معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره نرخ‌نامه‌ها و نظارت بر واحدهای اقامتی می‌گوید: نرخ‌نامه‌های واحدهای اقامتی از هتل گرفته تا هتل آپارتمان و مهمانسراها و همچنین خانه‌مسافرها از مهرماه سال ۱۴۰۱ تا پایان شهریور ۱۴۰۲، ثابت است.

یک سال است که نرخ‌نامه‌ها عوض نشده است/اسکان زائران نیازمند نظارت بیشتر

به گزارش قدس خراسان، روزهای پایانی تعطیلات تابستانی و همزمانی آن با دهه آخر صفر، مسافرت به مشهد را برای هر ایرانی جذاب‌تر از بقیه زمان‌های سال کرده است، پیش‌بینی‌ها حضوری نزدیک به ۱۰ میلیون زائر در مشهد را تخمین زده‌اند! همه دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و مردمی بسیج شده‌اند تا همه چیز برای سفری به یاد ماندنی برای زائران آقا امام رضا(ع) فراهم شود، همه ظرفیت‌ها پای کار آمده‌اند و به گفته مسئولان قرار است نتیجه کار به رضایتمندی میهمانان این روزهای شهر بهشت ختم شود.

این رضایت اما زمانی بدست خواهد آمد که زائر در مسائل اصلی همچون اسکان دچار مشکل نشود. زائر جای خواب و استراحتش که فراهم باشد تقریباً دغدغه پررنگ دیگری برای سفر ندارد. 

ظرفیت‌ها در ایام خاص متناسب درخواست‌ها نیست

در مقاطعی از سال مثل نوروز و مناسبت‌هایی مانند دهه آخر صفر و روزهای پایانی تعطیلات تابستانی ظرفیت واحدهای اقامتی جوابگوی سیل زائران نیست. جدای از امکان اسکان عمومی که معمولاً در سال‌های اخیر برای زائران در نظر گرفته می‌شود ظرفیت خانه‌مسافرها نیز به ظرفیت اقامتی مشهد کمک می‌کند تا بار ترافیکی این روزها کاهش یابد.

نظارت و ساماندهی خانه‌مسافرها چند سالی است مدنظر مسئولان قرار گرفته و صاحبانشان ملزم به کسب مجوز شده‌اند. وقتی بحث مجوز به میان می‌آید کنترل‌های لازم نیز می‌تواند به خوبی انجام شود اما زمانی که مجوزی نباشد و بدون اطلاع هر کسی برای هر مکانی که دارد اقدام به جذب مسافر کند مشکلات متعددی سر باز می‌کند که بدون تردید به نارضایتی زائر و مسافر خواهد انجامید.

اقامت افراد خاص در هتل‌های خاص‌تر

برای پیگیری اوضاع اسکان زائران این روزهای مشهد سری به اطراف حرم مطهر زدیم، به فردی برخوردیم که به قول خودش سالیان سال است در حوزه اسکان زائران فعالیت دارد. او می‌گوید: چندین روز است که سفارش برای رزرو هتل را قبول نمی‌کنیم چون واقعاً هم پیدا نمی‌شود و هم اگر پیدا شد این قدر قیمت‌ها بالاست که فقط افراد خاصی می‌توانند هتل بگیرند.

محمدی ادعا می‌کند: کافی است سری به سایت‌ها بزنید کف قیمت برای شروع رزرو یک اتاق در یک هتل آپارتمان خیلی معمولی حدود ۵۰۰ هزار تومان برای یک شب اقامت است. اوضاع در بخش هتل‌ها که بسیار سخت‌تر است معمولی‌ترین هتل شروع قیمت‌هایش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به بالاست هتل‌های خاص و اسم و رسم‌دار هم که بماند با رقم‌های نجومی از شبی نزدیک به ۴ میلیون تومان قیمت‌هایشان شروع می‌شود!

خطرات خانه‌مسافرهای بدون مجوز برای زائران

از او در مورد شرایط خانه‌مسافرها می‌پرسیم که به الزام مجوزدار شدن این خانه‌ها اشاره و بیان می‌کند: همین الان خیلی‌ها هستند که خانه‌هایشان را در این ایام بدون اینکه مجوزی داشته باشند یا حضوری یا با آگهی کردن در گروه‌ها و کانال‌های مجازی به زائران واگذار می‌کنند! زائر و مسافر هم وقتی می‌بیند جایی ندارد و اکثراً هم دوست ندارند به کمپ و محل‌های اسکان عمومی بروند ناچار تن به اجاره کردن ملکی می‌دهند که اگر هر اتفاقی برایش بیفتد کسی پاسخگویش نخواهد بود.

به سراغ فرد دیگری که او نیز خودش را زوارکش می‌نامد می‌رویم، وقتی درباره اوضاع این روزهای اسکان مسافران پرسیدیم می‌گوید: «اگر نمی‌خواهی به مکان عمومی و کمپ‌هایی که برای دهه پایانی صفر است بروی تنها گزینه موجود خانه‌مسافرها هستند». 

او در واکنش به اینکه خانه‌مسافرها مجوز هم دارند؟ می‌گوید: در این شرایط دنبال چه چیزهایی می‌گردید! هر جایی گیر آوردی بگیر که همین هم یکی دو روز دیگر گیرت نخواهد آمد. خیلی از جاهایی که الان موجود است مجوز ندارند و صاحب ملک این چند روز را برای درآمد خوبی که دارد به زائران می‌دهد.

با زائری که از شیراز به مشهد سفر کرده همکلام شدیم و از او در مورد وضعیت اسکانش در چند روزی که در مشهد اقامت دارد پرسیدیم. 

