-
علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد
شوربختانه برخی از روی نادانی یا کژاندیشی، "انگ" کژروی و مافیایی به این سازندگانِ رهایی بخش (سدسازان) زده اند. تا کِی ما باید در بند اندیشه هایِ ناروا باشیم و بر سر شاخ بنشینیم و بُن ببریم؟
-
یادداشت
ضعف نظارتی و قیمتگذاریهای ساعتی!
با آنکه ســازمان تعزیرات حکومتی و دولت مسئول نظارت بر اصناف و واحدهای خرد و کلان توزیع کالاهای اساســی و ضروری مردم هســتند، اما عدم مدیریت و توجه به مشکلات معیشتی بیش از 40 درصد از خانوادههای متوسط و فقیر، اوضاع اقتصادی بســیاری از خانوادهها را تحت تأثیر قرار داده بهگونهای که دسترسی و خرید برخی از اقلام ضروری خوراکی را برای آنها مشکل ساخته است.
-
یادداشت
چرا رشد شاخص بورس متوقف شد؟
شاخص کل بورس اوراق بهادار پس از یک رالی صعودی 9 ماهه، در کانال 227 هزار واحد از ادامه روند صعود باز ماند. اما به چه دلیل روند مثبت بیشتر سهمها و شاخص کل به یکباره متوقف و وارد فاز نزولی شد؟
-
کارکردهای صندوق توسعه ملی زیر سوال رفته است
انتظار می رود دولت با استفاده از ظرفیتهای داخلی در آینده ای نه چندان دور نیازی به برداشت غیر اصولی و غیر موجه از صندوق توسعه ملی نداشته باشد.
-
تغییر سیاست پولی یا سیاست افزایش رکود و نابودی تولید
قطعا آنچه توسط رئیس بانک مرکزی بیان شده توجه به سیاست انقباضی است، این سیاست تا زمانی است که موجب کنترل تورم و کاهش حجم نقدینگی در اقتصاد شود، با کم شدن حجم نقدینگی شاهد کاهش تقاضا و افزایش رکود خواهیم بود و قطعا منجر به افزایش تولید و رونق آن نخواهد شد.
-
صندوق توسعه ملی به سمت خالی شدن میرود
صندوق توسعه ملی تکامل یافته حساب ذخیره ارزی است، هنگامی که شعار قطع وابستگی یا کاهش وابستگی به نفت صادر شد، تحت این شعار حسابی تحت عنوان حساب ذخیره ارزی ایجاد شد که با برداشتهای مداوم از این حساب مسئولان برآن شدند تا با اعمال فشار بیشتری مانع برداشت از این حساب یاد شده شوند.
-
ارز جهانگیری نابودکننده منابع بزرگ ارزی کشور شد!
ارز دولتی که در فروردین ماه سال ۹۷ لقب ارز جهانگیری را گرفت نه تنها حسنی برای منابع و منافع اقتصادی کشور به دنبال نداشت، بله تک نرخی کردن ارز مقطع زمانی که همخوانی با واقعیتهای اقتصادی کشور نداشت منجر به سوء استفاده و رانت خواریهایی شد که حوزه ارزی و اقتصادی کشور را به چالش کشید.
-
مرجعیت ارزی باید از دبی خارج شود
تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به لحاظ اقتصادی عملاً نکتهای بیش از تحریمهای کاتسا را به دنبال ندارد، در واقع میتوان گفت آنچه که پیش از این به عنوان تحریم اقتصادی سپاه در سالهای گذشته اعمال و بیان شده در حال حاضر مجدد بستهبندی شده تا وحشت دوبارهای از این تحریم به بازار ایران تحمیل شود تا بازار یک بار دیگر دچار تنشهای ارزی شود.
-
سه "باید" برای رونق تولید
یکی از الزامات افزایش تولید به صورت پیوســته و نه مقطعی، توجه به تولید صادرات محور است؛ اگر چه در ماههای اخیر به لطف افزایش نرخ ارز صادرات غیر نفتی ایران با افزایش قابل توجهی مواجه بوده، اما این افزایش تولید ارتباطی به نحوه تولیدات ما نداشته و صرفاً به واسطه کاهش ارزش پول ملی ما رخ داده است.
