دبیر ستاد انتخابات خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی امکان و آمادگی برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری را به صورت تمام الکترونیک دارد.

خراسان رضوی آمادگی برگزاری انتخابات تمام الکترونیک را دارد

به گزارش قدس خراسان، امیر فریدنیا ظهر امروز در نشستی با خبرنگاران که در جهت ارائه اقدامات انجام شده برای الکترونیکی شدن انتخاب برگزار شد، اظهار کرد: ما از سال‌های ۹۶ و ۱۴۰۰ تجربه برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی را داریم اکنون نیز با توجه به فراهم بودن زیرساخت‌های لازم می‌توانیم در صورت تأیید شورای نگهبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری را به صورت تمام الکترونیک برگزار کنیم. البته این موضوع که انتخابات پیش رو به چه صورت (الکترونیکی یا به روش قدیم) برگزار خواهد شد تا پایان دیماه قطعاً مشخص و به ما ابلاغ خواهد شد.

۴۵۴۵ شعبه فعال اخذ رأی برای خراسان رضوی

دبیر ستاد انتخابات خراسان رضوی همچنین در خصوص تعداد شعب اخذ رأی و نحوه برگزاری انتخابات یازدهم اسفند افزود: تمام شرایط در استان برای برگزاری انتخاباتی سالم و کاملاً ایمن فراهم و مقدمات آن از ماه‌ها قبل چیده شده است. در همین راستا تاکنون ۴۵۴۵ شعبه اخذ رأی در سراسر استان مورد پایش قرار گرفته اند و به صورت قطعی روند اخذ رأی انجام خواهد شد که از این تعداد ۳ هزار و ۵۶۴ شعبه ثابت و ۹۸۱ شعبه سیار است.

وی با اشاره به اینکه در جریان رقابت بیشتر بین داوطلبان شاهد انتخاباتی پرشور خواهیم بود افزود: در مرحله ثبت نام از داوطلبان قبل از احراز صلاحیت‌ها ۱۷۴۴ نفر برای از استان ثبت نام کردند که از این بین ثبت نام ۱۱۲۳ نفر تأیید شد که در نهایت ۷۸۰ نفر از خراسان رضوی توانستند با احراز صلاحیت به مرحله رقابت برای رسیدن به مجلس راه پیدا کنند. از این ۷۸۰ نفر ۶۷۹ نفر مرد و ۱۰۱ نفر خانم هستند ضمن اینکه در این دوره نیز به ماند دوره قبل ۴۵ درصد از ثبت نام کنندگان خراسان رضوی احراز صلاحیت شدند.

فریدنیا با اشاره به اینکه در این دوره از انتخابات برخلاف دوره‌های قبل که تنها با شناسنامه و کارت ملی مردم می‌توانستند در جریان رأی گیری به منتخبین خود رأی بدهند تفاوت‌هایی وجود دارد، ادامه داد: در دوره‌های گذشته تنها با شناسنامه و کارت ملی مردم می‌توانستند در انتخابات شرکت کنند، اما در این دوره مردم با ۵ مدرک شناسایی شامل کارت ملی، شناسنامه، گذرنامه، گواهینامه و کارت پایان خدمت سربازی می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

حضور ضابط قضائی در محل شعب برای رسیدگی به تخلفات احتمالی

دبیر ستاد انتخابات خراسان رضوی با اشاره به اینکه آموزش‌های لازم برای برگزاری هر چه بیشتر انتخاباتی سالم در انجام شده است، بیان کرد: دوره‌های آموزشی متعددی برای دست اندرکاران انتخابات در استان برگزار کردیم که شامل دورهایی برای آموزش فرمانداران و معاونین آنها و همچنین بخشداران است و ضمن اینکه دوره‌های شبیه‌سازی اخذ رأی برای آسیب‌شناسی نیز برگزار و قرار است دوره‌های مشابهی نیز با حضور نمایندگان فرمانداران در شعب اخذ رأی نیز برگزار شود.

وی در پاسخ به پرسش قدس درباره تمهیدات اندیشیده در خصوص برگزاری سالم انتخابات بویژه در محل شعب اخذ رأی گفت: با توجه به دستورهای اعلام شده هم به شوراهای اداری شهرستان‌ها و هم فرمانداران در جلسات آسیب شناسی تاکید شده است مجریان انتخابات حق ندارند در زمان انتخابات به سود یا بر علیه یک دواطلب موضع گیری کنند تا انتخابات در نهایت سلامت و امنیت برگزار شود ضمن اینکه تفاوتی که این دوره با سایر دوره‌ها دارد این است که در هر شعبه ضابط قضائی مستقر خواهد بود تا ضمن رصد تمامی فعالیت‌ها در صورت بروز تخلف احتمالی در کمترین زمان و به صورت آنی به آن رسیدگی شود.

اهمیت ترغیب مردم برای حضور در انتخابات

فریدنیا همچنین درباره اهمیت حضور مردم در انتخابات پیش رو تاکید کرد: در شرایط کنونی ناامیدی در فضای مجازی گسترش پیدا کرده و همین امر باعث شده است امید آفرینی در جامعه کمرنگ شود، در این میان، رسانه‌های داخلی در ترغیب مردم به حضور و مشارکت بیشتر نقش اساسی دارند.

دبیر ستاد انتخابات خراسان رضوی به ضرورت دشمن شناسی در عرصه سیاسی اشاره و ابراز کرد: بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب در حال جهاد هستیم و رسالت سنگینی بر آگاه سازی جامعه بر دوش خواص جامعه است و باید مراقب باشیم بی اعتمادی در جامعه دامن زده نشود.

رئیس کمیته فن آوری ستاد انتخابات خراسان رضوی نیز در این نشست با بیان اقدامات انجام شده برای برگزاری انتخابات یازدهم اسفند بیان کرد: تاکنون ۷۶ درصد از نقاط مورد نظر در شعب اخذ رأی ثابت مورد تست قرار گرفته است که این آمار در مورد شعب سیار ۳۳ درصد است البته تا آخر هفته تمام نقاط شعب تست خواهند شد.

حسن امیری ادامه داد: در حال حاضر ۴۹۰۸ دستگاه احراز هویت الکترونیک شرکت کنندگان در اختیار داریم که به روز رسانی شده اند و معادل ۸ درصد این دستگاه‌ها نیز در ۱۲ حوزه انتخابیه جهت پشتیبانی در صورت بروز مشکل برای دستگاه‌های مستقر در شعب موجود پیش بینی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.