همزمان با شروع دوباره جنگ در فلسطین، داعش تحرکاتی را در عراق شروع کرده است.

رئیس اندیشکده مطالعات جهان اسلام در گفت‌وگو با قدس اظهار کرد: غرب در رؤیای تضعیف رهبری ایران در منطقه است

به گزارش قدس آنلاین، کارشناسان با اشاره به این موضوع تأکید می‌کنند هدف «داعش» از حملات اخیر، فتنه انگیزی و مشکل‌تراشی برای اقشار مختلف ملت عراق است و حمایت آمریکا از این جریان تروریستی تضعیف مقاومت در عراق و فلسطین است. 

امیر مسروری، رئیس اندیشکده مطالعات جهان اسلام در گفت‌وگو با قدس با بیان اینکه شکل گیری مجدد داعش در عراق  تلاشی برای تضعیف محور مقاومت به رهبری ایران است، گفت: آمریکایی‌ها در سال‌های اخیر پس از تضعیف داعش در منطقه و شکل گیری محور مقاومت  با محوریت جمهوری اسلامی ایران، همواره  به دنبال  تضعیف نیروها و پایگاه‌های مردمی در عراق بودند، به‌طوری‌که اگر امروز مقاومت در عراق تضعیف شود، حماس در غزه نیز با مشکل مواجه خواهد شد.

حاج قاسم محور انسجام مقاومت در منطقه
وی تصریح کرد: محور مقاومت قبل از محوربودن در منطقه به‌صورت  جزایر جداگانه‌ای در یمن، لبنان، عراق و سوریه شکل گرفته بود که با همت و تلاش‌های شهید حاج قاسم سلیمانی ما امروز اسم مقاومت را به‌عنوان یک محور یک پارچه، متحد و منسجم می‌شناسیم.

او در ادامه اظهار کرد: محور مقاومت همانند یک موجود زنده است که هرکجا احساس خطر کند، تمامی اعضای آن با دشمن درگیر می‌شوند. در ۵۸ روز اخیر در جنگ غزه نیروهای انصارالله از دریا، حزب الله از شمال فلسطین اشغالی و نیروهای مقاومت در عراق و سوریه به‌صورت ید واحد در برابر رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا به مقابله برخاستند. امروزمقاومت از کنشگری درون کشورها به یک کنشگر منطقه‌ای تبدیل شده و می‌تواند در معادلات منطقه‌ای و حتی بین‌المللی صاحب‌نظر باشد.

رئیس اندیشکده مطالعات جهان اسلام با اشاره به اینکه داعش عراق نسبت به داعش سوریه و دیگر کشورهای دیگر صاحب ویژگی خاصی است، گفت: داعش در عراق چند خاصیت دارد که در دیگر مناطق و کشورها وجود ندارد؛ بخشی از بدنه عمده داعش در عراق وابستگان به حزب بعث هستند، یعنی  تازمانی که این حزب و پایگاه آن  در این کشور نابود نشود، ما شاهد عملیات‌های پرشمار تروریستی  در پوشش داعش و یا هر گروه دیگری خواهیم بود.ضمن اینکه  آمریکایی‌ها یکی از حامیان این حزب(بعث) در عراق هستند.

خط مقاومت، دفاع از مقدسات اسلامی ومبارزه با استکبار
مسروری تصریح کرد: از طرف دیگر پس از سقوط صدام در عراق جریان بعث از دور قدرت خارج شد و نیروهای مردمی از جمله شیعیان توانستند به کرسی‌های پارلمان دست یابند و برای مقابله با آمریکایی‌ها، جریان‌های مقاومتی از جمله الحشد الشعبی، عصائب اهل الحق، کتائب حزب الله وغیره شکل گرفت، این درحالی است که بسیج مردمی عراق تا پایان سال ۲۰۱۵ بیش از ۴ هزار شهید و ۸ هزار زخمی در برابر داعش داشته است.

وی تصریح کرد: گروه‌های مقاومت پرشماری با شاخه نظامی از زمان حکومت صدام و رژیم بعث در عراق یا بعدتر در زمان حمله آمریکا به عراق در گوشه و کنار این کشور یا در کشورهای مجاور همچون ایران و سوریه تشکیل شدند. اما با حمله تکفیری‌ها به عراق و فتوای جهاد مرجع تقلید عراق، شکل سازمان‌یافته‌ای تحت لوای بسیج مردمی یافت که داوطلبان مردمی زیادی را برای دفاع از مقدسات اسلامی، مبارزه با استکبار و شرکت در خط مقاومت جذب کردند. 

او در ادامه اظهار کرد: این در حالی است که بر خلاف میل آمریکایی‌ها جریان مقاومت در عراق شکل گرفته  است، آن‌ها در سال‌های اخیر باردیگر به سمت جریان بعث رفته‌اند و با حمایت از دختر صدام و دیگر فرماندهان حزب بعث، زمینه و عرصه را برای تردد آن‌ها در عراق و منطقه فراهم کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.