-
تسهیلات بانکی و بیثباتی نرخ ارز ضد تولید عمل میکنند
محدودیت منابع مالی و عدم ســرمایه گذاری خارجی در ایران موضوعی است که تولید را با چالشهای جدی مواجه کرده اســت، چر ا که تولید ایران در برخی از کالاهای راهبردی و ضروری نیازمند اســتفاده از مواد اولیه و کالاهای واسطه ای وارداتی است.
-
چرا نایک و آدیداس ایران را تحریم میکنند؟
در واقع برند لباس ورزشی نایکی که برندی آمریکایی است و با کنفدراسیون فوتبال آسیا قرارداد همکاری دارد از تأمین لباس داوران ایرانی سرباززده است.
-
«نقش اقتصادی امارات» به عراق منتقل شود
مناسبات ایران و عراق از جنبههای مختلفی حائز اهمیت است و موجب میشود تا گستره دستورکار سفر رئیس جمهور به این کشور را طیفی از موضوعات سیاسی، اقتصادی، امنیتی و مذهبی در بر بگیرد.
-
سفر روحانی به عراق؛ دیر هنگام اما ضروری
سفر به عراق در شرایط تحریمی از جهات بسیاری حائز اهمیت است، قطعاً سفر به عراق میتواند آغاز زمینه سازی و توجه به استفاده از ظرفیتهای اقتصادی سایر همسایگان باشد.
-
کمشدن فشارهای مالیاتی، تنها راه حیات بخش تولید کشور است
سال ۹۸ سال سختی برای بخش تولید است و البته دولت نیز درآمدهای نفتی کمتری خواهد داشت. برای این کاهش درآمدها فشار های مالیاتی افزایش خواهد یافت که البته نقش ضد تولیدی دارد. به نظر می رسد باید خیلی زودتر طرح هایی مانند مالیات بر عایدی سرمایه در کشور اجرا میشد تا اینگونه برای جبران کاهش درآمدهای نفتی مجبور به فشار بر تولید نبودیم.
-
مردم قربانیان عدم مدیریت صحیح و برنامه محور نبودن دولت هستند
مدیران اعتقادی به عمل به برنامه ها ندارند، این مساله به دلیل شرایط خاص اقتصادی کنونی کشور نیست، بلکه به دلیل دیدگاه های سیاسی وعدم کار کارشناسی است که در بسیاری از دولتها وجود داشته است.
-
سودهای ۲۰ تا ۱۵۰ میلیونی بازار خودرو عامل التهاب و گرانی خودرو است
بیتردید توجه و رویکرد دولت به انجام سه مؤلفه مهم منجر به شکستن حباب خودرو بخصوص در گرانی پراید میشود، با توجه به اینکه قیمتها در دو دسته ارزش ماهوی و واقعی قرار میگیرند، دولت باید برای رسیدن به ارزش واقعی خودرو با پرداخت پولهای قطعه سازان، تعدیل قیمتها و تأمین مواداولیه خودروسازی از جمله داخلی یا خارجی در راه کاهش قیمت خودرو گام بردارد، هر چند که دولت با آغاز پرداخت ۴۰۰۰ میلیارد بدهی به قطعهسازان در ابتدای راه قرار دارد.
-
افزایش سه برابری حجم نقدینگی ایران در ۵ سال اخیر
حجم نقدینگی ایران در ۵ سال دولت آقای روحانی، بیش از ۳ برابر شده است، نکته پر اهمیتی که در گزارش مجلس مورد اشاره قرار گرفته است، همراه شدن این رشد پرشتاب نقدینگی با کاهش سرعت گردش نقدینگی در کشور است.
-
آثار زیانبار دولت فربه بر مردم
روندی که با کمال تأسف ادامه دارد و هر روز که از این اوضاع میگذرد، صدماتی هولناک به این سرزمین وارد میشود.
-
چهره خطرناک بودجه ۹۸؛ بخشهایی که بودجههای دولت را میبلعند
یادمان نرفته که در ۳ سال اخیر دولت حتی پرداخت بدهی به کشاورزان بابت خرید تضمینی را هم با انتشار اوراق و الزام بانکها به خرید آن جبران کرده است.
-
بازار مسکن کشش افزایش قیمت ندارد
شاخص دیگر در اقتصاد این است که قیمتها در بازار مسکن وقتی منطقی است که ۲۰ درصد درآمد خانوارها در بخش مسکن، چه در قالب پرداخت اجاره بها و چه به صورت پس انداز و یا وام برای خرید خانه هزینه شود.اکنون در ایران فاصله زیادی با این شاخص وجود دارد؛ لذا این شاخص احتمال کاهش قیمتها در بازار مسکن و اجاره را قوت میبخشد.
