معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: ۹۹درصد معابر خاکی مشهد در حاشیه شهر قرار دارند.

وجود ۹۹درصد معابر خاکی مشهد در حاشیه شهر

خلیل الله کاظمی در نشست خبری پیرامون تشریح فعالیت های حوزه عمران؛ حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد اظهار کرد: طی ۲ سال گذشته برنامه ریزی در این حوزه بر توسعه حمل و نقل عمومی در سطح شهر بویژه هسته مرکزی شهر صورت گرفت.

وی با بیان اینکه در این برنامه ریزی رفع و روان سازی ترافیک در سطح شهر نیز مورد تاکید بود، افزود: در رینگ شهر شامل صد متری و بلوار شهید کلانتری به دلیل اینکه طی سال های گذشته پروژه های عمرانی و اصلاحات لازم صورت نگرفته بود ترافیک های شدیدی رخ می داد از این رو اولویت در این زمینه را به مطالعات  در مورد تقاطع ها و کاهش آنها متمرکز کردیم که این موضوع باعث شد تاکنون ۴تقاطع، دوربرگردان و زیرگذر به بهره برداری  برسد  و ۵پروژه دیگر نیز در این زمینه در حال اجرا و عملیات اجرایی ۳پروژه دیگر نیز تا پایان سال آغاز خواهد شد.

*تسهیل در تشرف به حرم مطهر رضوی

کاظمی افزود: هدف ما در اجرای پروژه های عمرانی و حمل و نقل این است که دسترسی مردم به هسته مرکزی شهر و حرم مطهر رضوی تسهیل پیدا کند به طوری که شهروندان از نقاط مختلف شهر از طریق مترو و  اتوبوس به زیارت امام رضا(ع) مشرف شوند.

وی ادامه داد: در هسته مرکزی شهر برای تقاطع ها مطالعات زیادی انجام شده بود ولی بازنگری که توسط دانشگاه صنعتی شریف در حوزه حمل و نقل برای تقاطع های شهر مشهد انجام شد  به دلیل اینکه این تقاطع ها عملا بار ترافیکی  را از نقطه ای به نقطه دیگر  را منتقل می کردند، خاموش شدن این تقاطع ها اجرایی شد و تقاطع ها  در چهار راه شهداء ، سه راه خیام و میدان ملک اباد خاموش شدند .

*اب گرفتگی  در ۲۹۳نقطه

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد  با بیان اینکه در سال ۹۸در ۶۰نقطه سطح شهر اصلاح هندسی انجام دادیم که منجر به کاهش بار ترافیک در این نقاط شد، افزود: توجه به پیاده رو سازی ، استفاده از دوچرخه و افزایش محورهای تردد دوچرخه نیز مورد توجه قرار گرفت به طوری که با ۵۰کیلومتر محور دوچرخه ای که سال ۱۴۰۰در سطح شهر ایجاد خواهد شد عملا مطالعات مربوط به حوزه مسیر دوچرخه سواری در سطح شهر مشهد تحقق پیدا خواهد کرد.

کاظمی با بیان اینکه فضای سطح شهر رابرای تردد خودرو، حمل و نقل عمومی ، دوچرخه و پیادرو سازی برنامه ریزی کرده ایم ، اظهار کرد: در سال ۹۸با توجه به بارندگی هایی که شد ۲۹۳نقطه از جمله در خیابان کوهسنگی، کلاهدوز و بهار  که کانال سطحی برای خروج آب نداشتند دچار آب گرفتگی می شدند که با اعتبار و برنامه ریزی که صورت گرفت تاکنون از  ۲۱۳نقطه رفع آبگرفتگی شده است و نقاط باقی مانده نیز دچار مسائلی نظیر تملک هستند که به تدریج در حال برطرف شدن می باشند.

*۹۸۰هزار خودرو در مشهد

وی با اشاره به اینکه  اعتبارات حوزه عمران، حمل و نقل و ترافیک در سال ۹۷حدود ۶۰۰میلیارد تومان بود که در ۹۸به ۲۸۰۰میلیارد تومان و در سال ۹۹نیز ۴۸۰۰میلیارد تومان افزایش یافت، افزود: در سال ۹۸تعداد خودروهای شهر مشهد به ۹۸۰هزار خودرو رسیده است و تعداد متوفیان در موضوع عدم رعایت حق تقدم ۲۲۳نفر بوده است که ۱۳۱نفر انها عابر پیاده بوده اند که ۸۰درصد از این عابران پیاده در تقاطع ها جان خود را ازدست داده اند.

