مدتی است در فضای‌مجازی شنیده شده بیمارستان امام‌رضا(ع) بجنورد به‌ عنوان تنها موقوفه درمانی باید تخلیه و تحویل اداره کل میراث فرهنگی استان شود که این موضوع موجب نگرانی بسیاری از شهروندان شده است.

آیا بیمارستان امام‌رضا(ع) بجنورد تعطیل می‌شود؟

 سمانه محمدزاده‌ثانی/

 مدتی است در فضای‌مجازی شنیده شده بیمارستان امام‌رضا(ع) بجنورد به‌ عنوان تنها موقوفه درمانی باید تخلیه و تحویل اداره کل میراث فرهنگی استان شود که این موضوع موجب نگرانی بسیاری از شهروندان شده است.

اکنون بیمارستان امام رضا(ع) بجنورد دارای ۷۰ تخت بیمارستانی است که از بخش‌های زنان، اعصاب و روان مردان و اطفال، درمانگاه‌های تخصصی و فوق تخصصی و مجموعه آزمایشگاهی مجهزی برخوردار است و با توجه به تعرفه‌های پایین ماهانه به بیش از ۱۰هزار نفر از مردم خدمات درمانی ارائه می‌دهد.

یکی از شهروندان در این زمینه می‌گوید: بیمارستان امام رضا(ع) بجنورد به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مرکز شهر و نقطه شمالی شهر ماهیانه مراجعه‌کنندگان زیادی از اقشار مختلف مردم با سطح درآمد پایین دارد.

کریمی اظهار می‌دارد: چند وقتی است که در رسانه‌ها و فضای مجازی خبر تخلیه این بیمارستان را شنیده‌ایم که این موضوع بسیاری از مردم را نگران کرده است.

وی ادامه می‌دهد: سه بیمارستان امام‌علی(ع)، بیمارستان تأمین اجتماعی و بیمارستان امام‌حسن(ع) در قسمت جنوبی شهر قرار گرفته‌اند و نباید فراموش کنیم مردم نقاط شمالی بجنورد که عمدتاً حاشیه‌نشین هستند در تردد به بیمارستان‌های جنوبی شهر مشکل دارند و بیمارستان امام‌رضا(ع) امیدی برای آن‌ها محسوب می‌شود.

شهروند دیگری می‌گوید: مردم حاشیه‌نشین جوادیه، باقرخان، محمدعلی پهلوان، آذرسا، آروین و شهرک گلستان، بیشترین مراجعه را به این مرکز دارند.

وی می‌افزاید: حال یک بیمار برای انجام معمولی‌ترین خدمات درمانی از این محلات شمال شهر باید به جنوب شهر بجنورد مراجعه کند.

رئیس بیمارستان امام رضا(ع) بجنورد نیز می‌گوید: ماهیانه ۱۵ هزار مراجعه‌کننده در هر ماه از خدمات این بیمارستان بهره‌مند می‌شوند.

علی نعمتی با بیان اینکه ماهیانه ۴هزار و ۵۰۰ بیمار تنها به کلینیک تخصصی و فوق‌تخصصی این بیمارستان مراجعه می‌کنند، اظهار می‌دارد: در این کلینیک متخصصان داخلی، زنان، عفونی، قلب، اطفال، چشم و ... حضور دارند و بیماران می‌توانند از خدمات بهینه آن‌ها بهره‌مند شوند.

وی در خصوص تخلیه بیمارستان و تحویل ملک به میراث‌فرهنگی نیز می‌گوید: در این خصوص چیزی به ما اعلام نشده است و بیمارستان اکنون به خدمات خود به همشهریان ادامه می‌دهد.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان‌شمالی و نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی می‌گوید: تعطیلی بیمارستان امام‌رضا(ع) بجنورد براساس نیت واقف و وضعیت شیوع کرونا ممنوع است و نباید سلامت جامعه را با مسائلی همچون بازار و تفریح معامله کرد.

سیدمحمد پاکمهر اظهار می‌دارد: اکنون با توجه به اینکه تخت‌های بیمارستان (امام حسن (ع) بجنورد به بیماران کرونایی اختصاص پیدا کرده است، با کمبود تخت‌های بیمارستانی در خراسان‌شمالی مواجه هستیم و از بین بردن ظرفیت فعلی بیمارستان اوج کج‌سلیقگی مدیران است.