-
آیا بازار مسکن برای خریداران آیندهدار است؟
یکی از علل کاهش معاملات را باید در وجود فاصله توان خریداران با قیمت بازار و همچنین خودداری از عرضه توسط فروشندگان که دنبال کسب سود بیشتر در آینده هستند، جستوجو کرد.بر این اساس در چند ماه آینده اگر بازار ارز ثبات چندماهه اخیر خود را حفظ کند، دیگر نباید در شهرهای بزرگ منتظر افزایش شدید قیمتها در بازار مسکن باشیم.
-
زمینه ها و تبعات خصوصی سازی در ایران چیست؟
اهمیت سندیکاها برای کنترل خصوصی سازی
آیا واگذاری به بخش خصوصی تنها راه ممکن است؟ آیا با واگذاری، بنگاهها در سطح ملی یا فراملی رقابت پذیر میشوند؟
-
در این طوفان گرانی به داد مردم برسید
در چنین وضعی براستی مسئولان مربوط در دولت، برای قشری که چون کارگران و کارمندان، کمترین افزایش حقوقی نداشته، چه فکری کردهاند؟ آیا حضرات تصور میکنند با تقدیم یکی دو سبد کالا این فاصله هولناک پر خواهد شد؟
-
تولید مسکن با کاهش هزینه نهایی رونق مییابد
عدم اجرای قانون مالیات بر خانههای خالی در کشور سبب شده است تعداد واحدهای مسکونی خالی کشور در سالهای ۹۰ تا ۹۵، با افزایش نگران کننده ۱ میلیون واحدی به ۲.۶ میلیون واحد برسد.
-
چرا لایحه تعارض منافع در دولت خاک میخورد؟
اینها همه در حالی است که با تزریق ۱۵ هزار میلیارد تومان در این طرح به بخش سلامت نه تنها زیرساختها تغییر چندانی نکردهاند که کیفیت خدمات درمانی در مراکز پزشکی به دلایل مختلف ناشی از اجرای این طرح افت محسوسی نیز داشتهاند.
-
چرا باید علوم زیر ساختی را به عراق صادر کنیم
عراق نیازمند ساخت و ساز است از آن طرف صنعت ساختمان، صنعت پیشران در ایران بوده است که البته به دلیل سیاستهای دوران وزارت آقای آخوندی اکنون در وضعیت رکود به سر میبرد و سرمایه و نیروی انسانی قابل توجهی در این بخش بیکار مانده است در حالی که میتوان نیروی کار را به عراق صادر کرد.
-
اهمیت سرمایهگذاری تجار عراقی در کارخانجات تولیدی ایران
ایران به عنوان یک کشور توسعه یافتهتر از عراق از زیرساختهای به مراتب بهتری نسبت به کشور همسایه خود برخوردار است و در مقابل عراق نیز به عنوان یک کشور دارای زمینهای حاصلخیز کشاورزی زیاد و جاذبههای گردشگری مذهبی برای ایرانیان فرصتهای خوبی را در اختیار هم قرار میدهند.
-
در واکنش به نامه یکی از حامیان دولت مطرح شد
اقتصاد امروز دستپخت اقتصاددانان نئولیبرال و مجریان باورمند آن است
دکتر اصغر بالسینی در یادداشتی خطاب به دکتر غنی نژاد از حامیان دولت، نوشت: اقتصاد بحرانزده ایران دستپخت اقتصاددانان نئولیبرال و مجریان باورمند آن است.
-
اقتصاد؛آینده روشن با تکیه بر توان داخلی
ترامپ با توجه به واقعیت بازار مجبور به عقب نشینی از شعارهای اولیه شد و هشت کشور را از این تحریمها به طور موقت معاف کرد؛ این کشورها خریدار ۷۵ درصد نفت ایران هستند که این اقدام نه تنها یک عقب نشینی، بلکه پذیرش شکست در تحقق شعار «به صفر رساندن صادرات نفت ایران» در ابتدای راه تحریمها بود.
-
سوددهی شرکتهای دولتی در گرو خصوصیسازی واقعی
لازم است تیمهای مطمئنی در دولت و به طور مشخص در وزارت امور اقتصاد و دارایی برای خصوصیسازی ایجاد و افراد متبحر بر خصوصی سازی نظارت کنند تا شرکتهای دولتی به بخش خصوصی واقعی واگذار شود.