اقتصاد - مهدی شهرآبادی: پس از سال 96ودر فصل بهار قیمت خودروهای تولید داخلی در بازار به علل نامعلومی افزایش یافت. به گفته کارشناسان بازار خودرو افزایش 2تا 9میلیونی خودروهای داخلی نه تنها به تحریک بازار کمکی نکرد بلکه به رکود فعلی آن نیز افزود که عدم استقبال وپنچر شدن لاستیک این بازار، گویای این مساله است.

خودروسازان به مجلس می روند

اقتصاد - مهدی شهرآبادی: پس از سال 96ودر فصل بهار قیمت خودروهای تولید داخلی در بازار به علل نامعلومی افزایش یافت. به گفته کارشناسان بازار خودرو افزایش 2تا 9میلیونی خودروهای داخلی نه تنها به تحریک بازار کمکی نکرد بلکه به رکود فعلی آن نیز افزود که عدم استقبال وپنچر شدن لاستیک این بازار، گویای این مساله است.

* گرانی خودرو در نبود نظارت

در این زمینه رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با بیان این که قیمت های خودروهای تولید داخلی همچنان بالا مانده به انتقاد از برخی تشکل ها ودستگاه ها برای ورود نیافتن به این مسئله پرداخت وگفت: فاکتوری که نمایندگی ها در روز 25اسفند 95صادر می کردند با فاکتورهای 25فروردین 96بسیار متفاوت است وبه عبارتی اکنون قیمت ها گران تر از قبل شده است واختلاف قیمت در بازار هم چشمگیر است.

سعید مؤتمنی در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به این که چنین افزایش نرخی با توجه به رکود بازار بی معناست تصریح کرد: هم اکنون در خصوص قیمت برخی خودروها از کارخانه تا بازار اختلاف با اختلاف 2تا 9میلیون تومانی هم مواجهیم.

وی با تایید این مسئله که این اختلاف قیمت ها نتیجه دلال بازی نمایندگی هاست، اظهارداشت:به عنوان مثال قیمت یک خودرو سمند در کارخانه 30میلون و800هزار تومان است اما در نمایندگی 32میلیون و  300هزار تومان فروخته می شود.

موتمنی افزود: اصولا نمایندگی ها از کارخانه به صورت سبدی ودر بسته های 2، 5ویا 20میلیاردی خرید می کنند که البته این نوع خرید به صورت 3یا 4ماهه وسپس فروش در بازار در همه جای دنیا رایج است.

وی با بیان این که اما به دلیل تخفیف های 4یا 5درصدی کارخانه برای نمایندگی ها ویا خریداران عمده دیگر آن ها حق ندارند بیشتر از قیمت مصوب شرکت، محصول تولید داخل را به بازارعرضه کنند، تصریح کرد: وقتی نمایندگی ها در این خصوص تخلف می کنند قطعا باید سازمان حمایت از مصرف کنندگان، شورای رقابت ویا وزارت صنعت به مسئله ورود کنند.

* چرا هیچ برخوردی صورت نگرفت؟

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو افزود: این در حالی است که شورای رقابت در 22اسفند ماه سال 95اعلام کرد که شرکت ها باید به اندازه کافی خودرو تولید و روانه بازار کنند تا حاشیه ای در بازار خودرو بوجود نیاید تا در صورت مشکل با متخلفان برخورد شود.

 وی با بیان این که اما باید پرسید چرا اکنون که قیمت خودرو بدون دلیل افزایش یافته هیچ برخوردی صورت نگرفته است، خاطرنشان کرد: در اصل باید پرسید که پول این اختلاف قیمت ها از 2تا 9میلیون در بازار خودرو به جیب چه کسانی می رود؟ در صورتی که نمایشگاه داران ما به دلیل رکود بازار در 4سال اخیر حتی از ثبت نام خودرو هم صرفنظر کرده اند. 

وی با اشاره به این که بعضی ها امروز انگشت اتهام گرانفروشی خودرو را به سمت واسطه ویا نمایشگاه دار می برند که در این زمینه آدرس غلط می دهند خاطرنشان کرد: امروز محدودیت در عرضه ویکسری افراد عامل گرانی هستند که به نظر ما مجلس هم باید به این مساله ورد پیدا کند.

موتمنی گفت: در اصل ما نباید خودروی تولید داخل صفر با دو نرخ داشته باشیم که متاسفانه این مساله در بازار وجود دارد در حالی که طی سال های اخیر خودرو از یک کالای سرمایه ای به یک کالای مصرفی تبدیل شده است.

وی همچنین به قیمت برخی خودورها در بازار  ومقایسه آن با قیمت های قبلی اشاره کرد وگفت: هم اکنون قیمت سمند ال ایکس توربو در بازار 41میلون و800هزار تومان است.

وی افزود: همچنین قیمت پژو 405اس ال ایکس نیز در بازار 32میلیون و700هزار تومان است که نسبت به اسفند سال 95با افزایش قیمت 2میلیون و600هزار تومانی مواجه است.

وی تصریح کرد: همچنین قیمت پژو پارس تی یو 5 هم 41میلون تومان است که نسبت به اسفند سال 95 حدود 2میلیون و 800هزار تومان افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین نرخ امروز تندر ای 2دنده در کارخانه 38میلیون و671هزار تومان است که اکنون در بازار 40میلیون و 200 هزار تومان قیمت دارد.

موتمنی اظهارداشت: از سویی تندر اتوماتیک پلاس جدید در کارخانه 48میلیون تومان قیمت  گذاری شده که اکنون در بازار 52میلیون تومان فروخته می شود که از کارخانه تا بازار 4میلیون اختلاف قیمت دارد.

وی افزود: همچنین ساندرو اتومات مشکی در کارخانه 54میلیون تومان قیمت دارد که در بازار رنگ مشکی آن تا 63میلیون تومان به فروش می رسد که این مسئله نشان از اختلاف 9میلیون تومانی از کارخانه تا بازار است.

* بررسی علت افزایش قیمت خودرو درمجلس

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم با اشاره به افزایش قیمت خودور به بهانه افزایش نرخ بیمه ویا افزایش قیمت قطعه گفت: اگر قیمت قطعات خودرو افزایش یافته خودروسازان باید گزارش هر یک از قطعات را به تقکیک ارائه دهند، در غیر اینصورت شورای رقابت باید هر نوع افزایش قیمتی را پیگیری کند.

علی اسدی: مقرر شده که کمیسیون صنایع و معادن نشستی با خودروسازان برگزار کند، تا خودروسازان توضیحات خود را برای افزایش قیمت خودرو ارایه کنند، که نتایج این بررسی ها به خودروسازان اعلام می شود.

وی با بیان اینکه در شرایط رکودی بازار خودرو افزایش قیمت خودرو معنایی ندارد، تصریح کرد: قیمت خودرو در یک دوره ای با ایجاد حباب در بازار افزایش یافت، لذا در شرایط کنونی قیمت آن نه تنها نباید افزایش یابد، بکه باید روند نزولی بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.