۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 734857

تأملی در ویژگی‌های شهید سلیمانی

جهاد یک دریچه خاص برای اولیای خداست

دکترعلیرضا مقدسی/ عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)

هدف از نوشتار حاضر پاسخگویی به این پرسش است:

۱. اثرگذارترین و اثرپذیرترین بعد در سبک مدیریتی ایشان کدام است و ابعاد اصلی در سبک مدیریتی منطبق بر مدیریت علوی شهید سپهبد قاسم سلیمانی چه بود؟

 ۲. ارتباط این ابعاد با یکدیگر چگونه است؟

۱- عدالت‌طلبی

با توجه به اینکه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی همچون سایر مسائل دینی و اعتقادی اهمیت ویژه‌ای به مقوله عدالت‌خواهی داشت، همواره افراد را به عدالت‌خواهی دعوت نموده و به تبیین آن پرداخته است. ایشان در سخنان خود گفته‌اند: «از مشخصه‌های مهم اسلام ناب در نظریه رهبری ظلم‌ستیزی، عدالت‌خواهی، دفاع از مظلومان، امیدبخشی، از بین بردن ترس و جهل از جامعه است».

۲- مسئولیت‌پذیری در مدیریت

یک مدیر برای تصدی مسئولیت باید از علم و دانش و تجربه لازم برخوردار باشد. در طول ۴۱ سال گذشته هر وقت مدیران در تراز اسلام و ولایتمدار انتخاب شدند، کشور نیز شاهد پیشرفت‌های چشمگیری بوده است. سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به سفارشات حضرت علی(ع) به امام حسن مجتبی(ع) اشاره کرده و می‌گفت: انسان تنها یک بار زندگی می‌کند. بنابراین باید در احوال امت‌های گذشته تدبر کرده و با استفاده از تجربیات گذشتگان با عمل و رفتار درست خود به اداره امور بپردازد.

حسن تدبیر، آینده نگری و قدرت تجزیه و تحلیل مسائل یکی دیگر از ویژگی‌های تخصصی یک مدیر موفق است. سردار سلیمانی با بیان اینکه مدیر همچون یک قله برافراشته است، می‌گفت: نقش آن از یک منبر بالاتر است، چون اگر جامعه به سمت صلاح یا غیرصلاح حرکت کند به مدیر آن جامعه برمی‌گردد، مدیر دامنه‌ها را متأثر می‌کند و دینداری و امانتداری مدیر بر جامعه اثر دارد.

۳- فرهنگ شهادت

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اهمیت ویژه‌ای به موضوع شهادت قائل بوده و در بیانات خود در مجال‌های مختلف به موضوع شهادت و شهادت‌طلبی پرداخته است.

وی در سخنان خود با استنباط مقوله شهادت از آیات قرآن گفت: شهادت به معنای باختن و از دست دادن نیست بلکه به معنای یافتن و بدست آوردن است. شهادت به معنای خسارت و هلاکت یک تصور انحرافی است چراکه شهادت به معنای جاوید بودن و پاینده بودن است. سردار سلیمانی با بیان اینکه تعلق انسان وی را وادار به حرکت می‌کند و هر چه این تعلق متعالی‌تر باشد حرکت و هیجان و بی قراری به سمت آن بیشتر می‌شود، گفت: «در زندگی شهدا یکی از دلایل حرکت شهید به سمت شهادت، وجود همین جوشش و بی‌قراری است». سردار سلیمانی همچنین گفت: «امام (ره) می‌فرمایند اوج بندگی در عالم معنویت، شهادت است و بندگی خالصانه و عبودیت منجر به شهادت می‌شود».

۴- مهم دانستن امر جهاد

در جهان اسلام یکی از مهم‌ترین وظایف و مسئولیت‌های فردی و اجتماعی هر کسی مقوله مهم جهاد در راه خداست.

جهاد برعکس آنچه امروزه توسط سیاستمداران مطرح می‌شود تنها به معنی جنگ و خونریزی نیست، بلکه می‌تواند به معنی کوشش و مبارزه در عرصه‌های گوناگون باشد. طبق فرمایشات امام علی(ع) ایمان بر چهار پایه استوار است که شامل ایستادگی و استقامت، یقین، عدل و جهاد است. سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با تأثیرپذیری از روحیه جهادی معصومین(ع) به‌خصوص امام علی(ع) اهمیت ویژه‌ای به این مقوله قائل بوده است. وی خطاب به مدافعان حرم می‌فرماید: «جهاد یک دریچه خاص برای اولیای خداست. یقین بدانید شما برای این انتخاب شده‌اید چه این را حفظ کنید و چه نکنید. اما برادران، در راه خدا جهاد می‌کنید، حقش را می‌گیرید. حقش صفات مجاهدان را داشتن است که این‌ها را امیرالمؤمنین در دوره غربت خود در کوفه و عراق ذکر می‌کند. این صفات خیلی مهم است و شما به خیلی از آن‌ها شباهت دارید».

۵- توجه ویژه به جوانان

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در مجال‌های مختلف جوانان را به خودسازی و دوری از تعلقات پست دنیوی فراخوانده است. «در مقابل تهاجم، عناصر خودی می‌توانند بایستند. عناصر مؤمن خودی را، هرجا که هستند، گرامی بدارید». سردار سلیمانی با اشاره به موضوع شهادت و اخلاص شهدای مدافع حرم و ستایش اعمال آن‌ها گفت: «جوانان نباید به دنبال تعلقات پست دنیوی باشند». با بررسی‌های به عمل آمده به نظر می‌آید سخنان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تأثیرپذیرفته از فرمایشات امام علی(ع) است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.