رئیس اداره محیط زیست نیشابور گفت: به مناسبت روز جهانی خاک، جمعی از طبیعت دوستان نیشابوری در ویژه‌ برنامه‌ای مشترک اقدام به جمع‌آوری بذر تاغ برای تکثیر و زادآوری در منطقه حفاظت شده رئیسی کردند.

یک تن بذر تاغ در منطقه رئیسی نیشابور جمع‌آوری شد

به گزارش قدس خراسان، محمد مهدی نوربخش اظهار کرد: در مجاورت روستای درخت سنجد و حاشیه منطقه حفاظت شده رئیسی نیشابور در تپه‌های شاه‌پسند حدود یک تن بذر تاغ جمع آوری شد.

رئیس اداره محیط زیست نیشابور افزود: بذرهای جمع‌آوری شده تاغ توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیشابور به صورت کشت گلدانی، آماده تکثیر و کشت به صورت بذرپاشی و بوته‌کاری در مناطق بیابانی مورد نیاز به ویژه در شرق منطقه حفاظت شده رئیسی نیشابور خواهد شد. 

وی با بیان اینکه خشکسالی سال‌های اخیر و فقر پوشش گیاهی مراتع و چرای دام در مراتع شرق منطقه سبب حرکت شن‌های روان در منطقه شکار ممنوع و حفاظت شده رئیسی شده است، ابراز کرد: شن‌های روان علاوه بر شکل‌گیری کانون محلی ایجاد ریزگرد، سبب مسدود شدن مسیل‌ها، پراکنش حیات وحش و خسارت به مزارع کشاورزی اطراف شده است.

نوربخش با تاکید بر این موضوع که تاغ، حفاظی سبز برای حفاظت از خاک است، ابراز کرد: با انجام عملیات بیابانزدایی و کاشت گونه‌های مقاوم از جمله تاغ و ارتیپلکس می‌توان مراتع منطقه حفاظت شده رئیسی را احیا کرد؛ همچنین از فرسایش شدید خاک و از بین رفتن باقی مانده پوشش گیاهی منطقه با ایجاد بادشکن‌های طبیعی و مقاوم همچون درختچه‌های تاغ پیشگیری کرد. ‌

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.