کاظمی  با بیان اینکه بزرگترین دکل کشور در پروژه تقاطع  آزادگان مشهد نصب شده است، افزود:  در ستاد تصادفات استان ، مصوب شد که شهرداری مشهد برای تصادفات مشهد برنامه ریزی کند.  از این رو در کمیته ای که برای این موضوع تشکیل شد مشخص شد که بیشتر این فوتی ها در چهار راه ها به دلیل مسائل مختلف رخ داده است از این رو مواردی نظیر رنگ آمیزی در تقاطع ها مطرح شد اما به دلیل اینکه باید این رنگ آمیزی حداقل ۳ بار در طول سال تکرار شود از این رو با هم فکری پلیس راهور به این نتیجه رسیدیم که بهترین راهکار تایل گذاری است و دراینجا اگر  اجرای آن باعث ایجاد برخی ترافیک ها برای شهروندان شد عذرخواهی می کنم .

وی ادامه داد: قرار بود این پروژه در اول دی ماه به اتمام برسد که تاکنون در ۹۵درصد از نقاط سطح شهر این پروژه انجام شده است ، از طرفی در اجرای این پروژه همچنین مناسب سازی و هم سطح سازی در چهار طرف تقاطع ها برای کاهش مشکلات  تردد افراد کم توان نیز صورت گرفت و  طبق گزارش پلیس راهور با اجرای این پروژه در ۸ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵درصد کاهش تصادفات رخ داده است .

وی با بیان اینکه با شیوع کرونا اجرای طرح زوج و فرد در هسته مرکزی شهر مشهد تعطیل شد ، افزود: برای تردد اقشار خاص در هسته مرکزی شهر با اجرای مجدد طرح زوج و فرد پس از عادی شدن شرایط کرونایی اقداماتی صورت خواهد گرفت.

*تعطیلی پنج شنبه ها

کاظمی  با بیان اینکه شهرداری موافق تعطیلی پنج شنبه ها در راستای کاهش آلودگی هوا است، افزود: . بالغ بر ۵۰۰هزار موتور سیکلت در شهر مشهد وجود دارد که هر موتور سیکلت به انداز ه ۴خودرو آلودگی ایجاد می کند، از این رو بنا داریم با اجرای طرحی مبنی بر واگذاری ۲۰هزار موتور سیکلت برقی که ۹۶درصد مبلغ ان از طریق ارائه تسهیلات با نرخ ۴درصد برای افراد تامین خواهد شد آلودگی هوای شهر مشهد را کاهش دهیم . همچنین مجوز شورای اسلامی برای تامین ۵۷دستگاه اتوبوس برقی و هیبریدی برای شهر مشهد گرفته شده است . از طرفی در حال حاضر همه ایستگاه های دوچرخه در سطح شهر جمع آوری شده و بناداریم در نقاط خاص که دسترسی به مترو و پایانه های مسافر بری دارند دوچرخه های هوشمند را که از طریق قرار داد با شرکت آساک دوچرخ تولید شده اند را در سطح شهر برای استفاده شهروندان قراردهیم که اجرای آزمایشی آن به زودی آغاز خواهد شد.

 وی با بیان اینکه افتتاح پروژه پارکینگ آزادی به دلیل معطلی تجهیزات خریداری شده در گمرک با تاخیر مواجه شد  ، افزود: برای کاهش ترافیک در هسته مرکزی مشهد ۵.۲کیلومتر از خط ۳ مترو را که شامل میدان شهدا، باب الجواد و پایانه مسافربری انقلاب است را انتخاب کردیم تا با تسریع در بهره برداری از این محور،  ترافیک در این منطقه کاهش پیدا کند.

*۹۹درصد معابر خاکی مشهد در حاشیه شهر

کاظمی در پاسخ به سوال قدس آنلاین در باره اقدامات این حوزه برای  حاشیه شهرمشهد  نیز گفت: طبق مطالعات انجام شده  در سال ۹۷یک میلیون و ۳۰۰هزار متر مربع معابر خاکی در مشهد وجود دارد که ۹۹درصد این معابر در حاشیه شهر قرار دارند که در سال گذشته نزدیک به ۳۵۰هزار مترمربع و امسال نیز ۴۰۰هزار مترمربع از این معابر آسفالت می شوند .

