نویسنده کتاب «بزرگ شدن در سپیدان» بیان کرد: طی یک‌سال و نیم اخیر، یعنی از فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ تا اواسط مهرماه امسال، سه‌هزار و ۳۳۲ عنوان کتاب تالیفی در حوزه کودک درشمارگان پنج میلیون و ۸۲۲ هزار و ۸۶۳ نسخه منتشر شده است.

کم‌کاری در تولید آثار نوجوانانه

به گزارش قدس آنلاین، زینب ایمان‌طلب، نویسنده در خصوص تربیت نسل کتاب‌خوان گفت: شاید بهتر باشد در زمینه تحقق شعار «آینده خواندنی است» از بازار نشر کتاب‌های کودک و نوجوان آماری بدهم. بازار نشر کتاب کودک، طی سال‌های گذشته با فراز و فرودهای بسیاری همراه بوده است. طی یک‌سال و نیم اخیر، یعنی از فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ تا اواسط مهرماه امسال، سه‌هزار و ۳۳۲ عنوان کتاب تالیفی در حوزه کودک درشمارگان پنج میلیون و ۸۲۲ هزار و ۸۶۳ نسخه منتشر شده که یک‌هزار و ۵۸۱ عنوان آن‌ها چاپ اول و یک‌هزار و ۷۴۱ عنوان تجدید چاپ است. عده‌ای از ناشران کودک و نوجوان معتقدند که به دلیل گرانی کاغذ همچنین سایر اقلام مورد استفاده در حوزه چاپ، لیتوگرافی و صحافی، میزان کتاب‌های چاپ اول در حوزه کودک و نوجوان کاهش داشته است.

نویسنده کتاب «بزرگ شدن در سپیدان» اظهار کرد: به هر حال در طول این سال‌ها ناشران، تصویرگران، نویسندگان و... آثار فاخری را تولید کردند که باید به دست مخاطب آن برسد. گاهی مدارس، فضاهای آموزشی و برخی والدین اقداماتی انجام می‌دهند که نسل جوان از کتابخوانی دور می‌شوند و زمانی که به سن نوجوانی می‌رسند متاسفانه راهکارهایی برای آشنایی آن‌ها با کتاب پیدا نمی‌کنیم. در بحث نشر کتاب‌های نوجوان مقداری ضعیف هستیم و در این زمینه ناشران و نویسندگان باید تلاش کنند محتوایی تولید کنند که بتواند بااین گروه سنی ارتباط بیشتری برقرار کند. در حالی‌که می‌بینیم بسیاری از نوجوان های ما یا مطالعه نمی‌کنند یا به خواندن آثار ترجمه روی آوردند که این مساله مانع آشنایی کامل این نسل با فرهنگ اصیل ایرانی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.