توانایی مؤسسات اعتباری و بانکی در پرداخت وام بانکی مسکن موضوعی است که میتواند یکی از دلایل عدم پرداخت وجه قابل توجهی برای خرید مســکن باشد.

مهدی سلطان محمدی کارشناس اقتصادی/

توانایی مؤسسات اعتباری و بانکی در پرداخت وام بانکی مسکن موضوعی است که میتواند یکی از دلایل عدم پرداخت وجه قابل توجهی برای خرید مســکن باشد.

 خرید مسکن در تمام دنیا با این روند صورت می‌پذیرد که بانک، اعتباری در حدود یکسوم درآمد افراد برای بازپرداخت وام مسکن به آنها اعطا میکند تا خریدار در کنار خرید مسکن بتواند سایر نیازهای ضروری و رفاهی زندگی‌اش را تأمین کند.

 متأسفانه این مسئله با توجه به سطح پایین درآمد مردم قابلیت تحقق ندارد، چراکه افزایش نرخ وام مسکن در کنار افزایش نیافتن درآمدهای مردم موضوع بازپرداخت بدهی را بغرنج می‌کند.

 علاوه بر موضوع یاد شــده، میزان وامی که برای خرید در کلان‌شــهرها داده میشود جوابگوی خرید مسکن با نرخ‌های سربه فلک کشیده امروزی نیست.

 بیشک با توجه به مشکل منابع مالی بانکها نیز نمیتوان درخواست منابع کلانتری را در اعطای وام دنبال کرد. از این رو گزینه افزایش نرخ وام بانکی در شرایط کنونی به هیچ وجه کارساز نیست و حتی میتواند منجر به افزایش ریسک بانکی شود.

 با توجه به محدودیت منابع بانکی و گرانی زمین نمیتوان انتظار داشت مردم علاقه‌مند به دریافت تسهیلات بانکی خرید مسکن باشند.

 افزایش 100 درصدی و بیشتر قیمت زمین در تهران مانع بزرگی در خرید خانه برای شهروندان کلان‌شهرها و سایر استانها و شهرستان‌ها شده است.

 افزایش‌های این چنینی وام‌های بانکی به هیچ وجه نمیتواند تأمین‌کننده بخش قابل توجهی از خرید مســکن باشد. بدیهی است در شرایط رکود تورمی و رکود اقتصادی میزان تقاضای وام خرید مسکن کاهش می‌یابد، بنابراین آنچه به عنوان افزایش نرخ وام مسکن عنوان شده با توجه به کاهش تقاضاهاست که از سوی شبکه بانکی مطرح شده است.

بی‌شک نمی‌توان بر محدودیت‌های اعتباراتی بانکی و ناتوانی مردم در پرداخت وام‌های بانکی سرپوش گذاشت.

برچسب‌ها