وی، سلامت را اولویت نخست جامعه عنوان می‌کند و می‌افزاید: کسی با احداث مجموعه‌های فرهنگی و اقتصادی مخالف نیست، اما باید به نیت واقف نیز احترام گذاشت.

حجت‌الاسلام عظیم آسوده، مدیرکل اوقاف و امورخیریه خراسان‌شمالی می‌گوید: این موضوع در حیطه اختیارات اداره‌کل اوقاف استان نیست و اظهارنظر در این رابطه با وزارت بهداشت و سازمان اوقاف و امور کشور است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌شمالی نیز می‌گوید: احیای مجموعه فرهنگی ‌تاریخی مفخم، طرحی بود که با مستندات موجود، از مدت‌ها قبل و در زمان ریاست سابق دانشگاه علوم پزشکی استان مورد پیگیری قرار گرفت و ادامه یافت تا اینکه با نگاه استاندار، طرح به صورتی گسترده و جامع‌تر تهیه و پیشنهاد شد، طرحی که در صورت توافق با سرمایه‌گذار و اجرایی شدن، توسعه پایدار اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را برای مرکز استان خراسان‌شمالی به ارمغان می‌آورد.

حبیب یزدان‌پناه اظهار می‌دارد: از بُعد سلامت و درمان نیز می‌تواند چندین گام جلوتر و در حوزه پیشگیری اثرگذار باشد؛ چرا که سازمان بهداشت جهانی، محیط را بر سلامت روانی افراد تأثیرگذار می‌داند و نادیده‌انگاری جنبه‌های تأثیرگذار محیط ساخته شده بر سلامت روانی شهروندان، موجب بروز مسائل مختلف روحی و روانی برای آنان می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌شمالی ادامه می‌دهد: برخی با انتشار مطالبی خلاف واقع، قصد منحرف کردن افکار عمومی را دارند، افکاری که در برهه‌های مختلف نشان داده‌اند نسبت به هویت تاریخی و میراث فرهنگی خود هیچ‌گاه بی‌توجه نبوده و این افزایش حساسیت عمومی برای ما ارزشمند است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌شمالی می‌گوید: حفظ و احیای تنها بنای تاریخی و شاخص مرکز استان خراسان‌شمالی به‌ عنوان ودیعه‌ای گرانبها برای جامعه بشری و نسل‌های آینده، امری ضروری است و در شرایطی که تمام محوطه بیمارستان امام‌رضا(ع) بجنورد در عرصه عمارت مفخم قرار دارد،   قانون به‌ طور شفاف حق هیچ‌گونه ساخت‌وساز در این مکان را نمی‌دهد.

یزدان‌پناه می‌افزاید: ضریب ایمنی این بیمارستان پس از زلزله سال ۹۶ که در بجنورد رخ داد کاهش یافته و بخش عظیمی از فضای درمانی آن آسیب‌دیده است؛ بنابراین با توجه به قرارگیری این فضای درمانی در عرصه بنای تاریخی، تصمیماتی باید در سطح ملی گرفته و پیگیری شود؛ چرا که موضوعات مشترک بین میراث‌فرهنگی، علوم‌پزشکی و اوقاف قابل‌ حل و مقدمات امر نیز از سوی مقام عالی دولت در استان فراهم شده است تا مردم بجنورد ضمن بهره‌گیری از فضای درمانی استاندارد و مناسب‌تر، شاهد رشد اجتماعی و اقتصادی شهر خود از طریق اجرای طرح‌های ارزشمند باشند.

این مقام مسئول تصریح می کند: از جمله این تصمیمات که بارها در رسانه‌ها اعلام و منتشر شد، تبدیل فضای درمانی موجود در بیمارستان امام رضا(ع) به مکانی با استانداردهای لازم است تا بتوان با به‌روزرسانی و راه‌اندازی مجدد تمام بخش‌های غیرفعال این بیمارستان، خدمات مطلوبی را به مردم در همان منطقه از شهر ارائه دهد. این مهم با تعامل و همراهی نهادها و دستگاه‌هایی از جمله شهرداری، راه و شهرسازی، استانداری و... محقق خواهد شد تا زمین معوض در همان منطقه در اختیار علوم پزشکی قرار گرفته و با تخصیص اعتباری مناسب ساخت کلینیک و اورژانس آغاز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.