تصمیم‌گیری و یا همان مدیریت به معنای عام کلمه هر چند همیشه دارای اهمیت است اما ارزش و حساسیت آن در مواقع بحرانی و خاص چند برابر می‌شود.

علی محمدزاده:به همین جهت در تاریخ جوامع مختلف مواردی از تصمیم‌های بزرگ که منجر به پیشگیری از فجایع یا حصول دستاوردهای مثبت شده‌اند ثبت و ضبط می‌شوند.

با همین مقدمه کوتاه می‌خواهیم نگاهی اجمالی به تصمیم سازی‌ها در روزهای شیوع کرونا داشته باشیم؛ چرا که بی‌هیچ تردیدی می‌توان شرایط ایجاد شده را در حد یک بحران دانست و ابتدایی‌ترین توقع این است که در مواقع بحرانی تصمیم‌هایی اتخاذ شود که کمترین خطا یا همان ریسک را داشته باشد.

هر چند در ماه‌های ابتدایی شیوع این بیماری در اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری با اعمال محدودیت‌هایی کشور ما در زمره ممالکی قرار گرفت که از موج نخست این بیماری به سلامت گذشت اما با گذر زمان و به ویژه در هفته‌های اخیر شاهد تصمیماتی در بعد مدیریت کلان این مسئله بودیم و هستیم که به نظر نمی‌رسد خروجی قابل دفاعی داشته باشد.

همچنان که بارها گفته شده و تقریباً همه می‌دانیم هر اقدامی که بتواند از ازدحام جمعیتی جلوگیری کرده و زنجیره انتقال این ویروس را قطع کند از هر اقدام درمانی دیگری برای پیشگیری از شیوع کرونا مؤثرتر است بنابراین انتظار دور از ذهن یا غیرمنطقی نیست که توقع داشته باشیم دولت نجات جان شهروندان را به هر چیز دیگری ترجیح داده و با اعمال محدودیت تمام و کمال از شدت موج شیوع این ویروس در این روزهای بحرانی بکاهد.

اما تصمیم اخیر دولت برای تعطیلی مشروط و تقسیم‌بندی شهرها به قرمز و نارنجی نه تنها کمک آنچنانی به مسئله پیشگیری نکرده که بنا به برخی نشانه‌ها شرایط را پیچیده‌تر کرده است البته شاید با اندکی تردید بتوان ادعا کرد که این شیوه تصمیم‌گیری هم نشانه بلاتکلیفی مدیریت کلان کشور در مقابله با کرونا در مقطع کنونی است و شاید ترس دولت از بار مالی تعطیلی کامل موجب شده تا چنین تصمیمی را ابلاغ کند.

نکته قابل توجه اینکه وقتی ابلاغیه‌ای از سوی دولت آن هم در چنین شرایط خاصی صادر می‌شود باید جامع و کامل باشد یعنی دربرگیرنده انواع تفاسیر بوده و هر پرسش احتمالی درباره چگونگی عمل به آن را پاسخ داده باشد حال آنکه از روز جمعه و پس از اعلام تعطیلی ادارات در هفته جاری هنوز بسیاری از کارکنان نمی‌دانند تکلیفشان چیست.

مسئله قابل تأمل دیگر اینکه بنا به اظهارات کارکنان برخی از ادارات شیفتی کردن ادارات موجب می‌شود تا مراجعه به ادارات و بانک‌ها بیشتر شود؛ چراکه برخی از کارکنان سعی می‌کنند در روز استراحت خود پیگیر کارهای اداری

عقب افتاده خود باشند و از سوی دیگر شهروندان به جای آنکه یک بار به اداره‌ای مراجعه و پاسخ خود را دریافت کنند مجبور هستند دو یا چند بار مراجعه کنند؛ چراکه یک روز می‌گویند کارمند مربوطه امروز حضور ندارد پس ارباب رجوع روز بعد هم مراجعه می‌کند تا روز شیفت کارمند مورد نظر باشد.

لذا همین خدمت‌رسانی ناقص در ادارات مراجعات را بیشتر کرده و خود می‌تواند زمینه‌ساز شیوع بیشتر کرونا باشد بر همین اساس (باور داریم تمام کارشناسان بهداشت و درمان و مشاوران عالی دولت هم می‌دانند) اعمال این شیوه مدیریتی تنها برای فرار از سایه سنگین بار مالی تعطیلی کامل بوده و نتیجه مطلوب را به دنبال ندارد و فرسودگی کارکنان دولت و مراجعات چندباره شهروندان به مراکز اداری نتایج مستقیم و حتمی تصمیم اخیر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.