این روزها با توجه به نزدیکی به فصل امتحانات، بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان به دنبال راهی هستند تا بتوانند مطالب درسی‌ خود را که در چندین ماه تحصیلی حتی نگاه هم نکرده‌اند، یاد بگیرند و امتحان دهند؛ در این متن به ارائه راهکارهایی در همین راستا پرداخته‌ایم.

بهترین روش‌های مطالعه برای شب امتحانی‌ها

شما در شب‌های امتحان باید از تمام ثانیه‌ها استفاده کنید تا بهترین نتایج عایدتان شود. برای شروع، یک مکان آرام و ترجیحاً خنک پیدا کنید و با نوشیدن یک نوشیدنی کافئین‌دار، مطالعه‌تان را کلید بزنید.

تیترهای مهم را بیابید

در ابتدا باید مهم‌ترین مسائل را مشخص کرده و به ترتیب اهمیت، مطالعه کنید. چند لحظه قبل از شروع، با نگاهی کلی به مطالب می‌توانید سرفصل‌های مهم را پیدا کنید و متوجه شوید که کدام مطالب بیشتر نظر طراحان سوال را جلب می‌کنند. به جای اینکه بخواهید تمامی مطالب کتاب را بخوانید و وقت خود را برای کل کتاب و جزوه صرف کنید، به مباحث مهم‌تر و کلیدی‌تر برسید. این کار باعث می‌شود احساس عجله و و اضطرابتان کنترل شود و درنتیجه به شما کمک می‌کند که با آرامش بیشتری به مراحل بعدی عمل کنید.

با قلق خودتان آشنا باشید

برای انتخاب روش مطالعه، باید خودتان را بشناسید و بدانید با کدام روش بهتر متوجه مطالب می‌شوید. به عنوان مثال اگر فردی هستید که با شنیدن یک متن زودتر آن را به خاطر می‌سپارید، مطالب را بلند بلند بخوانید یا از کسی بخواهید مضمون آن را به صورت مختصر برایتان توضیح دهد. یا اگر با نوشتن بهتر یاد می‌گیرید، روی یک کاغذ به صورت نموداری یا درختی مفاهیم را بنویسید.

توجه داشته باشید که اگر زمان محدودی دارید، سعی نکنید مطالب را تند تند و پی‌درپی در مغزتان جا دهید؛ به عبارتی بهتر است به کیفیت مطالب ورودی اضافه کنید تا کمیت آن‌ها!

با کلمات خودتان بخوانید

طبق گفته آلبرت انیشتین: اگر نمی‌توانید مطلبی را توضیح دهید، به این معنی است که مفهوم را درک نکردید.

وقتی زمان محدودی برای درس خواندن دارید، خلاصه کردن و بازنویسی مطالب به زبان خودتان می‌تواند روش موثری برای یادگیری باشد. هنگامی که سعی می‌کنید یک مفهوم را به روش خودتان توضیح دهید، ذهنتان وارد یک فرآیند یادگیری فعال می‌شود؛ این موضوع باعث می‌شود به جای حفظ کردن صرف، مطلب را دقیق پردازش کنید.

افکار مزاحم را خاموش کنید

همه افراد حین درس خواندن با حجم زیادی از کارهای متفرقه و تفریح‌های مختلف در ذهنشان مواجه می‌شوند که برای مقابله با آن‌ها، مقاومت زیادی لازم است.

اگر این افکار ادامه پیدا کنند، میزان یادگیری و سرعت مطالعه را کاهش می‌دهند و باعث می‌شود عملکرد شما به مقدار قابل توجهی دچار اختلال شود.

مغز در مدیریت همزمان چند موضوع ناتوان است و نمی‌تواند چندین مسئله را پردازش کند. اگر شما سعی کنید ذهنتان را وادار به این کار کنید، پس از مدتی احساس خواهید کرد که به نوعی مغزتان پر شده و دیگر گنجایش ندارد.

فرصت‌های طلایی نزدیک به آزمون را از دست ندهید

چند دقیقه قبل از شروع امتحان، بهترین زمان برای مرور خلاصه‌هایی است که به زبان خودتان نوشته‌اید. در این شرایط با مرور مطالب، هم به افزایش اعتماد به نفستان کمک می‌کنید و هم نکات ریزی که شاید گوشه‌ای از ذهنتان پنهان شده باشد را روشن می‌کنید.

منبع: pocket prep

ترجمه: تکتم شریفی نژاد خبرنگار تحریریه جوان قدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.