رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: در ۲ سال اخیر این سازمان نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار فقره را رسیدگی کرد که اکثر آنها منتهی به صدور حکم شد.

رسیدگی به یک میلیون و ۵۰۰ هزار پرونده در سازمان تعزیرات حکومتی

به گزارش قدس آنلاین، احمد اصانلو معاون وزیر دادگستری و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی امشب ۲۱ آذر ماه ۱۴۰۲ با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر گفت: برخلاف تصور عموم مردم سازمان تعزیرات حکومتی علی رغم داشتن اختیارات خوبی که در آغاز تاسیس آن در سال ۷۰ داشت از اوایل دهه ۸۰ با تصویب قوانین لاحق، سازمان تاثیرات حکومتی را به یک مرجع صرفاً رسیدگی کننده به مسائل خرد تنزل داد.

اصانلو گفت: از زمان واگذار شدن مسئولیت این سازمان به ما، با سازمانی روبرو بودیم که وظیفه اصلی آن این بود که به تخلفات مربوط به بازار و آن هم تخلفات زیر ۳۷۰ هزار تومان رسیدگی کند.

 رئیس سازمان تعزیرات حکومتی افزود: اما برای رفع مشکل ما آیین نامه سازمان را اصلاح کردیم و در طولانی مدت دنبال اصلاح قوانین موجود بودیم و هستیم.

وی ادامه داد: از آنجا که اصلاح قوانین زمانبر است به سمت آن رفتیم که از سران قوا مصوبه بگیریم و اختیارات لازم را دریافت کنیم. 

اصانلو عنوان کرد: به لحاظ شرح وظیفه اصلی بر اساس قوانین موجود علی الاصول سازمان تعزیرات حکومتی مرجع رسیدگی کننده به تخلفات است.

 رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: متناسب با حوزه کالاها وزارتخانه‌های مختلف مسئولیت نظارت بر بازار را دارند و سازمان تعزیرات حکومتی بازرسی برای نظارت بر بازار ندارد.

وی افزود: از آنجا که نگاه ما حمایت از مصرف کنندگان بود رویکرد سازمان تعزیرات حکومتی را در قالب همین راهبرد از اینکه روسای شعب ما منتظر وصول گزارشات باشند به سمت مطالبه‌گری و نظارت میدانی و حضور در بازار و میدان سوق دادیم.

اصانلو گفت: ما در راستای همین راهبرد، سامانه ۱۳۵ را پایه گذاری کردیم که سامانه ثبت شکایت الکترونیکی مردم قرار گرفت.

 رئیس سازمان تعزیرات حکومتی افزود: اگر مردم در سامانه ۱۳۵ مراجعه و شکایت خودشان را ثبت کردند به صورت رایگان این شکایت ثبت و مستقیماً به شعبه ارسال می‌شود.

وی ادامه داد:  تمامی فرایندها و اقداماتی که در شعبه رسیدگی کننده انجام می‌شود به صورت آنلاین به شاکی در قالب پیامک اطلاع داده می‌شود.

اصانلو گفت: نتیجه این اقدامات منجر به ۵۵۰ هزار فقره گشت و بازرسی در طول دو سال از مراکز اصناف و همچنین  شعب ملی تشکیل شد.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی تصریح کرد: تا قبل از این به لحاظ موانع قانونی، شعب سازمان تعزیرات حکومتی اختیار رسیدگی به تخلفات بالای ۳۷۰ هزار تومان را نداشتند.

وی افزود: ما در این دوره این موانع را از بین بردیم که منجر به اتفاقات خوبی در سازمان تعزیرات حکومتی شد.

اصانلو گفت: متاسفانه به لحاظ قوانینی که در ۱۰ سال گذشته وضع شده است صرفا نظارت بر بازار را نظارت بر خرده فروشان قرار داده است در حالی منطقی آن این است که نظارت بر بازار از حلقه تولید و واردات تا مرحله آخر است.

 رئیس سازمان تعزیرات حکومتی افزود: متاسفانه نتیجه انحصار نظارت بازار بر خرده فروشی، عدم وجود نظارت بر واردات کالا و حلقه تولید شده است.

وی گفت: رویکرد شعب ملی این است که موضوعات را بر اساس موضوع و کالاهایی که ضرورت ایجاب می‌کند به شعبه ملی ارجاع می شود و شعبه ملی منتظر وصول شکایت نیست و خودش به آن موضوع ورود می‌کند.

اصانلو افزود: ما در حوزه شهریه مدارس که از بهار امسال مطالبات مردم در این حوزه قرار گرفت منتظر شکایات از آموزش و پرورش نبودیم و از روز اول این موضوع را به شعبه ملی ارجاع دادیم و بررسی‌ها را شروع کردیم.

 رئیس سازمان تعزیرات حکومتی تصریح کرد: در این دو سال اخیر سازمان تعزیرات حکومتی نزدیک به یک میلیون و پانصد هزار فقره رسیدگی کرد که اکثر آن ها منتهی به صدور حکم شد.

وی افزود: نزدیک به یک میلیون و ۶۲ هزار مختومه اجرای احکام را با میزان وصولی ۹۲ هزار میلیارد ریالی را داشتیم. 

اصانلو گفت: ما در گذشته می‌توانستیم برای بازرسی در محل حضور پیدا بکنیم اما حضورمان موثر نبود و نمی‌توانستیم در محل رسیدگی کنیم و حکم بازدارنده صادر کنیم.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی افزود:  با مصوبه‌ای که سران قوا برای ما داشتند زمانی که روسای شعب ما به محل وارد می‌شوند اختیار پلمپ دارند و مجازات‌های بازدارنده‌ای را برای افراد در نظر می‌‎گیرند. 

وی ادامه داد: ما درهنگام تحویل گرفتن سازمان تعزیرات حکومتی حدود ۲۱۰ شهرستان ما فاقد سازمان تعزیرات بودند. 

اصانلو گفت: در این دو سال با نگاه مثبت سازمان برنامه و بودجه و همکاری‌هایی که سازمان اداره امور استخدامی داشتند توانستیم حضور موثری را در این حوزه داشته باشیم.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی افزود: تمامی همکاران ما از کارمندان تا روسای شعب در گشت‌هایی که حضور پیدا می‌کنند خارج از وظیفه خودشان گشت می‌روند یعنی بعد از ساعت اداری به گشت می‌روند و پرونده‌ها را به همراه خودشان به سازمان می‌آورند.

وی گفت: وظیفه اصلی تنظیم بازار و نظارت بر بازار در حوزه میوه با وزارت جهاد و کشاورزی است ما مرجع رسیدگی کننده هستیم.

اصانلو افزود: حضور ما در بازار صرفاً در جهت آگاه کردن مدیران حوزه‌های مربوط به خودشان است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.