رئیس دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) گفت: با شیوع ویروس کرونا، همه فعالیت‌های آموزشی این دانشگاه به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) مشهد با شیوع ویروس کرونا

به گزارش قدس آنلاین، ۱۰ ماه از شیوع کرونا در ایران سپری می‌شود و این ویروس عجیب و غریب هم‌چنان به یکه‌تازی ادامه می‌دهد. معلوم هم نیست چه زمانی لنگر سنگین خود را از کره زمین برکشد و برود. اما از همان اوایل اسفند تا امروز، دانشجویان با یکی از عجیب‌ترین دوران تحصیلی خودشان روبه‌رو بوده‌اند.
در حالی که دانشجویان عادت داشتند کلاس‌های درس خود را در فضای شلوغ و پویای دانشگاه سپری کنند، با آمدن این میهمان ناخوانده، خانه‌نشین شده‌اند و مجبورند در خانه و پای رایانه و با تلفن همراه یا تبلت سر کلاس‌های دانشگاه حاضر شوند و درس بخوانند.
درست است که همه دانشجویان به واسطه شیوع این ویروس و نرفتن به فضای دانشگاه بیش از هر زمانی دل‌تنگ دانشگاه هستند اما یک فرصت و شیوه‌ای جدید برای آموزش به وجود آمده است.
دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) هم مانند همه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور خدمات آموزشی خود را در این دوران در بستر آموزش‌های الکترونیکی ارائه می‌کند.

دانشگاه امام رضا


دکتر مرتضی رجوعی، رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، دراین‌باره گفت: پیرو مصوبه کارگروه ویژه پیش‌گیری از ویروس کرونا و نظر دانشگاه علوم پزشکی مشهد و به منظور حفظ سلامت دانشگاهیان، همه فعالیت‌های آموزشی و کلاس‌های حضوری دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) از ۴ اسفند ۱۳۹۸ تعطیل شد و دانشگاه با تجربه خوبی که از ارائه آموزش‌های الکترونیکی در رشته‌های مجازی داشت، به‌سرعت توانست آموزش‌های الکترونیکی را جایگزین آموزش‌های حضوری کند. بعد از گذشت چند روز، با تلاش شبانه‌روزی کارکنان دانشگاه سامانه «دَرسا – درس‌افزار» ویژه آموزش‌های الکترونیکی، به‌سرعت طراحی و راه‌اندازی شد.
وی درباره فعالیت دانشگاه در عرصه آموزش‌های الکترونیکی بیان کرد: حدود ۸ سال است که با اضافه شدن واحد آموزش‌های الکترونیکی در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در ۵ رشته به صورت مجازی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که با شیوع ویروس کرونا از اسفند سال گذشته، شاهد جهش بزرگی در این عرصه بودیم، به طوری که ۱۰۰ درصد فعالیت‌های آموزشی در این دانشگاه در همه مقاطع تحصیلی و در همه رشته‌ها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.
وی با اشاره به ویژگی‌های سامانه آموزش‌های الکترونیکی این دانشگاه بیان کرد: در سامانه «درسا» این امکان برای استادان در همه رشته‌ها وجود دارد که فایل های آموزشی و محتواهای درسی خود را در قالب‌های مختلف از جمله ورد، پی‌دی‌اف، فایل صوتی، فیلم و پاورپوینت برای استفاده دانشجویان بارگذاری کنند.
وی مشاهده دروس ارائه‌شده در ترم جاری برای دانشجویان، ارائه تکلیف، برگزاری آزمون‌های کلاسی، امکان پرسش و پاسخ بین استادان و دانشجویان و هم‌چنین برگزاری کلاس‌های آنلاین را از دیگر ویژگی‌های این سامانه برشمرد که دانشجویان به صورت الکترونیکی به این امکانات دسترسی خواهند داشت.
وی با تأکید بر اینکه هم‌اکنون همه فعالیت‌های آموزشی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) در همه مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در بستر آموزش‌های الکترونیکی در حال انجام است، توضیح داد: با توجه به وجود زیرساخت‌های فنی و الکترونیکی مناسب، به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که دانشجویان به ‌رغم حضورنیافتن در کلاس‌های درس، بتوانند از شیوه‌های آموزش الکترونیکی و مجازی و ارتباط دوسویه بین استادان و دانشجویان بهره‌مند شوند.
به گفته این مقام مسئول، در راستای تسهیل امور آموزشی دانشجویان و الکترونیکی شدن فرایندهای آموزشی، سامانه درخواست‌های دانشجویی با عنوان «پرتو» هم راه‌اندازی شده است و دانشجویان به جای مراجعه حضوری می‌توانند از طریق این سامانه، درخواست‌های آموزشی خود را مانند درخواست مرخصی تحصیلی، درخواست مهمانی، درخواست حذف ترم، درخواست معرفی به استاد و ... ثبت و پیگیری کنند.
دکتر رجوعی در پایان با اشاره به اینکه کرونا تجربه جدیدی در حوزه آموزش‌های مجازی در دانشگاه‌ها فراهم آورد افزود: با نگاهی به ماه‌های گذشته، این امر به‌خوبی ملموس است زیرا استادان و دانشجویان تجارب زیادی در این حوزه به دست آوردند و با تولید محتواهای مختلف، بانک اطلاعاتی منسجمی در رشته‌های مختلف تحصیلی تهیه شده است.

انتهای پیام/

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.