استاندار خراسان جنوبی گفت: زرشک، گنج نهفته اقتصاد این استان است و با برنامه‌ریزی مناسب باید زمینه صادرات زرشک به بازارهای جهانی فراهم شود.

استاندار خراسان جنوبی: زمینه صادرات زرشک فراهم شود

به گزارش قدس آنلاین،  جواد قناعت روز چهارشنبه در آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی زرشک خراسان جنوبی در فرهنگسرای شهر بیرجند افزود: ۹۸ درصد زرشک بی دانه کشور متعلق به خراسان جنوبی است.

وی کمک به ایجاد بازارهای جدید فروش زرشک، توجه به صادرات و حضور در بازارهای جهانی، ارتقای کیفیت، بهره‌وری و توجه به سرمایه‌گذاری در این حوزه را از جمله اهداف برگزاری جشنواره ملی زرشک خراسان جنوبی ذکر کرد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: زرشک، زعفران و عناب، محصولات هویتی خراسان جنوبی هستند که باید زمینه معرفی آنها فراهم شود.

وی افزود: با توجه به وجود محصولات کشاورزی مزیت‌دار در استان، سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل میراث فرهنگی طرح جامع گردشگری کشاورزی استان را تدوین کنند تا پس از تصویب برای استفاده از ظرفیت‌های کشاورزی در حوزه گردشگری اجرایی شود.

قناعت تصریح کرد: سال گذشته شاهد امضای توافق نامه‌های خوبی درخصوص زرشک بودیم و امسال هم برگزاری جشنواره کار خوب و ارزشمندی است اما زمانی اهداف آن محقق می‌شود که خروجی مناسبی برای کمک به معیشت کشاورزان سختکوش داشته باشد.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی دبیرخانه دائمی زرشک در استان و افتتاح مرکز تحقیقات زرشک و عناب در قاین سال گذشته انجام شد گفت: امروز هم رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور، سه قول برای ایجاد تحول در حوزه زرشک داد که امیدواریم با همکاری مسئولان مربوط تا سال آینده شاهد اجرای آنها باشیم.

استاندار خراسان جنوبی افزود: زمین‌هایی برای ایجاد بارگاه زرشک با تغییر کاربری در اراضی مورد نظر اختصاص یافت که با هماهنگی انجام شده با مدیرکل برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی و معرفی سازمان جهاد کشاورزی استان، تسهیلات برای ایجاد بارگاه‌های زرشک پرداخت خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ۵۲ هزار خانوار خراسان جنوبی از فروش زرشک، زعفران و عناب بهره مند می‌شوند گفت: از این تعداد ۳۸ هزار خانوار تولیدکنندگان زرشک استان هستند.

قناعت افزود: برای تحقق شعار سال در حوزه محصولات کشاورزی به ویژه زرشک نیاز به توجه جدی مسئولان به افزایش ارزش افزوده آن و حل مشکلات زرشکاران است.

وی گفت: با حمایت‌هایی که انجام شد ۱۹ هزار هکتار اراضی زیر کشت زرشک استان در یک سال اخیر به ۲۴ هکتار افزایش یافته است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: برای افزایش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی استان، توجه ویژه‌ای به صندوق سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی شده است.

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی هم در این آیین گفت: جشنواره زرشک رویداد فرهنگی و اجتماعی است که بعضی از اهداف آن در این جشنواره و برخی هم در طول سال باید محقق شود.

غلامحسین حسینی تصریح کرد: هویت زرشک متعلق به خراسان جنوبی است و باغ‌های زرشک افین دارای قدمت ۲۵۰ سال هستند.

دبیر جشنواره ملی زرشک گفت: دغدغه اساسی در حوزه زرشک استان تلاش برای افزایش ارزش افزوده زرشک با ایجاد انگیزه در بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری است.

وی ادامه داد: توسعه صادرات زرشک باید جایگاه خود را در کشور و جهان پیدا کند که برای تحقق آن میز صادرات زرشک در اتاق بازرگانی بیرجند تشکیل شد.

حسینی بر لزوم بازاریابی برای رونق بازار زرشک در کشور تاکید کرد و گفت: برای صادرات زرشک هم اقداماتی انجام شده که از جمله حضور خراسان جنوبی در نمایشگاه محصولات غذایی پکن است.

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی هم گفت: فرآوری محصولات راهبردی خراسان جنوبی را باید یک وظیفه بدانیم، برای آن تلاش کنیم و تدوین سند چشم انداز این محصول را در دستور کار قرار دهیم.

سلمان اسحاقی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی تنها استانی است که محصول زرشک دارد افزود: سودآوری این محصول در گرو فرآوری آن است.

وی گفت: دولت سیزدهم در راستای محرومیت‌زدایی طی ۲ سال گذشته اقدامات خوبی داشته است.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی اضافه کرد: امروز شاهدیم سازمان انرژی اتمی در حوزه پرتودهی برای ماندگاری زرشک ورود پیدا کرده و در واقع زیرساخت‌ها برای رونق این محصول فراهم است.

همچنین در این آیین هفت تفاهم نامه برای رونق محصول زرشک به امضا رسید و از عروسک زرشکی و کتاب زرشک رونمایی شد.

دومین جشنواره ملی زرشک با شعار "زرشک خراسان جنوبی برای همه جهانیان" در فصل برداشت این محصول از ۲۹ مهر تا سوم آبان در استان خراسان جنوبی برگزار شد.

این استان رتبه اول تولید زرشک و عناب و رتبه دوم تولید زعفران را در کشور دارد به طوری که ۹۸ درصد سطح زیر کشت زرشک ایران مربوط به خراسان جنوبی است و ۳۸ هزار بهره‌بردار در این زمینه فعالیت دارند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.