او می‌گوید: چند جایی که پیش‌تر آمده بودیم و فکر می‌کردیم جا برای اسکان دارند، سر زدیم اما هنوز جایی گیرمان نیامده است. یکی از اقوام که چند وقت پیش به مشهد آمده بود شماره تلفنی را به من داده بود که اگر جا پیدا نکردیم به او زنگ بزنیم تا بلکه یک خانه برای اقامتمان پیدا کند الان ناچاریم با او تماس بگیریم بلکه مشکلمان حل شود.

از او می پرسم برایتان مهم نیست چه جایی باشد و بعد مشکلی برایتان پیش نیاید که جواب می‌دهد: همین چند دقیقه قبل یک نفر پیش پای شما آمد و گفت یک خانه دارم که به زائر می‌دهم، من به همین دلیل که نمی‌شناختم و نمی‌دانستم چطور جایی است قبول نکردم.

پیشنهاد می‌دهم به کمپ و مراکز اسکانی که در نظر گرفته شده مراجعه کنند که جواب می‌دهد: چون با خانواده هستیم ترجیح می‌دهیم جایی را بگیریم که با خانواده راحت باشیم اگر این نشد مجبوریم به مراکز اسکان مراجعه کنیم. 

یک سال است که نرخ‌نامه‌ها عوض نشده 

 معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در گفت‌وگو با قدس خراسان درباره نرخ‌نامه‌ها و نظارت بر واحدهای اقامتی می‌گوید: نرخ‌نامه‌های واحدهای اقامتی از هتل گرفته تا هتل آپارتمان و مهمانسراها و همچنین خانه‌مسافرها از مهرماه سال ۱۴۰۱ تا پایان شهریور ۱۴۰۲، ثابت است.

یوسف بیدخوری ادامه می‌دهد: واحدهای اقامتی هیچ گونه اضافه نرخی در ایام پایانی تابستان که با دهه آخر صفر همزمان شده است نداشته‌اند و هر واحد نیز باید نرخ‌نامه‌ها را بنا به قانون در معرض دید مردم قرار دهد و چنانچه تخلفی در این خصوص صورت بگیرد مردم می‌توانند مراتب را با شماره تلفن ملی و کشوری ۰۹۶۲۹ در میان بگذارند تا بازرسان ما در محل حاضر شده و در صورت احراز تخلف نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنند.

وی در واکنش به اینکه گفته می‌شود نرخ‌نامه‌ها از اوایل سال تا به امروز تفاوت داشته است اظهار می‌کند: همان طور که بیان شد نرخ‌نامه‌ها از نیمه دوم سال گذشته تا پایان شهریور ثابت است و پس از آن نرخ‌نامه جدید اعلام خواهد شد اما احتمال دارد برخی از واحدهای اقامتی در زمان‌هایی که زائر و مسافر کمتر می‌شود اقدام به ارائه تخفیفاتی نسبت به زمان اوج سفرها بکنند که این موضوع به چشم مسافرانی که در دو زمان متفاوت به مشهد سفر کردند افزایش قیمت بیاید.

۲۵۰ هزار تومان کف قیمت هتل یک ستاره

بیدخوری با اشاره به اینکه قیمت نرخ مصوب برای یک هتل یک ستاره برای یک اتاق دو تخت از ۲۵۰ هزار تومان شروع می‌شود نیز بیان می‌کند: این رقم‌ها بستگی به خدمات و دوری و نزدیکی به حرم و شرایط واحد اقامتی قدری تفاوت دارد به طور مثال همین ۲۵۰ هزار تومان در هتلی دیگر که یک ستاره است و همان اتاق دو تخت دارد ۳۷۰ هزار تومان است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی همچنین درباره برخی از خانه‌مسافرهای بدون مجوز که تنها در ایام شلوغی اقدام به گرفتن مسافر می‌کنند نیز می‌گوید: به بیشتر خانه‌مسافرها مجوز دادیم که همه آن‌ها نیز رصد می‌شوند اما شاید واحدهایی باشند که در این ایام فعال می‌شوند و پیش‌تر نیز اعلام کردیم به محض اینکه گزارشی برسد نسبت به برخورد با آن‌ها اقدام خواهیم کرد و اجازه نمی‌دهیم حقی از کسی ضایع شود، مردم هم می‌توانند با شماره تلفن ۳۷۰۴۵ تماس بگیرند و همکاران ما را در جریان قرار دهند.

کیسه‌ای که برای فرصت‌طلبی دوخته‌اند

گرچه مسئولان تأکید دارند خانه‌مسافرها فقط با مجوز می‌توانند فعالیت کنند و اماکنی که بدون مجوز هستند پلمب می‌شوند اما بی‌شمارند تعداد خانه‌هایی که بدون داشتن مجوز به مسافران اجاره داده می‌شوند. بررسی سایت‌ها و کانال‌هایی که اغلب در فضای مجازی مبادرت به آگهی برای واگذاری واحد اقامتی می‌کنند نشان می‌دهد بیشتر آن‌ها خانه‌های شخصی هستند که به طمع کسب درآمد در این ایام به متقاضیان واگذار می‌شوند. قیمت‌های پیشنهادی نیز از شبی ۱۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر شروع می‌شود و تا ۵/۲ میلیون تومان هم بالا می‌رود البته نرخشان در روزهای پایانی هفته و مناسبت‌ها به صورت توافقی اعلام شده که نشان از طمع زیاد برای خالی کردن جیب زائران و مسافران دارد.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.