انتشار ویدئوی آتش زدن یکی از متون مهم علم پزشکی در فضای مجازی بازتاب‌های فراوانی داشته و این اقدام از سوی مجامع مختلف حوزوی و دانشگاهی مورد انتقاد قرار گرفته است. آن هم در شرایطی که جامعه ما بیش از هر زمان دیگر به برپایی کرسی‌های نقد و مباحثات علمی نیاز دارد و رفتارهای تحریک‌کننده در جامعه را برنمی‌تابد.

کتاب‌سوزی ریشه در دوری از علم و اندیشه دارد

اعظم طیرانی/

انتشار ویدئوی آتش زدن یکی از متون مهم علم پزشکی در فضای مجازی بازتاب‌های فراوانی داشته و این اقدام از سوی مجامع مختلف حوزوی و دانشگاهی مورد انتقاد قرار گرفته است. آن هم در شرایطی که جامعه ما بیش از هر زمان دیگر به برپایی کرسی‌های نقد و مباحثات علمی نیاز دارد و رفتارهای تحریک‌کننده در جامعه را برنمی‌تابد.

حجت‌الاسلام صادق گلزاده، معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در گفت‌وگو با ما ضمن بیان اینکه به لحاظ عقلی و شرعی کتاب‌سوزی عملی جاهلانه و ضد روح دین اسلام است، می‌گوید: کتاب‌سوزی ریشه در دوری از تعقل و تدبر و دوری از علم و اندیشه دارد و قرآن کریم در آیه ۱۲۵ سوره نحل می‌فرماید «وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ» که ناظر بر آرایی است که ما آن‌ها را نمی‌پسندیم و گفتمان عقلانی و حکیمانه را مطرح می‌کند. بنابراین نگاه قرآن، نگاه سنت و نگاه عقل ناظر بر نادرست بودن چنین رفتارهایی است و به هیچ عنوان آن را تأیید نمی‌کنند.

این کارشناس اطلاع‌رسانی، رسانه و مطبوعات در ادامه می‌گوید: آتش زدن کتاب هاریسون -مشهورترین کتاب طب داخلی- اتفاقاتی ناپسند بوده و به صورت طبیعی تبعات کوتاه‌مدت و بلندمدت متعددی در هر دو مجموعه حوزوی و دانشگاهی خواهد داشت، اما واقع‌بینانه این است که جوانب این اتفاق بررسی شود؛ چرا که نزاع نامتعارف و یا تقابل نامتعارف طب سنتی و طب نوین موجب این اقدام ناپسند شده است. این در حالی است که در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله چین و ژاپن تعامل مناسبی بین طب سنتی و طب نوین وجود دارد. در کشور ما نیز اگر مسئولان چنین ظرفیتی مناسبی را به‌وجود می‌آوردند امروزه شاهد چنین اتفاق نامتعارف و احساساتی‌ نبودیم.

وظیفه وزارت بهداشت

وی با اشاره به اینکه در مقطعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ظرفیت تعامل طب سنتی و طب نوین را فراهم کرده بود، می‌گوید: اقداماتی در این زمینه از سوی وزارت بهداشت صورت گرفته اما کافی نبوده و شایسته است زمینه تعامل این دو طب را بیش از پیش در کشور فراهم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین گلزاده ضمن تأکید بر ناپسند بودن این اقدام از سوی یک فرد، ادامه می‌دهد: لازم است دانشگاهیان بدانند این رفتار، رفتار یک فرد است و تلقی به رفتار حوزه و حوزویان نشود. همچنین شایسته است در این ماجرا وحدت حوزه و دانشگاه که از بهترین ظرفیت‌های وحدت علمی و اندیشه‌ای کشور محسوب می‌شود، حفظ شود و با توجه به اینکه ایران اسلامی در زمینه طب سنتی ایرانی اسلامی در دنیا صاحبنظر است و در زمینه طب نوین پزشکی نیز در منطقه رتبه نخست را به خود اختصاص داده و در جهان شناخته شده است، با همت و تلاش بیشتر زمینه تحقق پیوند اساسی بین دو ظرفیت علمی طب نوین، طب سنتی و اسلامی فراهم شود تا در آینده هرگز شاهد چنین رفتارهای احساساتی و غیرعقلانی نباشیم.

به گفته این عضوبعثه مقام معظم رهبری برای مقابله با چنین رفتار ناپسندی نباید تعامل بین طب سنتی و طب نوین تیره شود و برعکس باید حوزویان، دانشگاهیان، طب نوین و طب سنتی -که اضلاع اربعه این موضوع محسوب می‌شوند - همه با هم بکوشند تدابیری بیندیشند که زمینه توجه ویژه به طب سنتی در کنار طب نوین به عنوان طب مکمل و استانداردسازی این طب – طب سنتی – فراهم شود.

حجت الاسلام گلزاده ادامه می‌دهد: در این گونه موارد نباید ماجرا را به جریانی تبدیل کرد که روح و روان حوزه و دانشگاه را تحت تأثیر قرار دهد، به‌ویژه در شرایط فعلی که این دو قشر عظیم حوزه و دانشگاه و جامعه در تقابل با آمریکا و استکبار جهانی نیازمند وحدت و انسجام فراگیر هستند. این رفتار، اتفاق نامبارک، نامیمون و غیرقابل پذیرشی است، اما نباید به آن دامن زده شود تا دشمنان ما از آن به عنوان یک ظرفیت سرگرمی نابجا و نامتعارف استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.