سال هشتم در حالی که تروئیکای اروپایی عضو برجام اعلام کرده اند تمایل و قصدی برای برداشتن تحریم هایی که در این موعد مشخص شده اند ندارند؟ گفت: ما به استقبال اقداماتی و رخدادهایی که ممکن هست شاهد آن باشیم نخواهیم رفت، اما جمهوری اسلامی ایران همه سناریو های موجود را در ارتباط با موضوع برجام و جزئیات آن مد نظر قرار داده و در هر بازه زمانی متناسب با رفتار طرف مقابل اقدام خودش را تنظیم می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشوزمان افزود:  گمان می کنم باید منتظر موعد مقرر باشیم و رفتار طرف‌های مقابل را بیینیم اما این بدین معنا نیست که ما پیش‌بینی و برنامه‌ریزی برای تحولات محتمل در مهر ماه نداریم. ما همه اجزا و رخدادها و احتمالات را پیش‌بینی و  برنامه ریزی کرده و متناسب با آن اقدام خواهیم کرد.

وی همچنین درباره سند سپتامبر برای بازگشت به برجام که اخیرا وزیر امور خارجه از آن صحبت کرد با بیان اینکه تحلیل‌ها و تفسیرهای مختلفی از این واژه در رسانه ها مطرح شد که بعضا درست نبود، اظهار داشت: سند سپتامبر سند جدیدی نیست و همان روند مذاکرات ایران و ۱+۴ است.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه تصریح کرد: آخرین پیش نویس مذاکرات برجامی در سپتامبر سال ۲۰۲۲میلادی و شهریور ۴۰۱ آماده جمع بندی و بازگشت به برجام بود اما آمریکا و شرکای اروپایی او در یک محاسبه غلط و سرمایه گذاری بر اغتشاشات و نیم نگاهی به تحولات اوکراین با فرصت سوری و از میان بردن یک فرصت از نهایی کردن روند مذاکرات و جمع بندی آن سرباز زدند و بار دیگر نشان دادند از اراده لازم برای بازگشت به توافق برخوردار نیستند و مایل نیستند تعهداتشان ر ا انجام دهند.

وی بار دیگر درباره برخی خبرها در خصوص توافق ایران و آمریکا بر کاهش تحریم های نفتی ایران در ازای کاهش سطح غنی سازی گفت:  بعضا اظهارات رسانه‌ای ممکن است با اهداف مختلفی مطرح بشود. ایران بارها اعلام کرده که علاوه بر پایبندی به مسیر دیپلماتیک برای رفع تحریم های ظالمانه معطل مذاکرات برجامی هم باقی نمی‌ماند و بی‌اثر کردن تحریم ها را با جدیت دنبال خواهد کرد.

کنعانی تاکید کرد: دولتاهی زیادی علاقمند به گسترش همکاری‌ها بویژه در حوزه انرژی با ایران هستند و روند فروش نفت ایران در بازارهای جهانی به خوبی پیش می‌رود و پول آن هم در اختیار ما قرار می‌گیرد.

تلاش برای حل اختلافات آنکارا و دمشق

این مقام ارشد وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار قدس آنلاین درباره نتیجه مذکارات با ترکیه برای پذیرش خروج نیروهایش از خاک سوریه که شرط دمشق برای عادی سازی روابط تعیین شده، اظهار داشت: این موضوع مربوط به ترکیه و سوریه هست و ایران به عنوان یک طرف ثالث و دوست هر دو کشور تلاش می‌کند به مذاکرات برای عادی سازی روابط سوریه و ترکیه کمک کند.

وی افزود: آنچه برای ایران حایز اهمیت دارد نخست احترام و حفظ تمامیت ارضی سوریه است و درک می‌کنیم که در مسایل امنیتی مناطق مرزی دو کشور اختلاف هایی دارند که در مذاکرات دو و چند جانبه محل توجه بوده ما در تلاشیم بتوانیم این اختلافات را به نحو مقتضی بین دو کشور حل و فصل کنیم و دیدارهای چهار جانبه در قالب روند آستانه هم محل خوبی برای پیگیری این موضوع است است.

