معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: مهمترین عامل مرگ و میر در البرز بیماری‌های غیرواگیر و در رأس آنها بیماری‌های قلبی – عروقی است.

بیماری‌های قلبی مهمترین عامل مرگ و میر در البرز

به گزارش قدس آنلاین، زهرا فشی روز شنبه ۲۰ آبان در نشست خبری بسیج ملی غربالگری فشار خون بالا و دیابت اظهار کرد: این طرح از امروز آغاز و تا ۱۵ دی ماه ادامه دارد.

وی توضیح داد: در این طرح قرار است جمعیت بالای ۱۸ سال در تمام شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر، تمام روستاها و شهرهایی که در طرح پزشک خانواده انتخاب شده‌اند (نظرآباد و ساوجبلاغ) و مادران باردار در هر گروه سنی غربالگری شوند.

وی اضافه کرد: علاوه براین، ۷۰ درصد جمعیت سایر شهرهای استان هم به عنوان جامعه هدف این طرح ملی در  نظر گرفته شده‌اند.

وی با بیان اینکه مهمترین عامل مرگ و میر در البرز بیماری‌های غیرواگیر و در رأس آنها بیماری‌های قلبی – عروقی است، اظهار کرد: دیابت و فشارخون بالا نقش به سزایی در ابتلای افراد به بیماری‌های قلبی- عروقی دارد بنابراین از طریق اجرای این طرح می‌توان به کاهش مرگ و میر در استان کمک کرد.

وی با اشاره به اینکه در مجموع ۱.۵ میلیون نفر به عنوان جامعه هدف این طرح در نظر گرفته شده‌اند، گفت: با توجه به اینکه بیماری فشارخون بالا اغلب بدون علائم است، بیش از ۵۰ درصد مبتلایان از بیماری خود باخبر نیستند و همین باعث می‌شود آسیب پذیری آنها افزایش پیدا کند و مستعد ابتلا به بیماری‌های مختلفی شوند.

این مسئول تاکید کرد: اجرای این طرح باعث می‌شود، جامعه هدف نسبت به علائم ابتلا به دیابت و فشار خون بالا آگاهی پیدا کنند و در صورتی که مستعد ابتلا باشند پیشگیری لازم را از طریق اصلاح سبک زندگی، ورزش و رعایت تغذیه مناسب انجام دهند.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز  ابراز کرد: بسیج ملی غربالگری فشار خون و دیابت در ۳۶۵ واحد سلامت استان شامل مراکز جامع سلامت، پایگاههای سلامت، خانه‌های بهداشت و ... اجرایی می‌شود.

وی گفت: افرادی که قبل از اجرای این طرح از فشار خون یا دیابت خود مطلع شده اند هم می‌توانند تحت پوشش مراقبتی بیشتری قرار بگیرند تا ریسک بیماری خود را کم کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.