معاون بهبود تولیدات گیاهی استان خراسان رضوی گفت: ۶۰هزار هکتار از مزارع استان خراسان رضوی زیر کشت گندم و در مرحله پنجه‌زنی کامل است.

۶۰ هزار هکتار از مزارع خراسان رضوی زیر کشت گندم است

به گزارش قدس خراسان، غلامحسین ساربان اظهار کرد: استان خراسان رضوی اقلیم بسیار شکننده‌ای دارد و کشاورزی در این استان  وابستگی شدیدی به نزولات آسمانی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان خراسان رضوی افزود: در ۲۰ سال گذشته ۱۳ سال خشکسالی بسیار شدیدی داشتیم به عنوان مثال سال گذشته ۹۹ و نیم درصد از وسعت پهناور استان خراسان رضوی تحت تاثیر خشکسالی بسیار شدید بوده است.

وی با تاکید بر این موضوع که بخش زیادی از کشاورزی ما وابسته به میزان بارندگی است و سال‌هایی که خشکسالی حاکم می‌شود خسارت‌ها بسیار جدی است، بیان کرد: در سال جاری هم تا ۶۳ درصد کاهش بارندگی داریم و با کاهش نزولات جوی روبرو هستیم. 

ساربان اضافه کرد: حدود ۶۰ هزار هکتار از مزارع گندم استان خراسان رضوی پنجه‌زنی کامل شده است و از آن جا که هر چه تعداد پنجه بیشتر باشد تعداد خوشه‌ها هم بیشتر می‌شود، نگرانی ما وضعیت جوی موجود است. 

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان خراسان رضوی اذعان کرد: به دلیل افزایش درجه حرارت به میزان ۲.۹ دهم درجه سانتیگراد در ۱۲۰ روز گذشته، حدود ۴۰ تا ۴۵ روز گیاه گندم زودتر وارد فاز زایشی خواهد شد که در این فاصله هجوم آفات، بیماری‌ها، سن گندم و علف‌های هرز اتفاق خواهد افتاد. از این رو کشاورزان باید در خصوص آفات سن گندم و رشد علف‌های هرز و بیماری‌ها مراقبت و مدیریت کنند. 

وی تصریح کرد: بیش از ۴۰۰ کارشناس در سطح استان در حوزه مدیریت تغذیه و آفات به خصوص گندم، زعفران، جو و کلزا توجه و مراقبت می‌کنند. 

ساربان با ذکر این مطلب که در سال آینده با توجه به شرایطی که تجربه می‌کنیم، کشت‌ها باید متناسب با میزان آب در اختیار و موجود باشد، تصریح کرد: همچنین تلاش ما این است که بیمه‌ محصولات کشاورزی افزایش یابد. زیرا هر چه در بیمه اعداد بزرگتر باشد قابلیت حمایت از خسارت‌دیدگان بیشتر خواهد بود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.