وی با اشاره به سفر دیروز هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه به تهران و مذکاراتش با امیر عبداللهیان همتای ایرانی خود گفت: بخشی از مذاکرات ما با سوریه مسائل عدیده دوجانبه است. بخش دیگر ناظر بر وضعیت روند سیاسی در این کشور و روند مبارزه با تروریسم است و بخش دیگر ناظر بر مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و از جمله تلاش مستمر ایران برای ایجاد بهترین شرایط برای حل و فصل اختلافات بین سوریه و ترکیه و از سرگیری روابط رسمی دو کشور است. در دمشق و هم در گفت وگوهای دیروز با همتای ترکیه‌ای این مباحث مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت. 

تأثیر دستاوردهای سیاست خارج در معیشت مردم

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان در پاسخ به سوال دیگری درباره تاثیر دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی بر معیشت مردم با یادآوری اینکه دستگاه دیپلماسی در راستای وظیفه ذاتی و ماموریت‌های محوله به دنبال توسعه روابط خارجی با کشورهای دوست و همه کشورهایی است که مایلند در چارچوب احترام و منافع متقابل به گسترش روابط با ایران بپردازند، گفت: در دولت سیزدهم با ماموریت به دستگاه دیپلماسی قرار شد این دستگاه بخش قابل توجهی از ظرفیت خود را در خدمت روابط اقتصادی و تجاری قرار دهد و این موضوع با جدیت در دستورکار دستگاه دیپلماسی قرار گرفت.

وی افزود: در حوزه روابط خارجی شاهد ارتقای جایگاه ایران در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی علاوه بر ارتقای روابط دوجانبه با کشورهای دوست هستیم. در حوزه تجارت خارجی بخشی از تلاش‌ها ناظر بر توسعه روابط دوجانبه با کشورهای دوست و به ویژه در حوزه همسایگان بود. در آمارهای ارائه شده شاهد ارتقای ملموس روابط در حوزه‌های تجاری و اقتصادی و حتی سرمایه‌گذاری هستیم. بخشی از تلاش‌ها ناظر به انضمام و پیوستن ایران به سازوکارهای چندجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه با رویکردهای اقتصادی بود. 

وی پیوستن به بریکس را از جمله اقدامات در این حوزه عنوان کرد که ظرفیت‌های بسیار زیادی را در حوزه تجارت و اقتصاد بین‌الملل دارد و اضافه کرد: تا الان دستاوردهای قابل توجهی را در ارتقای حجم و سهم روابط اقتصادی و تجاری خارجی ایران به همراه آورده است. این توافقات و نقشه‌های راه امضا شده می‌تواند ما را در بازه‌های زمانی میان مدت و بلندمدت به اثرگذاری در روابط اقتصادی خارجی رهنمون کند و در معیشت مردم هم تاثیر چشمگیری خواهد داشت.

در امور داخلی عراق دخالت نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد تحولات اخیر عراق از جمله ناآرامی‌ها در کرکوک گفت: ما در امور داخلی عراق هیچ مداخله‌ای نداریم. دولت عراق  مسئول امور داخلی این کشور و ایجاد امنیت در این کشور همسایه  است.

کنعانی افزود: با توجه به شرایطی که عراق در طول سالیان گذشته داشته است، زمینه‌های احتمالی برای وقوع برخی از بی ثباتی‌ها در این کشور وجود دارد. دولت عراق به مسئولیت خود در زمینه ایجاد ثبات در این کشور عمل می‌کند و در مورد کرکوک نیز شاهد اقدام دولت عراق بودیم. ما همواره از ایجاد امنیت و ثبات در عراق و تلاش‌های دولت این کشور برای ایجاد ثبات در عراق  حمایت می‌کنیم .

