حسین امیرعبدااللهیان وزیر خارجه کشورمان در سفر دوره ای خود به کشورهای جبهه مقاومت خطاب به خبرنگاران در بیروت با اشاره به پاسخ مناسب جبهه مقاومت در ساعت صفر گفت: «امروز رهبران مقاومت منطقه از انسجام فوق العاده و عالی برخوردارند. همه سناریوها را طراحی کردند و آماده‌اند و دست همه روی ماشه شلیک است.

حلقه‌های دیپلماسی حول میدان/ نگاهی به موضع مهم وزیرخارجه در بیروت

به گزارش قدس آنلاین، امیرعبداللهیان ادامه داد:"در صورت تعلل جامعه جهانی و سازمان ملل و کنشگرانی که حامی جنگ‌افروزی رژیم صهیونیستی هستند، پاسخ در زمان مناسب و مورد نظر مقامت انجام خواهد شد. در گفت‌وگو با رهبران مقاومت دریافتم در زمان اتخاذ تصمیم برای پاسخ، پاسخی که داده خواهد شد تعیین کننده، پشیمان کننده و تغییردهنده نقشه کنونی سرزمین‌های اشغالی است».

دکتر علی سروش، مدیر گروه مطالعات آمریکا در دانشگاه امام حسین (ع)،  درباره طرح ساعت صفر از سوی امیرعبداللهیان معتقد است: « پس از آغاز یک هفته از عملیات بزرگ و موفق طوفان الاقصی آقای دکتر امیرعبداللهیان سفر دوره‌ای خود را به کشورهای مقاومت شامل عراق، سوریه و لبنان آغاز کرد که سفری مهم و اثرگذار بر آینده تحولات فلسطین خواهد بود. 

به‌عقیده این کارشناس مسائل بین‌الملل، در سفر وزیر خارجه تلاش شده است هماهنگی‌های لازم در راستای اهداف محور مقاومت انجام شود.

سروش ادامه می‌دهد: همان طور که وزیر خارجه مطرح کرد حزب الله لبنان همه سناریوها را بررسی کرده و برای هر سناریویی آمادگی اجرا دارد. نکته مهمی که آقای امیرعبداللهیان بیان کرد اشاره به ساعت صفر است. علت مطرح شدن ساعت صفر شرایط کنونی است که صهیونیست‌ها به دنبال ایجاد فاجعه انسانی دیگر در منطقه و فلسطین  هستند و آن‌طور که نتانیاهو گفته هدف رژیم صهیونیستی خلع سلاح کامل حماس است. آن‌ها محاصره غزه را کامل کردند،  آب و غذا و انرژی شامل برق و گاز را به روی غزه بسته‌اند و حملات هوایی خود را تشدید کردند و قصد دارند به صورت زمینی هم حمله کنند. اگرچه متحدان رژیم صهیونیستی به‌خصوص آمریکا با حمله زمینی رژیم اسرائیل قبل از خروج مردم غزه مخالفت کرده‌اند، اما به‌نظر می‌رسد نتانیاهو قصد دارد تحت هر شرایطی اهداف خود را محقق و نیروهای زمینی و ادوات جنگی خود را وارد زمین مبارزه کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه می‌افزاید: ناظر بر شرایط موجود، راهبرد مقاومت باید این باشد که دستاوردهای فعلی را تثبیت کند و در فرایند سیاسی، امتیازاتی را از رژیم صهیونیستی بگیرد و دست برتر خود را پس از عملیات طوفان الاقصی حفظ و تقویت کند. می‌توان گفت جبهه مقاومت به دنبال راه حل سیاسی است. اگرچه مقاومت به گفته وزیر امور خارجه کشورمان همه سناریوها را بررسی کرده و برای همه سناریوها برنامه‌ریزی دارد، اما از آنجا که بعید نیست نتانیاهو به‌دلیل مشکلات داخلی  دست به عملیات خونبار جدیدی بزند، دکتر امیرعبداللهیان با طرح ساعت صفر تلاش کرد جلو فاجعه انسانی را از طریق فشار دیپلماتیک بگیرد.

سروش همچنین ادامه داد: هرچند امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو بدترین حالت و ساعت صفر را متذکر شده است، اما اولویت مقاومت ادامه جنگ نیست و برای تثبیت شرایط موجود نه تنها نیاز است جبهه مقاومت توان بازدارنده خود را به صورت شفاف مطرح کند، بلکه بتواند جلو فاجعه انسانی از سوی صهیونیست‌ها را بگیرد؛ بنابراین ضروری است در کنار عملیات موفق طوفان الاقصی، اقدامات مهمی در جهان اسلام اتفاق بیفتد که نمونه آن رایزنی‌های دوره‌‎ای کنونی در منطقه است. البته نیاز است این گزاره دیپلماتیک علاوه بر اینکه در سطح کشورهای اسلامی و سازمان کنفرانس اسلامی مطرح شود، تلاش شود با باز کردن ورود دیپلماتیک روسیه و چین، جلو جنگ خونبار دیگری گرفته شود. در همین راستاست که مقاومت همه گزینه‌ها را روی میز قرار داده است.

خبرنگار: محیاسادات قریشی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.