مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بانک ژن خراسان رضوی بازوی توانمند شناسایی تخلفات شکار و صید است که اقدامات بزرگی در خصوص اثبات تخلفات شکار و صید به صورت کشوری انجام شده است.

بانک ژن خراسان رضوی بازوی توانمند شناسایی تخلفات شکار و صید

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، محمدرضا اشرف زاده با حضور در منطقه حفاظت شده ارس سیستان، از مراحل اجرا و تحقیقات طرح بررسی بیواکولوژی و شدت خسارت سوسک چوبخوار ارس، بازدید و اظهار کرد: جنگل‌های ارس هزار مسجد، یک موضوع فرامنطقه‌ای و یکی از ذخایر ژنتیک و از مناطق گردشگری بسیار ارزشمند کشور است و مشکل خشک شدن درختان ارس معضلی است که احتمالا از چند سال پیش آغاز شده و تعدادی از درختان منطقه را درگیر کرده است. 

بازدید از آزمایشگاه دانشگاه فردوسی مشهد

مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست از نحوه پایش و شناخت چرخه زندگی، تاریخ ظهور و دوره فعالیت سوسک چوبخوار ارس در آزمایشگاه دانشگاه فردوسی مشهد، بازدید به عمل آورد وهمچنین در خصوص ارزیابی برخی فاکتورهای زیست محیطی بر حضور، فراوانی و پراکنش آفت چوبخوار ارس در رویشگاه اصلی ارس در استان خراسان رضوی و ایجاد بستری برای تحقیقات کاربردی برای مدیریت آفت، با متخصصین دانشگاه به بحث و گفتگو پرداخت.

وی ضمن بازدید از منطقه حفاظت شده ارس سیستان و پایش و بررسی میزان خسارت آفت در منطقه، پس از نمونه برداری تصادفی از گونه های ارس و بررسی آن‌ها بیان کرد: متاسفانه حضور لاروهای خسارت زا کاملا مشهود بوده و بر پیگیری موضوع  از سایر ارگان‌های ذی ربط خصوصاً اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و نیز در سطوح بالاتر، سازمان منابع طبیعی و جنگل‌ها و وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد.

اشرف زاده همچنین در بازدید از بانک ژن اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی اظهار کرد: بانک ژن اداره کل حفاظت محیط زیست استان، یکی از ممتازترین بانک‌های ژن در کشور است و با توجه به کمبود امکانات در بانک ژن، اقدامات بزرگی در خصوص اثبات تخلفات شکار و صید به صورت کشوری انجام شده است.

مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: ذخیره سازی بافت‌های بیولوژیک حیات وحش صورت پذیرفته در اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، اقدامی کم نظیر است و جای تقدیر و تشکر دارد.

وی بانک ژن استان را به عنوان بازوی اصلی و عمده در تخلفات شکار وصید و بعنوان تنها مرکز و بانک ژنی که در بحث تشخیص مولکولی گونه‌ها و ذخیره سازی فعالیت می‌کند دانشت و بر لزوم ارتقاء امکانات و تجهیزات بانک ژن تاکید کرد.

بازدید از برترین موزه‌های حیات وحش و تنوع زیستی شمال شرق کشور 

اشرف زاده در بازدید از موزه حیات وحش شمال شرق کشور، ضمن ابراز رضایت مندی از اقدامات صورت گرفته در موزه حیات وحش اداره کل و همچنین واحد های تابعه، گفت: با توجه به اعتبار محدود موزه‌ها و با توجه به اینکه استان خراسان رضوی دارای بیشترین موزه در کل کشور و بازدید کننده است، به نحوی که در ایام دهه مبارک فجر بیش از ۲ هزار نفر از موزه بازدید و آموزش دریافت کردند، خوشبختانه اقدامات مفیدی در خصوص نگهداری موزه‌ها منجمله آفت زدایی و ارتقاء نمونه‌ها صورت پذیرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.