او گفت: دولت این کشور از اقتدار لازم برای ایجاد ثبات و امنیت در عراق برخورد است و اگر در خواستی از ما برای کمک به تحقق این موضوع از سوی عراق مطرح شود، ما در چارچوب اصول خود کمک می‌کنیم.

ادعای نیویورک‌تایمز درباره بازداشت تبعه سوئدی در ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ خبرنگار دیگری که درباره ادعای نیویورک‌تایمز مبنی بر بازداشت 500 روزه یک تبعه سوئدی در ایران سوال کرد، یاظهار داشت: من اطلاعی در ارتباط با ادعای منتشر شده ندارم.

وی درباره توافق‌نامه امنیتی بین ایران و عراق و محل انتقال گروه‌های تجزیه طلب هم اظهار داشت: امیدواریم دولت عراق در بازه زمانی به تعهدات خود جامه عمل بپوشاند و اجزای توافق مشخص است و منتظریم شاهد اجرای کامل آن توسط مقامات دولت عراق باشیم.

این مقام ارشد دستگاه دیپلماسی کشور درباره اظهارات امیرعبداللهیان مبنی بر اینکه تعدادی از کشورها در حال گفت‌وگوهایی آشکار و یا محرمانه با ما برای بازگرداندن روابط به حالت طبیعی هستند، عنوان کرد: مذاکرات محرمانه بخشی از ذات عملکرد دستگاه دیپلماسی است و اینکه بخش قابل توجهی از مذاکرات و روندهای دیپلماتیک در چارچوب‌های محرمانه انجام می‌شود. در ارتباط با برخی از کشورها در منطقه موضوعاتی را در چارچوب‌های تعریف شده به صورت دوجانبه در حال پیگیری هستیم و نتایج آن را در بازه‌های زمانی اعلام خواهیم کرد. 

روند اجرای توافق تبادل زندانیان امیدوار کننده است

کنعانی در مورد پیشرفت روند تبادل زندانیان با آمریکا نیز سؤال کرد که سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: در مورد زندانیان با توجه به ماهیت فنی موضوع و توافق در ارتباط با دو موضوعی که صورت گرفت یک بازه زمانی صورت گرفت و تا الان این روند امیدوار کننده است و امیدواریم در بازه زمانی تعریف شده طرف مقابل به تعهداتش عمل کند و تبادل زندانیان در بازه زمانی انجام شود. اجازه دهید منتظر نتیجه کار باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره نشست سه جانبه ایران،‌ ترکیه و عربستان اظهار داشت: در رایزنی‌ها با کشورهای منطقه این ایده‌ها مطرح می‌شود و نیازمند بازه زمانی و روند است که شاهد نتایج آن باشیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره سفر امیرعبداللهیان به بیروت با بیان اینکه تشکیل دولت و انتخاب  رئیس جمهور در لبنان برای ما موضوع مهم و اساسی است،‌گفت: لبنان کشور مهمی در منطقه است. متاسفانه دچار نوعی انسداد سیاسی در داخل لبنان هستیم و مشورت‌ها با طرف‌های لبنانی جهت فهم دقیق تحولات این کشور و کمک به نزدیک کردن دیدگاه‌های جریان‌های سیاسی در این کشور برای رفع انسداد برای ایران حائز اهمیت است. ایران با همه طرف‌های لبنانی رفت و آمدهای خوبی دارد و مشورت‌ها برقرار است. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه گفت‌وگوهای خوبی صورت گرفت، افزود: در مورد نحوه رسیدن به تفاهم طرف‌های داخلی لبنان در حال گفت‌وگو هستند. امیدواریم در بازه زمانی کوتاهی شاهد به نتیجه رسیدن گفت‌وگوهای جریان‌های سیاسی داخل لبنان باشیم. مسأله لبنان و تعیین دولت و حکومت و رئیس جمهور مربوط به مردم و گروه‌های سیاسی لبنان است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.