وی ادامه داد: در نقاط حاشیه شهر یک مشکل خاصی که وجود دارد آن است که برخی نقاط از این منطقه غیر مجاز ساخته شده اند و طرح تفصیلی ندارند از این رو لایحه ای در این زمینه به شورا اسلامی بردیم و اعلام کردیم برای  معابری خاکی که طرح تفصیلی ندارند اجازه اسفالت داده شود که مصوبه ان گرفته شد، همچنین در این منطقه روکش های آسفالت نیز انجام می شود .

کاظمی افزود: از طرفی در این منطقه برای  مناطق خاص نظیر کال اسماعیل آباد که با کوچکترین سیل همواره در معرض خطر بود اقدامات خاصی انجام و همچنین  بهسازی کال امیر آباد  در این منطقه را نیز شروع کرده ایم که با اتمام آن بدنه این کال ، نظیر کال خیام فضای سبز خواهد شد.

*اعتبارات پیاده روی سازی حاشیه شهر

وی با بیان اینکه بالغ بر ۶۰درصد اعتبارات پیاده روی سازی در مناطق محروم شهر اجرا می شود،  افزود: باراصلی  ترافیک در شهرک شهید رجایی در بلوار حر بود از این رو بلوار بسکابادی که مسیر مشترک شهرک شهید رجایی به شهرک طرق بود را احداث کردیم . همچنین در شهرک شهید رجایی و باهنر بهسازی و بازسازی هایی  را انجام داده ایم و از  طرفی با بهره برداری از تقاطع مصلی ، بار ترافیکی در بلوار حر و میدان شهید عباسپور  کاهش پیدا خواهد کرد.

کاظمی با اشاره به اینکه در شهرک شهید باهنراحداث یک پارک ۵هکتاری در حال انجام است که تا اردیبهشت ماه به بهره برداری خواهد رسید ؛ افزود: همچنین خط ۴قطار شهری که از  انتهای مهر مادر شروع و پس از عبور از خواجه ربیع ، میدان شهدا ، حرم مطهر و مصلی به شهرک شهید رجایی و باهنر امتداد پیدا می کند، نقش به سزایی در کاهش ترافیک این منطقه و دسترسی شهروندان به هسته مرکزی شهر خواهد داشت.

وی ادامه داد: همچنین در اتوبوسرانی نیز تاکید ویژه ای بر توسعه خدمات در مناطق محروم و کم برخوردار شده است و سرخط های مینی بوس ها در این مناطق طوری تعریف شده اند که شهروندان به راحتی به داخل شهر و خطوط مترو  و پایانه های اصلی اتوبوس دسترسی داشته باشند، همچنین در بودجه سال ۱۴۰۰توجه ویژه به توسعه فعالیت و پروژه ها در مناطق کم برخوردار و محروم خواهیم داشت.

*تاخیر در عملیات حفاری خط ۴ مترو

وی در پاسخ به سوال دیگر قدس آنلاین مبنی بر تاخیر در آغاز عملیات حفاری خط ۴ مترو گفت:  شمع گذاری این خط در حال انجام و تا پایان سال عملیات حفاری آن اجرایی می شود، علت تعلل در آغاز عملیات حفاری این خط که قرار بود در آذر ماه شروع شود نیز تغییر مکان ابتدایی این خط بود به طوری که بنا به مسائلی  محل آن را یک کیلومتر به عقب تر بردیم  و زمین ۴هکتاری را در این منطقه خریداری و عملیات لازم برای مناسب سازی آن را اجرایی کردیم  که به ناچار اجرای برخی عملیات آن را زمان بر کرد،  همچنین به دلیل تحریم ها نتوانستیم برای حفاری TBM وارد کنیم که به ناچار TBMخط ۳ را در حال مونتاژ کردن هستیم تا برای خط ۴ وارد حفاری کنیم و ادامه خط  ۳ را به دلیل شن و ماسه بودن زمین از منطقه امامت تا الهیه را به صورت دستی و با مکانیزم خاصی که در تهران نیز در حال انجام شدن است اجرا می کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.