۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۸
کد خبر: 917107

دفاع مقدس، تاریخ گهربار هشت سال ایثار و جانفشانی دلاورمردانی است که در سایه رهبری داهیانه امام خمینی(ره) و وحدت و همدلی مردم و نیروهای مسلح، اراده خود را بر دشمنان تحمیل و عزت، فخر، شکوه و سربلندی را برای مردم قدرشناس ایران اسلامی به ارمغان آوردند. 

هفته دفاع مقدس یادآور رشادت‌ها، شجاعت‌ها، جانفشانی‌ها و دلاورمردی‌های سلحشورانی است که در راه دفاع از شریعت، مکتب و تمامیت ارضی کشور، برگ زرین دیگری بر دفتر پرافتخار آزادگی، استقلال و سربلندی ملت سرافراز ایران افزودند.
تاریخ دفاع مقدس پر است از ثبت صحنه‌ها و لحظات به یاد ماندنی از اعزام دلاورمردانی که به عنوان رزمنده دفاع مقدس، پیش از اعزام به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل، به زیارت بارگاه مطهر امام هشتم(ع) می‌آمدند و آخرین زیارت خود را در حالی در این قطعه از بهشت انجام می‌دادند که دل در گرو عنایت‌های امام رئوف(ع) داشتند.
مشهدالرضا(ع) و بارگاه مقدس امام هشتم(ع) همواره به عنوان پایگاه مهمی در دوران دفاع مقدس برای اعزام رزمندگان به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل مطرح بوده است. آن روزها آن‌ها برای اعزام به جبهه و رخصت از امام رضا(ع) به حرم مطهر مشرف می‌شدند و امروز ماییم که به حرم می‌آییم برای پابوسی و عرض ارادت به  امام رئوف(ع) و زیارت مزار متبرک شهیدان.
رزمندگانی بودند که پس از آخرین بار که به زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) آمدند، مدتی نگذشت که پیکر گلگون کفن آن‌ها روی دستان امت شهیدپرور مشهد مقدس از معراج شهدا و سپس مسجد شهدای مشهد (بناهای سابق) تشییع و در جوار بارگاه مقدس امام مهربانی‌هاآرام گرفت. آن‌هایی که مشهدالرضا(ع) و بارگاه مقدس حضرت ثامن الحجج(ع) را با چهره گلگون زیارت کردند.
اگر به تاریخ دوران دفاع مقدس و اعزام رزمندگان مشهدی و خراسانی به مناطق جنگی نگاهی بیندازیم، به عبارت‌های پرمعنایی از جمله «فرستادگان رضا(ع)» و... برمی‌خوریم. در بیان خاطرات خانواده شهدا و بررسی برخی از دستنوشته‌های به جا مانده از شهیدان با این موضوع مواجه می‌شویم که بسیاری از رزمندگان دوران هشت سال دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم، برات شهادت را از توسل به امام هشتم(ع) گرفتند. آنانی که با توسل به امام مهربانی‌ها، خاضعانه طلب شهادت کردند تا از جوار رضای آل محمد(ع) به رضای الهی برسند و «...عند ربهم یرزقون...» شوند.
آنان این رزق را از توسل به امام رئوف(ع) گرفتند تا سبکبال به سوی معبود سفر کنند. فرستادگان رضا(ع) همواره بر عهد خود مبنی بر دفاع از حرم و حریم شریعت ناب محمدی پایبند بودند و این قطعه از بهشت همواره فرستادگانی دارد که در لحظات دفاع از مقدسات الهی، جان بر کف در خط مقدم جانفشانی و شهادت حضور یابند و نشان زرین فرستادگان رضا(ع) را بر سینه پر از مهر و محبت خود که مملو از عشق به خاندان پاک اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است نصب کنند. 
فرستادگان رضا(ع) در تاریخ سلحشوری‌های این ملت کم نیستند و دوران دفاع مقدس و عرصه دفاع از حرم و حریم اهل بیت(ع) نمونه‌هایی از این دلاوری‌هاست. وجود بیش از ۸۰۰ شهید مدفون در بارگاه مطهر امام هشتم(ع) از عرصه‌های مختلف خدمت به انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران مانند شهدای دوران انقلاب اسلامی، شهدای دفاع مقدس، شهدای ترور، شهدای مدافع سلامت، شهدای مدافع حرم، شهدای امنیت، شهدای منا و... نمونه‌های دیگری از این دلاوری‌هاست. یاد و خاطره فرستادگان رضا(ع) را ارج می‌نهیم. روحشان شاد و یادشان جاودانه باد.

منبع: روزنامه قدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.