۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۳
کد خبر: 932786

عضو هیئت مدیره انجمن مراکز درمان سوءمصرف مواد مهمترین علت تمایل به مصرف سیگار بنابر اظهارات خود افراد را «کاهش استرس‌» و « احساس لذت» اعلام کرد.

زنان چرا سیگار می کشند؟

 محمد رضا جلالی، گفت: از نظر روانشناسان رفع عصبانیت، کنجکاوی، احساس شخصیت، ترس از طرد از گروه، تقلید از دیگران، احساس خوشی و نشاط ، لجاجت و مخالفت با روش‌ها و سخت گیری های والدین، کمبود محبت در خانواده، عشق زود هنگام، تحریک صحیح ناخواسته از طرف والدین، وجود افراد سیگاری در خانواده، رفع تنهایی، اعتراض به مدیران و مسئولان اجتماعی از جمله دلایل تمایل به مصرف سیگار ذکر شده است.

از کشیدن اولین نخ سیگار تا سیگاری شدن، راهی ۳ ساله 

جلالی ادامه داد: باور به تاثیر سیگار در رهایی از تنش‌ها و فشارهای روانی، جمعیت زیادی را به مصرف این ماده پر خطر سوق می‌دهد این در حالیست که بین مصرف نخستین نخ سیگار تا سیگاری شدن یک دوره پنهان ۳ ساله وجود دارد؛ به این معنی که وسوسه ناشی از مصرف نخستین سیگار می‌تواند تا مدت‌ها در وجود فرد پنهان بماند و مانند خاکستر زیر آتش با اولین جرقه شعله ور شود.

عضو هیئت مدیره انجمن مراکز درمان سوءمصرف مواد همچنین به نقش رسانه‌ها در گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف سیگار نیز اشاره کرد و گفت: یکی از علل گرایش نوجوان یا جوان به سمت مصرف سیگار، تقلید از هنرپیشه یا شخصیت اجتماعی محبوب اوست. در رسانه‌های نمایشی همچون سینما و تلویزیون هنر پییشه‌ها به راحتی سیگار می‌کشند بدون اینکه مانعی وجود داشته باشد. به همین دلیل رفتار کردن مثل قهرمان فیلم‌ها و سریال‌ها برای تماشاگران بسیار جالب و لذت بخش خواهد بود. در دسترس بودن آسان و همچنین قیمت ارزان سیگار نیز از عواملی هستند که در این مسیر به فرد کمک می‌کنند تا به راحتی از هنر پیشه‌ها تقلید کنند.

باور غلط؛ سیگار کشیدن خق و خو را بهتر می‌کند!

جلالی در ادامه این گفت‌وگو عنوان کرد: یک شخصیت سالم می‌داند که سیگار به طور موقت و براساس تلقین‌های شخص مصرف کننده، خاصیت کاهش دهنده نوسانات خلقی را دارد این در حالیست که افراد سیگاری فکر می‌کنند در نتیجه مصرف سیگار، رفتار بهتری از خود نشان می‌دهند. افسردگی، اضطراب و فشارهای روانی عواملی هستند که فرد را به مصرف سیگار ترغیب می‌کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن مراکز درمان سوءمصرف مواد با تاکید بر اینکه زنان سیگاری بیشتر در معرض بیماری های مرتبط با مواد دخانی هستند گفت: این نه تنها شامل بیماری‌هایی مانند سرطان ریه و بیماری‌های قلبی است بلکه زنان خطراتی را تجربه می کنند که عمدتاً مربوط به سلامت باروری آن هاست؛ مثلا نامنظمی چرخه قاعدگی و یا آن ها همچنین زودتر وارد یائسگی می‌شوند. البته زنانی که در دوران بارداری سیگار می کشند بیشتر دچار عوارض منفی مربوط به بارداری مانند پره اکلامپسی، سپسیس نوزادان  و یا نرخ زایمان پایین تر می‌شوند.

زنان کمتر از مردان می‌توانند سیگار را ترک کنند

وی افزود: بنابراین، علاوه بر اینکه زنان اثرات منفی بیشتری با سیگار کشیدن را تجربه می کنند، کمتر هم می‌توانند سیگار را ترک کنند. داده‌های ملی جمع آوری شده در آمریکا حاکیست در ۴۰ سال اخیر، نرخ ترک سیگار برای زنان کمتر از نرخ ترک برای مردان است. بر اساس مطالعات صورت گرفته زنان به طور کلی برای تنظیم خلق و کاهش استرس سیگار می‌کشند اما مردان اغلب با هدف لذت جویی سیگار می کشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.