دبیر شورای هماهنگی بانک های استان خراسان رضوی گفت: هیچ مجوزی برای خرید و فروش وام وجود ندارد و همه این اتفاقات به اعتقاد ما اعمال مجرمانه است. از مردم می خواهم تحت هیچ شرایطی به این مسائل توجه نکنند و درصورتیکه با مواردی از این دست برخورد کردند به ما گزارش دهند که قطعا از طریق کمیسیون بانک ها با این موارد برخورد خواهد شد.

هیچ مجوزی برای خرید و فروش وام وجود ندارد

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: حتما بارها و بارها به عناوین مختلف شاهد آگهی‌های جور و واجور خرید و فروش وام برخورد کرده اید. از وام ازدواج تا وام مسکن، قرض الحسنه، جعاله و خیلی موارد دیگر. آیا با خود فکر کرده اید که چه کسانی و به چه میزان از فروش وام سود می برند؟ حسین مونسان دبیر شورای هماهنگی بانک های استان خراسان رضوی در توضیح این مطلب بیان کرد: خرید و فروش وام کاملا غیر قانونی است و تحت هیچ شرایطی نباید انجام شود. تمام وام ها مصوب و تعریف شده است  و صرفا برای واجدین شرایط که استحقاق دریافت وام را دارند در نظر گرفته می شود.

وی ادامه داد: کسانی که به هر عنوان و با هر تعریفی خرید و فروش وام انجام می دهند کلاه بردارند و اتفاق افتاده که مبلغی را به عنوان پیش پرداخت دریافت می کنند ولی از وام خبری نیست.

مونسان افزود: به طور کلی هیچ مجوز و قانونی برای خرید و فروش وام وجود ندارد و همه این اتفاقات، اعمال مجرمانه است و من همین جا از مردم می خواهم که تحت هیچ شرایطی به این مسائل توجه نکنند. درصورتی که با مواردی از این دست برخورد کردند به ما گزارش دهند که قطعا از طریق کمیسیون بانک ها با این موارد برخورد خواهد شد و در صورتی که خلافی صورت گرفته باشد این افراد را به مراجع قضایی معرفی خواهیم کرد.

دبیر شورای هماهنگی بانک های استان خراسان رضوی گفت: در هیچ سیستم شبکه بانکی  چیزی به عنوان خرید و فروش وام وجود ندارد و از همین جا اعلام می کنیم که این اقدامات یک تخلف آشکار و غیر قانونی است. در ارائه هیچ وامی چیزی به نام واسطه وجود ندارد و اگر کسی خودش را به عنوان واسطه معرفی می کند عملا مجرم است و هر کسی که تمایل به دریافت وام دارد باید تمام مراحل را به شکل اداری طی کند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا یک شرایط واحدی برای دریافت وام وجود ندارد و اینکه آیا هر بانکی برای یک مدل وام می تواند شرایط خاصی داشته باشد افزود: بله قواعد هر وامی متفاوت است؛ به عنوان مثال برای وام ازدواج در تبصره ۱۶ قانون  آمده است که با یک ضامن باید انجام شود و بانک ها هم موظف به انجام آن هستند. به جز وام ازدواج افراد برای دریافت تا ۱۰ میلیون تومان وام هم می توانند با یک ضامن به بانک مراجعه کنند و اعتبار سنجی می شوند و مراحل اداری کار انجام می شود و در صورتی که افراد واجد شرایط باشند می توانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند.

مونسان درتوضیح نرخ وام های موجود گفت: طبق بخشنامه شورای پول و اعتبار بانک مرکزی نرخ سود و تسهیلات البته به غیر از تسهیلات تکلیفی  که آئین نامه خاص دارد باید با نرخ های ۶،۴ و ۱۲ درصد به متقاضیان ارائه شود.


انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.